Te laat om te beginnen met voetbal?

  • 14 October 2023
  • 4 reacties
  • 125 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hallo, ik ben er weer!

Ondertussen ben ik 14 en kijk steeds vaker op tv naar voetbal en begin het wat leuk te vinden.

Ik heb geen ervaring met een sport dus ben ik bang dat dit niet meer gaat kunnen, maar ik wil misschien wel beginnen met voetbal. Ben ik hier te oud voor of kan het nog? Ik heb een voorkeur om keeper te worden, want ik ben ten eerste niet snel, ten tweede heb ik een slechte conditie waar ik wel verandering in wil brengen. Zijn er anders nog posities die bij mij passen???

Ik heb wel echt een angst voor ballen die snel op mij afkomen, daar hoop ik dus ook af te komen.

Oh ja en ik ben bang om gepest te worden om mijn uiterlijk omdat ik nogal wat kilo’s teveel op m’n heupen heb.

Sorry dat deze tekst weer helemaal doorelkaar heen staat maar ik kon het anders niet goed uitleggen.

Dus een kleine samenvatting: Is het te laat om te beginnen met voetbal?


4 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Her is nooit te laat om te beginnen 

Reputatie 7
Badge +11

Hey @Anoniemejongen101,

Het is nooit te laat om te beginnen met voetbal,  als jij het wilt dan moet je het toch doen?  Misschien kan je nu alvast thuis oefenen met snelle ballen naar je toe,  dat je minder angst voor hebt. Dat kan je bijv. oefenen bij een voetbalveldje dichtbij jou thuis.

Groetjes, @Monkeyboy08 

Reputatie 7
Badge +14

Hey!  Gewoon doen hoor ! Er zijn allerlei teams met eigen vaardigheid zo noemen ze dat bij mijn club, en er is altijd wel een vaardigheids schaal die bij je past. En misschien kun je dan wel steeds meer en beter voetballen!  En je merkt dan vanzelf welke positie in het veld goed bij je past, spits of middenveld of keeper, wie weet. Het is in elk geval allemaal wel vet om te doen, ik speel zelf linkerspits, en dat kwam omdat ze merkten dat ik heel hard kan sprinten. En anderen kunnen weer heel goed verdedigen, zo is er voor iedereen wel een plekkie, dus voor jou ook ! Succes !

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +9

Hoihoi, fanatieke voetballer hier :) 

het is zeker niet om te laat te beginnen, maar houdt rekening mee dat je waarschijnlijk qua techniek een zware achterstand zal hebben. Ik ben zelf begonnen op mijn 10e en merk oprecht een groot verschil tussen mijn techniek en die van kinderen die zijn begonnen op 7/8 , dus het zal waarschijnlijk nog opvallender zijn bij jou, maar dat is natuurlijk niet erg. 

Je hoeft geen gekke skillmoves te kennen om goed te worden, als je thuis of ergens aan je balcontrole kan werken en body feints oefent kan je makkelijk goed wordne. Ik merk zelf ook dat ik een van de betere ben, ondanks mijn belachelijk slechte techniek lol. 

Je kunt nu, nu je nog niet sport, niet oordelen welke positie bij jou past. Misschien is jouw conditie belachelijk goed na een paar maanden of ben je stiekem heel snel? Dat kun je natuurlijk niet weten. Wil je keeper worden omdat je de positie leuk lijkt? Of wil je keeper worden door je lichaam? Denk daar eens over na, want ik denk dat je het beste de positie kunt spelen die aan jou wordt toegewezen door de trainer (die het vaak goed weten) of de positie die jij wilt spelen. Conditie komt trouwens vanzelf, sprintsnelheid is meer talent.

Maar posities waarvoor je in het algemeen niet snel hoeft te zijn: centerback, centraal verdedigend middenvelder, centraal aanvallend middenvelder, spits en keeper. Dus een centrale rol en niet iets op de flanken; van hen wordt snelheid vereist. 

En van je angst voor ballen kom je wel vanaf, ik zou zeggen: ga van die cringe compilaties kijken van centrebacks haha. Ik ben zelf een rechtsback maar ik hou echt van matthijs de ligt, zijn slidings en tackles zijn echt heerlijk en ik heb zijn speelstijl overgenomen. Misschien dat dit ook werkt op jouw angst voor de bal :) 

En maak je geen zorgen over mensen die je gaan fatshamen. Ik kan me heel goed voorstellen dat het gaat gebeuren, want zo zijn sommige voetballers eenmaal, maar trek je er niks van aan. Als je aardig tegen ze doet, zullen ze je waarschijnlijk niet pesten. 

Hoop dat dit helpt!
Groetjes

Reageer