Vraag

Scouting en messen

  • 4 November 2021
  • 5 reacties
  • 107 Bekeken

Badge

Mag je een mes dragen van 23cm lang als je naar scouting gaat?

De 23 cm lange mes. Het heeft een hoesje.

Is het dan legaal als ik hem in mijn hoesje hou?

En als het illegaal is, wat zou de straf/boete zijn? (ik ben 13).


5 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Ga toch niet rondwandelen met zoiets op zak , er zijn de laatste tijd al genoeg steekpartijen onder jongeren geweest . 

Hier wat de wet zegt :  https://www.knivesandtools.be/nl/ct/messen-wetgeving.htm

Reputatie 6
Badge +7

Daar kun je een probleem mee krijgen.

Sommige jongeren (ook van jouw leeftijd) lopen met een mes op zak omdat ze zich zekerder voelen en omdat ze denken dat ze er problemen mee kunnen oplossen.

Het is verboden een mes bij je te hebben dat je kunt gebruiken.   Je mag het wel vervoeren, maar dan moet je het niet direct kunnen gebruiken.    Dus in die verpakking die je eerst met een schaar open moet maken: geen probleem.
 

 

Reputatie 7
Badge +4

@Anonymous123123123 , scouting en messen is wel vaker een dilemma, ik heb er als leiding ook voor gestaan (de oudste groep werd opgeheven dus werd leiding).

Bij ons is het zo dat je hem mee mag nemen omdat scouting een uitzonderingspositie heeft, maar dan moet je voorkomen dat je hem makkelijk kan pakken als je onderweg ernaartoe bent. Wordt je gebracht door je ouders dan is het geen probleem, maar zodra je op de fiets gaat is het eigenlijk strafbaar tenzij je duidelijk aan kan tonen dat je naar scouting gaat(zo is het mij uitgelegd door mijn leiding destijds)

Voor de rest hou het een gebruiksvoorwerp en haal hem never naar buiten in het openbaar (bij mensen die niets van scouting weten).

Trouwens ik heb volgens mij precies zo’n zelfde mes al n 3 tot 4 jaar en geen haan die er tot vorig jaar (wet over messen) naar kraaide.

geen idee of je morgen naar die natuur werkdag mee helpt ergens in jou regio, maar overleg altijd even met je leiding hoe zij er met messen instaan. Soms willen ze het namelijk liever niet, maar geven ze het niet aan.

Badge

@De Dichtende Puber 

Dankjewel!  Dit helpt echt heel erg want ik had er lang voor gespaard!

Badge

@jongen999 

Dankjewel voor je antwoord!

Reageer