hoiii
ik ben 15 jaar en rij nu 12 jaar paard mijn ouders hebben een fokkerij in Friesland.
ik heb een eigen paard een Friese merrie van 9 jaar, ik rijd nu in de Dressuur sport met haar. Ik rijd met sporen om mijn hulpen te kunnen verfijnen en ik snap niet waarom er zo veel mensen tegen sporen zijn ik schop mijn paard niet dus ik wil effe een uitleg geven van wat sporen eigenlijk zijn en wat de functie is sporen zijn voor ervaren ruiters die een goede stille zit hebben en een goed liggend en stil been anders kan je je paard pony wel ergeren sporen zijn om je hulpen te verfijnen en ervoor te zorgen dat je je paard beter kan houden en als je paard niet goed voorwaarts is kan het je helpen je hebt heel veel soorten sporen ik zelf gebruik een zwanenhalsspoor omdat mijn paard hier het beste op reageert ik hoop dat je nu een beetje snapt dat als je sporen goed gebruikt en weet wat je doet ze helemaal niet zo veel kwaad doen. ook train ik met hulpteugels en bijzetteugels hier snap ik de haat ook niet van ik gebruik dit tijdens het longeren om een beter lopend paard te krijgen die weet wat ie doet en waar en hoe hij zijn benen optilt met een bilkoort dit zijn namelijk gewoon dingen die je kunnen helpen je paard mooi soepel en diep te laten lopen het zelfde geld voor hulpteugels als jij een paard hebt dat veel in de krul loopt kan dit echt super handig en fijn zijn mijn paard gooide heel hoog op dat heb ik verholpen met hulpteugels en zij loopt nu prachtig ik hoop dat je nu weet wat het doet en waarom.
groetjes carien15
tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm anonimiteit