Skip to main content
Vraag

rijden met sporen op mijn paard en pony

Forum|alt.badge.img+2

hoiii

ik ben 15 jaar en rij nu 12 jaar paard mijn ouders hebben een fokkerij in Friesland.

ik heb een eigen paard een Friese merrie van 9 jaar, ik rijd nu in de Dressuur sport met haar. Ik rijd met sporen om mijn hulpen te kunnen verfijnen en ik snap niet waarom er zo veel mensen tegen sporen zijn ik schop mijn paard niet dus ik wil effe een uitleg geven van wat sporen eigenlijk zijn en wat de functie is sporen zijn voor ervaren ruiters die een goede stille zit hebben en een goed liggend en stil been anders kan je je paard pony wel ergeren sporen zijn om je hulpen te verfijnen en ervoor te zorgen dat je je paard beter kan houden en als je paard niet goed voorwaarts is kan het je helpen je hebt heel veel soorten sporen ik zelf gebruik een zwanenhalsspoor omdat mijn paard hier het beste op reageert ik hoop dat je nu een beetje snapt dat als je sporen goed gebruikt en weet wat je doet ze helemaal niet zo veel kwaad doen. ook train ik met hulpteugels en bijzetteugels hier snap ik de haat ook niet van ik gebruik dit tijdens het longeren om een beter lopend paard te krijgen die weet wat ie doet en waar en hoe hij zijn benen optilt met een bilkoort dit zijn namelijk gewoon dingen die je kunnen helpen je paard mooi soepel en diep te laten lopen het zelfde geld voor hulpteugels als jij een paard hebt dat veel in de krul loopt kan dit echt super handig en fijn zijn mijn paard gooide heel hoog op dat heb ik verholpen met hulpteugels en zij loopt nu prachtig ik hoop dat je nu weet wat het doet en waarom.

groetjes carien15

tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm anonimiteit 

10 reacties

Silence
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • 478 reacties
  • 5 januari 2025

Ik heb echt niks tegen extra hulpen, af en toe is het wel zo dat mensen heel snel zo'n dingen gaan gebruiken gewoon voor hun eigen gemak, ik zeg niet dat dit bij jou zo is maar eerder een mogelijke verklaring voor de haat ofzo. Zeker tegen sporen heb ik niets als je ze juist gebruikt, zoals jij zegt en met jouw ervaring moet dat wel kunnen veronderstel ik. 

Liefs 

Anoniem789 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • 61 reacties
  • 5 januari 2025
  • Anoniem789    klopt er zijn inderdaad ook mensen die het gebruiken voor hun eigen gemak of omdat het er leuk uitziet ofzo maar ik wou het effe delen want was laatst op wedstrijd en daar was een vrouw die ging kijken en ik longeer mijn paarden altijd voor de wedstrijd zodat ze effe gek kunnen doen en dan gebruik ik wel bijzetteugels en ja doen kwam die vrouw en die begon een heel verhaal dat het slecht was en mensen zijn tegenwoordig helemaal tegen sporen enzo wat ik ergens ook wel snap als je net een 1 jaar op paardrijden zit dan ga je natuurlijk geen sporen gebruiken en in denk inderdaad dat dat wel de oorzaak is en de pennymeisje die naar hoefwijzer luisterden zijn er ook tegen het wordt gewoon zwart gepraat 

• groetjes carien 15 

• ik weet heel verhaal maar wou het effe duidelijk maken

Diana
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • 213 reacties
  • 6 januari 2025

Zoals je zelf zegt: als je weet hoe je sporen correct gebruikt, is er geen probleem.  De meeste mensen weten dat echter niet en gebruiken ze alleen om hun paard te schoppen.  Als ik iemand zie die schopt, zeg ik er ook altijd iets van.  Eigenlijk verbiedt de eigenaar van de ranch waar mijn paard staat sporen maar als je wet wat je doet, laat hij het toe - als je het niet weet, sleurt hij je van je paard.

Bijzetteugels zijn een andere zaak: je hebt die eigenlijk niet nodig, ze doen je paard alleen maar pijn.

Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • 207 reacties
  • 6 januari 2025

ik rijd al 10 jaar en werk ook met paarden, en had lett oprecht nog nooit van bijzetteugels gehoord, even opgezocht net, en ik denk dat je die gewoon kan gebruiken hoor! zolang je weet waar je mee bezig bent toch? Ik denk dat dat hetzelfde geld als de sporen, zolang je je paard er geen pijn mee doet en het jou helpt is het goed. En ja als je 1 jaar ervaring had gehad, had ik vast iets anders gezegd maar 12 JAAR, dan weet je wat je doet meid.

Groetjes mijj

Tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm anonimiteit.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • 61 reacties
  • 6 januari 2025
  • Diana  leuk dat je een eigen paard hebt maar vind het verbod op jou stal een beetje raar als jij met sporen wilt rijden en genoeg ervaring hebt dan is er toch niks mis mee maar volgens mij rijd jij western omdat je ranch gebruikt daar gaan ze wild en ruig met de paarden om en schoppen en slaan met de achterkant van de teugels dat vind iedereen oke maar bijzetteugels wordt een groot probleem van gemaakt en ze doen je paard ook echt geen pijn mijn paard is altijd heel erg vrolijk ook als ik bijzetteugels gebruik dus dat is onzin het hangt er van af hoe je het doet 

Diana
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • 213 reacties
  • 7 januari 2025

@carien15: verboden want de meeste mensen doen er hun paard alleen maar pijn mee.

ik rijd inderdaad western maar dat is helemaal niet met schoppen en slaan. Integendeel: natural horsemanship dus heel paardvriendelijk. Ik rijd ook zonder bit.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • 61 reacties
  • 7 januari 2025
  • Diana                  als ik een wedstrijd van western kijk dan zie ik dat anders wel heel veel gebeuren en ik rijd soms ook zonder bit met halster door het weiland crossen ofzo maar mijn paard heeft tijdens trainingen gewoon een goed bit nodig zodat ze de hulpen vragen en alles beter kan begrijpen en wij doen ook gewoon horsemanship alleen op een andere manier en bijzetteugels doen een paard geen pijn als je ze goed gebruikt hoor

Diana
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • 213 reacties
  • 8 januari 2025

@carien15: die westernwedstrijden zijn inderdaad vaak dierenbeulerij. Maar dat zijn dressuur en jumping ook heel vaak.  Eigenlijk zijn alle wedstrijden met paarden een soort misbruik.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • 61 reacties
  • 8 januari 2025
  • Diana        dressuur en springen is geen dierenbeul daar gaat het om harmonie 1 zijn met je paard goed kunnen communiceren met je paard en bij western inderdaad is het dierenbeul daar wordt hun kont verbrand met een nummer moeten ze een rondje heel hard rennen en worden ze geschopt en geslagen en dan kunnen ze naar de frikandellen fabriek ofzo maar dressuur is geen dierenbeul mijn paard vind het super leuk ook in de hogere sport vind ze het leuk rijd nu zelf Z1 en ze vind het geweldig dus ja 

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • 13 reacties
  • 9 januari 2025

Helaas kunnen sommige mensen sporen verkeerd gebruiken, wat een negatieve houding veroorzaakt.

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen