Vraag

Passen deze pc onderdelen bij elkaar of ni?

  • 1 August 2023
  • 23 reacties
  • 233 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Is er hier iemand die zijn eigen pc heeft gebouwd? Ik ben er zelf nu een aan het maken, en het is mn eerste pc dus ik ben zo goed als nieuw. Ik moet nog de components bestellen. Maar ik wil weten of al mijn hardware bij elkaar past en niet gewoon door gebakken word omdat bijv mn power supply niet genoeg watt geeft. Hier zijn mn spulletjes.

 

CPU: AMD Ryzen 5 3600

 

GPU: NVIDIA GeForce GTX 1660 Super

 

RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz

 

Storage: Samsung 980 500GB

 

Motherboard: MSI B450M PRO-VDH MAX

 

Power Supply: Seasonic 650W G12 GC-650 ATX 80+ GOLD

 

Case: DeepCool CC560

 

Cooling: Stock CPU cooler

 

Volgens chat GPT kan het. Maar dat is AI dus of dat allemaal 100% zeker is weet ik niet. Dus ik dacht dat ik het net zo goed hier eff kon vragen.


23 reacties

Hey @benebird ,

Ja, dat kan wel volgens mij.

Maar ik adviseer om qua SSD wel voor een M.2 (NVME) model te gaan en niet voor een SATA HDD/SSD, mocht je die willen.Maar SATA kan wel.

Msata moet je in ieder geval vermijden, deze past niet.Of je moet met koppelstukjes gaan werken...

Reputatie 7
Badge +9

Dan ga ik wel kijken voor een M.2.

Msata moet je in ieder geval vermijden, deze past niet.Of je moet met koppelstukjes gaan werken...

Dat is niets voor mij. Gewoon bestellen en zo in elkaar zetten is denk ik het beste.

Ik zat misschien te denken om toch een RTX 3060 te gebruiken. Dat is geen probleem toch?

3060 zou moeten werken.

Enige wat nog mist in je lijstje is koelpasta.Ik gebruik zelf Artic MX-2, werkt prima.Ontvet voor het plaatsen vd koelpasta wel de cooler en core vd CPU, je kan alcohol 96 en een watje gebruiken(bij kruidvat wel te koop).

 

En wifi kaart?Wil je dat nog?Of werk je via ethernet?

Zorg bij wifi er sws voor dat je thuisnetwerk WiFi 5 is en dat de netwerkkaart in je desktop dit ook ondersteund.Wifi 6 kan ook maar ik vind het onzin en je thuisnetwerk zal wrs geen wifi 6 te ondersteunen.

Reputatie 7
Badge +9

Ik ga wel met een wifi kaart. Onze router staat beneden en ik wil mn desktop boven. Dus dan zou ik anders een hele kabel naar boven moeten werken.

Zorg bij wifi er sws voor dat je thuisnetwerk WiFi 5 is en dat de netwerkkaart in je desktop dit ook ondersteund.Wifi 6 kan ook maar ik vind het onzin en je thuisnetwerk zal wrs geen wifi 6 te ondersteunen.

Klopt, ons netwerk heeft geen wifi 6. Thx btw.

Geen dank😊

Deze wifikaart is prima:

https://www.megekko.nl/product/0/1042888/TP-LINK-WLAN-Adapter-Archer-T4E?r=googleshopping&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc&gclid=EAIaIQobChMI1Y-Ridu9gAMVNYuDBx0NHA85EAQYASABEgIP8PD_BwE

Ik neem aan dat je thuisnetwerk wel wifi 5 heeft?Anders zou ik toch met je ouders overleggen dit te upgraden.

 

Reputatie 7
Badge +9

Wij hebben idd wifi 5. Komt goed, thx

Top, ik hoor het graag als het gelukt is🙂

Reputatie 7
Badge +17

Hey @benebird ,

Ja, dat kan wel volgens mij.

Maar ik adviseer om qua SSD wel voor een M.2 (NVME) model te gaan en niet voor een SATA HDD/SSD, mocht je die willen.Maar SATA kan wel.

Msata moet je in ieder geval vermijden, deze past niet.Of je moet met koppelstukjes gaan werken...

@Jesse_6567 De Samsung 980 is een M.2 SSD toch? Ik heb zelf de 980 Pro (PCIe 4 ipv 3) in m’n PS5.

Een normale HDD zou ik idd sws niet meer doen. Veel te langzaam.

Succes er mee.

@tim16 ,

Je hebt gelijk inderdaad, excuses voor de verwarring.

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @benebird,

 

ok, nice, zelf in  elkaar knutselen. Scheelt dat veel in geld?

 

Ik ben eigenlijk aan een nieuwe laptop toe, want als ik zo in 2-3 verschillende browsers met een stuk of 100 tabbladen (het heet niet voor niks Windows hè, dus dat moet toch kunnen) open heb staan, waarvan dan de helft yt videos zijn dan begint ie soms ineens rare geluiden te maken en krijg ik een BSOD, dus  ja, dat is niet echt goed, toch.

 

Maar laptops kun je die ook zelf samenstellen en in elkaar prutsen of niet?

 

@Jesse_6567,

volgens mij weet jij er ook wel wat van. Altijd handig lijkt mij 😉, je weet nooit wanneer het van pas komt hahaha

 

@tim16 ,

bouw jij ook je eigen pc ofzo of weet je er gwn van alles vanaf, want dat was me wel eens eerder opgevallen

 

Nou ja, hoe zoek je al die onderdelen bij elkaar en hoe weet je wat je nodig hebt. Zijn er van die sites ofzo waar je dan in kan vullen wat je er mee wilt doen en krijg je dan een advies ofzo? Hoeveel tijd kost het in elkaar zetten ongeveer als je alle spullen hebt. Het is toch eigenlijk alleen maar stekkers erin en die kaartjes in je moederbord prikken of niet?

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

Reputatie 7
Badge +9

 

 

 

Hoi ​​​​@MickeyMouse 

ok, nice, zelf in  elkaar knutselen. Scheelt dat veel in geld?

 

De struggle is het geld dat je bespaard zeker waard ja.

 

Ik ben eigenlijk aan een nieuwe laptop toe, want als ik zo in 2-3 verschillende browsers met een stuk of 100 tabbladen (het heet niet voor niks Windows hè, dus dat moet toch kunnen) open heb staan, waarvan dan de helft yt videos zijn dan begint ie soms ineens rare geluiden te maken en krijg ik een BSOD, dus  ja, dat is niet echt goed, toch.

Dat is niet heel goed nee😂 Maar heb je ze alle 100 nodig?

 

Maar laptops kun je die ook zelf samenstellen en in elkaar prutsen of niet?

Eigenlijk is dat het niet waard, je zou dezelfde specs kunnen krijgen en dan nog goedkoper als je er gewoon een koopt. En dan nog geneens denken over de hel waar je door heen moet, echt priele werk. Maar als je je dood wilt werken, het geld er voor over hebt en een goede IT les wilt krijgen moet je er helemaal voor gaan!

 

Nou ja, hoe zoek je al die onderdelen bij elkaar en hoe weet je wat je nodig hebt.

Je moet gewoon kijken welke onderdelen het waard zijn, welke in je budget passen, of ze in de powersupply wattage passsen, en of ze met elkaar over weg komen.

Zijn er van die sites ofzo waar je dan in kan vullen wat je er mee wilt doen en krijg je dan een advies ofzo?

PcPartPicker is heel goed daarvoor, perfecte website als je een beginner bent. Zoals je had gelezen zag je dat ik ook chat gpt vroeg of mijn spulletjes bij elkaar passen. Dus ai chat bots werken ook. En dan heb je nog communities en forums waar je vragen kan stellen😉

Hoeveel tijd kost het in elkaar zetten ongeveer als je alle spullen hebt.

Hangt er helemaal vanaf hoeveel je ervan weet, of je het al eerder hebt gedaan en hoevaak je het hebt gedaan.

Vaak doen beginners er zo 5 - 6 uur in totaal over als je alle spullen al hebt.

Maar mensen die werken bij een computer zaak en als ze daar al lang werken en de hele tijd pc's bouwen kunnen ze het zo binnen 1 a 2 uur voor elkaar krijgen.

 

Dit is dan inclusief de tijd die het duurt om het ding ook te installeren (denk aan windows 11 erop zetten, gepersonaliseerde instellingen etc.)

Maar dit verschilt p.p en nattuurlijk hoe groot je pc is.

Het is toch eigenlijk alleen maar stekkers erin en die kaartjes in je moederbord prikken of niet?

Het is wel iets moeilijker dan dat hoor! 

Goed voorbeelt, hij knipt er nattuurlijk heel veel tijd uit enzo. Maar je ziet het wel

https://youtu.be/kaeVZ54SrUc

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @benebird ,

 

Hoi ​​​​@MickeyMouse 

De struggle is het geld dat je bespaard zeker waard ja.

ok nice, ja als je in 5 uurtjes de boel in elkaar kan zetten en je kunt 100 euro besparen is het toch 20 p/u, dus ja, wel nice

 

Dat is niet heel goed nee😂 Maar heb je ze alle 100 nodig?

uh ja of miss nee, niet altijd allemaal, maar is wel makkelijk vind ik, anders moet ik dingen weer opnieuw opzoeken en nu heb ik overzicht hahaha met die 100, ik weet ongeveer wel waar ze staan, dus ja, ik ben niet helemaal goed, denk ik. Ik heb er nu van KT alleen al iets van 40 open staan, waar ik nog iets mee moet/wil….

 

Eigenlijk is dat het niet waard, je zou dezelfde specs kunnen krijgen en dan nog goedkoper als je er gewoon een koopt. En dan nog geneens denken over de hel waar je door heen moet, echt priele werk. Maar als je je dood wilt werken, het geld er voor over hebt en een goede IT les wilt krijgen moet je er helemaal voor gaan!

ok, laptop beter zo kopen

 

Je moet gewoon kijken welke onderdelen het waard zijn, welke in je budget passen, of ze in de powersupply wattage passsen, en of ze met elkaar over weg komen.

ok

 

PcPartPicker is heel goed daarvoor, perfecte website als je een beginner bent. Zoals je had gelezen zag je dat ik ook chat gpt vroeg of mijn spulletjes bij elkaar passen. Dus ai chat bots werken ook. En dan heb je nog communities en forums waar je vragen kan stellen😉

goeie tips, thnx

 

Dit is dan inclusief de tijd die het duurt om het ding ook te installeren (denk aan windows 11 erop zetten, gepersonaliseerde instellingen etc.)

oh ja, dat installeren kost echt veel tijd, jaren geleden, toen ik 10 was haha, had papa mij geleerd om een mirror te leren maken van mijn harde schijf, dus eerst schone installatie en dan alle programma's erop die ik normaal gebruik en die wegschrijven naar een externe HD, alle data die je maakt wegschrijven naar een aparte partite en automatisch laten backuppen naar een externe en als je dan crasht, knal je gewoon die mirror die in een aparte partitie staat in 10 minuutjes of iets langer erop en werkt alles weer. Maar je hoeft nooit meer al die programma's te downloaden en apart te installeren. Alleen die mirror terugzetten en dan hoef je ook niet bij die computer te blijven wachten. Af en toe die mirror updaten en das alles. Begin je steeds weer met een schone installatie, zeg maar. Alleen is het nu al 5 jaar geleden dat ik dat gedaan heb, dus….

 

Het is wel iets moeilijker dan dat hoor! 

oh haha, iets meer dan alleen die kaartjes erin prikken, ik ga dat filmpje wel eens bekijken

 

Nou ja, dankjewel en succes met bouwen.

 

Kunnen wij strakjes ook zien aan jouw reacties dat die computer beter werkt of niet 😂

 

Gr. Mickeymouse

@MickeyMouse 

 

Reputatie 7
Badge +17

 

@tim16 ,

bouw jij ook je eigen pc ofzo of weet je er gwn van alles vanaf, want dat was me wel eens eerder opgevallen

@MickeyMouse  Nou, ik weet er zeker niet alles van af maar wel een beetje.

Een laptop zou ik gewoon kopen. Zelf een pc bouwen is vaak goedkoper op de lange termijn maar bedenk wel waar je hem voor gaat gebruiken. Als je alleen maar YT videos gaat kijken en op KT posten is het misschien een beetje overkill. 😄

 

Reputatie 7
Badge +9

Klopt zeker, een pc is eigenlijk alleen nodig voor zwaardere opdrachten. Ik doe dus af en toe aan editing en hier en daar een beetje gamen dus dan komt dat heel goed uit. Maar als ik alleen youtube filmpjes kijk en op de KT post is het niet nodig om een pc te bouwen, maar dan kan je beter voor een laptop gaan.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @tim16 ,

@MickeyMouse  Nou, ik weet er zeker niet alles van af maar wel een beetje.\\

 

altijd handig, toch?

 

Een laptop zou ik gewoon kopen.

 

ja, ok, beter

 

Zelf een pc bouwen is vaak goedkoper op de lange termijn maar bedenk wel waar je hem voor gaat gebruiken. Als je alleen maar YT videos gaat kijken en op KT posten is het misschien een beetje overkill. 😄

 

hahaha, ja, ik heb nu een i7, maar dat is ook voor 3D ontwerpen in AutoCAD en Sketchup,ik heb mezelf dat geleerd, maar ik luister en kijk veel muziek en dansvideo's en ik vroeger wel een PC, maar laptop kan makkelijk overal mee naartoe

Wel interessant om ff wat meer te weten over zelf een PC te bouwen

Vannacht en morgen nog thuis en dan…...veel plezier. Maak mooie herinneringen 😉

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Hey,

@MickeyMouse, @benebird, @tim16 , @Jesse_6567 (en misschien andere)

Ik ben jullie hele ingewikkelde verhaal effe aan het lezen. Nou, als ik een computer ofzo nodig heb, ga ik naar de Media Markt. 🤣. Ik begrijp er echt geen sikkepit van. 

@MickeyMouse 100 tabbladen? Ik vind het al veel als ik er 10 open heb staan!!! Mijn Chromebook zou gelijk crashen….

Maar had nog wel effe een vraagje: Heeft 1 van jullie een site waar er meer info over staat, want ik ben nu ook heel nieuwsgierig geworden?

Adios!

Reputatie 7
Badge +9

Dit kan misschien helpen https://www.newegg.com/insider/building-a-gaming-pc-for-the-first-time-dont-panic-this-guide-can-help-you-out/

En er zijn miljarden youtube filmpjes die je ook zouden kunnen helpen. Veel succes!

Hey @OnbekendeAnnoniem ,

Ik gebruik ook vaak deze website voor info : tweakers.net

Daar staat veel info, en het is allemaal gewoon in het Nederlands.En er is ook een forum.

Reputatie 7
Badge +17

@benebird Ben wel benieuwd of het nog gelukt is met de pc. Laat het ff weten als je tijd hebt

Reputatie 1
Badge

Je kunt de PCPartPicker compatibiliteitstool gebruiken om dit te controleren.

Reputatie 7
Badge +9

@benebirdBen wel benieuwd of het nog gelukt is met de pc. Laat het ff weten als je tijd hebt

Sorry voor de late reactie, het is zeker gelukt en ben er heel erg blij mee. Was wel lastig met alle kabeltjes en bedrading, maar voor de rest ging het best prima. De kindertelefoon is trouwens gestopt met mij mailtjes geven? Best wel apart. 

 

Reputatie 7
Badge +17

@benebird Nice dat het is gelukt. 
Dat van die mailtjes klopt. Die worden al een week of 3/4niet meer verstuurd. KT is er mee bezig maar het wil nog niet echt opschieten lijkt het.

Reputatie 7
Badge +9

@benebird Nice dat het is gelukt. 
Dat van die mailtjes klopt. Die worden al een week of 3/4niet meer verstuurd. KT is er mee bezig maar het wil nog niet echt opschieten lijkt het.

Ja ik dacht al, vandaar dat ik laat reageer. Ik wist heldmaal niet dat je gereageerd had🤷‍♂️

Reageer