Paardrijden/nageefelijk

  • 21 October 2018
  • 9 reacties
  • 219 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ja dit is geen paarden forum maar bokt.nl werkt niet echt lekker vind ik...

Maar goed mijn vraag is dus over nagefelijk rijden. Ik heb een keer kort uitgelegd gekregen hoe het moet. Die uitleg was: been+tegen houden = nagefelijk... Anderen online hoor ik zeggen kneepjes, zagen, speelen met je handen en nog veel meer.

Nu hat ik ergens anders weer gelezen dat nagefelijk ene antwoord is op het goede rijden van de ruiter.

Dit probeer ik dus ook te doen. Goede zit, zachte hand, voorwaarts en veel volts enzo. Marnix een paard waar ik veel op rijd (ben een manege ruiter👍🏻) reageert heel goed daarop en laat echt mooie stukken zien. Ik doe zit zonder het vraagen met mijn handen beenen met niks eigelijk. Ik heb hem dit nooit bij anderen ruiters zien doen. Ik zag ze soms wel echt vraagen zo met die armen wijd.

Nu is heb ik geen iedee hoe ik hem nagefelijk kan houden zonder te dwingen en voral wat in vredes naam moet ik doen met mijn handen als hij nagefelijk gaat? Hij gaat dan kouwen en zijn hoofd gaat wat bewegen waardoor er steeds een bocht in mijn teugels komen. Hij gaat vaak omhoog in bochten. Ik stuur hem als hij nagefelijk is volledig met mijn beenen wand als ik stuur met mijn armen gaat hij ook omhoog (aleen omdat hij ene manege paard is luisterd hij niet helemaal naar aleen benen..

Ieamdn tips/vraagen en hoe doe jij het?

9 reacties

Hoi

Je hebt een vraag over nagefelijk rijden. Ik heb zelf nog paardgereden, maar heb nog nooit van deze term gehoord. Het is zo dat er bij mij eerder gefocust werd op een goede houding en een goede werking met je paard, dan op termen, dus misschien is mijn advies een beetje vaag.

Met je teugels heb je best een licht contact met je paard. Het is niet de bedoeling dat je eraan trekt, maar ze moeten er ook niet te losjes bijhangen. Er wordt gezegd dat de hulpen bij een goede ruiter nauwelijks te zien zijn, aangezien ze zo subtiel gebeuren. Jouw energie moet zegmaar doorlopen in die van je paard, en omgekeerd.

Je kan dit altijd vragen aan je instructeur. Via een forum advies geven zonder je te zien rijden, is nogal lastig. Mensen met ervaring, ook al hebben ze niet de titel 'instructeur', kunnen je ook verderhelpen.

Groetjes
Kenshin
Ja ik probeer zoveel mogelijk met mijn beenen te sturen (maar manege pony's willen niet altijd goed terbeen zijn) de term nagefelijk is als het paard zijn nek zo krom doet en ontspant dit is de enige manier waarop een paard een mens echt kan dragen (dat is de reden dat ik het wil kunnen omdat het fijner is voor het paard. In tegen sterling tot de afdwingers die het forceren om de looks)

Ik zit in een les die is een niveau lager dan de les waarin je nagefelijk rijd. Dus ik leer het eigelijk nog niet. Maar omdat soms kleine stukjes lukken (zonder dwang) wil ik het wel leeren. We focussen meer op zit en controle maar ik kreig eigelijk nooit opmerkingen en ik zoek dus eigelijk dat beetje extra uitdaging (denk ik) ook vind ik het gewoon heel belangrijk dat het paard gene pijn krijgt door mij en dat hij mij goed kan dragen.

Ik kan ook niet een les hoger (daar zat ik eigelijk in) omdat de eigenaar heel erg rekening houd met of je de groep leuk vind en bij die les vind ik dat niet op dit moment. Mijn les nu bevalt mij heel goed. Maar om nou te wachten tot iedereen klaar is om nagefelijk te rijden? Hmmmm niet echt. Dus voor nu zoek ik aleen tips die anderen hebben geholpen die ik dan zelf kan proberen als mijn eigen extra uitdaging zegmaar👍🏻😂

Bedankt👍🏻❤️
Nagefelijk is een term voor een natuurlijke houding die gezond is voor je paard? Ok, nu snap ik het al wat beter. Goed dat je daar belang aan hecht.

Is het een optie om je instructrice aan te spreken, en te vragen of ze jou hie bij kan helpen? Misschien kan ze jou tijdens de les, wanneer anderen oefeningen doen die jij al kan, even apart nemen om op nagefelijkheid te werken.
Geen iedee eigelijk de eigenaar/instructrice is altijd bezig👍🏻 dus veel praaten we niet echt😂 het is niet alsof ik nuuu nagefelijk wil leeren maar ik wil zegmaar ene voorsprong hebben voor als we het gaan leeren en dat ik alvast gewoon een beetje kan oefenen zonder dat ik het meteen echt moet zegmaar nu kan ik het op mijn eigen tempo doen👍🏻

Bedankt👍🏻
Je kan je instructrice zeggen dat je haar graag wilt helpen met bv. het opzadelen van haar paard, als ze gaat rijden. Tijdens het opzadelen (wel je aandacht erbij houden) kan je het hebben over het nagefelijk rijden. Ze snapt vast dat jij graag op je eigen tempo leert.
Uhm Als ik een paard voor haar opzadelen doet zij dus iets anders👍🏻

Maar bedankt ik wil op dit moment tips over nagefelijk heid niet voor sociaal contact👍🏻😂

Dankjewel 👍🏻
Ik dacht dat het samen opzadelen een mooie gelegenheid had kunnen bieden om een gesprek aan te knopen. Tijdens het borstelen kan ook.
Ik heb stage gelopen en ik help regelmatig op de manege en als iemand voor haar opzadelt (ik of iemand anders) doet ze dat nooit samen😬👍🏻 maar ik snap dat dat inderdaad een goed aanknoopings punt was geweest👍🏻 als je bij ons vraagt om te helpen dan doe je dat zelfstandig zegmaar👍🏻
Een gesprekje bij opzadelen is geen optie. Kan je haar mailen, of een berichtje sturen?

Reageer