Vraag

Obsessed met sport, maar ouders denken anders. Wat moet ik doen?

  • 18 April 2024
  • 2 reacties
  • 25 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Heyy, ik ben een meisje van 13, 1e klas, ik doe vwo tto (tto staat voor tweetalig onderwijs, dus ik krijg les in t engels.) Ik zelf doe echt heel graag aan sport. Voetbal is mijn obsessie en ik doe het ook echt heel erg graag. 

Ik wil me dus focussen op voetbal. Fit blijven en fitter worden, rustiger worden aan de bal en noem maar op. Dus ik wil mezelf heel graag verbeteren. Ik voetbal ook best hoog (hoofdklasse) en als ik het goed doe met de trainingen, mag ik volgens seizoen waarschijnlijk bij de jongens gaan spelen. Want nu train ik op maandagen niet meer met mijn eigen team mee maar met de jongens.

Ik weet niet ofdat jullie haar kennen, maar xxx  komt dus van mijn voetbal club waar ik nu speel. Ze is ook een voorbeeld voor mij, en haar oude trainer wordt volgens seizoen dus wss ook mijn trainer. Hij ziet veel in me, en wilt me prive-trainingen geven. (Dat deed hij ook bij  xxx ) Maar in het weekend kan hij niet. Dus moet het na schooltijd, maar dat mag ik niet. Ik moet me van hun focussen op school en er alles aan doen om voldoendes te halen, ze zijn allebei ook docent op de middelbare. Ze zijn dus ook heel erg streng als het gaat om afspreken, sport en vrije tijd.

Wat moet ik nu doen, want ik zou er alles voor kunnen opgeven om ooit iets te bereiken met voetbal. En ik heb al geprobeerd te praten met mijn ouders maar dat ging niet zo heel goed. Als iemand tips heeft zou ik dat ook heel erg fijn vinden. 

Alvast bedankt,
~Anonymous1207

 

( naam en voetbalclub van bekende voetbalster weggehaald door De Kindertelefoon wegens anonimiteit, regel 3 )


2 reacties

Ja, dat is een moeilijk dilemma. Een de ene kant is school belangrijk, maar ik vind niet dat je ouders je moeten dwingen het goed te doen. Als je passie niet bij theorie ligt, vind ik het een beetje  nutteloos om daar meer moeite in te steken dan nodig is.

 

Ik zou dus zeggen ga focussen op sport, hier ziet je passie en dat vind je nou eenmaal het leukst. Zorg er natuurlijk wel voor dat je overgaat op school, maar je prioriteit zet op sport. 

 

ik wil wel toevoegen dat de kans dat je echt ‘prof’ gaat natuurlijk klein is. Ga er niet van uit dat dit 100% zeker gaat gebeuren en zorg voor een plan B. Daarom is het wel belangrijk dat je nog redelijk je best gaat doen op school. Probeer ook niet te obsessief om te gaan met sport, het een een passie en hobby, maar je moet ook tijd maken voor vrienden, school en relaxen. 
 

Je ouders zijn beide docent, ik neem dus aan dat voor hen kennis heel belangrijk is. Zij zullen dus minder goed jouw passie voor sport snappen. Zorg er dus voor dat ze dit wel gaat snappen, probeer dit rustig uitteleggen zonder er een discussie van te maken. Ik denk dat je moet gaan eindigen met een soort compromis,  je zal meer gaan sporten, maar moet nog wel voldoendes halen… dit betekent dat je het dus drukker gaat krijgen, maar als je echt zo gepassioneerd bent, is dat een lage prijs om te betalen.
 

PS: klinkt beetje flauw, maar pas natuurlijk wel op met die privé trainingen. Ik neem aan dat er niks ergs gaat gebeuren, maar ik heb te veel #metoo verhalen gehoord om je niet te waarschuwen🙃

Reputatie 3
Badge +1

@Wild forest , thx, ik ga het vanavond met mijn ouders bespreken. 
En over je PS: Daar hoef ik me geen zorgen over te maken, ;). Hij doet het bij veel “leerlingen” van hem en hij is echt GEEN pedo. Je kunt hem vertrouwen. ;)

Reageer