Skip to main content
Vraag

Mooie woorden

• January 24, 2026
  • 13 reacties
  • 173 Bekeken

Diana
Forum|alt.badge.img+13

Soms lees of hoor je mooie woorden.  Woorden die je bijblijven om hun klank.  Hebben jullie ook zulke woorden?  Een paar woorden die op mijn lijstje staan: snoeshaan, warempel, scharrelaar, strandjutter, klapsigaar, wrang, hoerenloper, haverkist, spoorslags, kooplieden, hoogwaardigheidsbekleder, aartsvader, vorstenhuis, ketellapper, tochthond.  
Benieuwd naar jullie woorden!

13 reacties

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • January 24, 2026

Goh. Geinig. Ik lees of hoor nooit zulke mooie woorden. Als ik er een weet zal ik het plaatsen. 

Liefs Yusa 😘

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • January 24, 2026

Hey, Ja als het ook een uitdrukking mag zijn ☺️: aanstonds, bijkans, welnee, doorgaans, weldra ,heden ten dage, staat u mij toe, ook warempel, u slaat daar de spijker op zijn kop, doet u mij het plezier en gaat u voor, neemt u plaats, met uw welnemen... Dat vind ik wel mooi klinken. Beetje sjiek ook 😊

Liefs, Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • January 25, 2026

Haha ​@Tover01 ik heb een oom met een hoge functie bij de overheid.  Hij heeft een medewerker die dat soort uitdrukkingen gebruikt en dingen zegt als: ‘zoals het u belieft, excellentie’.  Het klinkt hilarisch, zoals oom het beschrijft.  Hij weet echter niet zeker of de medewerker echt zo beleefd is of dat hij oomlief gewoon in de zeik neemt.

Ik heb nog een mooi woord: zelfbevlekking.

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • February 5, 2026

Ik vind poetsen met een harde P wel grappig klinken 

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • February 6, 2026

Hi, wij hebben een voorganger die regelmatig de uitdrukking "wis en drie" of "wis en zeker" gebruikt. Of ook "wis en waarachtig". Een dame in de kerk zegt vaak " ei!"zo ongeveer uitgesproken. Als in iets opvallends. Mijn vader zegt bij afscheid altijd "het was me een genoegen" 😊 een docent op school als je een correctie of straf oploopt: " het komt u toe jongedame/jongeman"(vaker jongeman natuurlijk hihi).  Of hij zegt: " houd het je voor gezegd!" En ook mooi/grappig:" weet u welkom bij weer een genoeglijk samenzijn." Stond in een uitnodiging 🙂

Leuk onderwerp hoor ​@Diana ! 

Groetjes xxxx

Hello
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • February 10, 2026

zoals M.anoniempje al zei poetsen heb ik daar een mooie 2e versie voor want ik zeg heel vaak poetsdoek alsof het een soort scheldwoord is

• February 10, 2026

ik vind heel veel woorden leuk, denk is aan puzzel, het is toch bijzonder als je er lang over nadenkt? of ligt dit gw aan mij? liefss

smokey
Forum|alt.badge.img+7
  • Vaak actief
  • February 17, 2026

Ik vind het woord desalniettemin zo mooi, omdat je veel zegt en het eigenlijk niet zo'n moeilijke betekenis heeft🤣

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • February 17, 2026

@smokey ‘als dusdanig’.  Betekent absoluuut niets maar klinkt wel heel gewichtig.

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 17, 2026

Blaam, aanstonds, smadelijk, lasterlijk, echter,  broodnodig. Er zijn vast nog meer maar kom er even niet op. 

Liefs, Yusa 😘

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • February 17, 2026

"in welke hoedanigheid bent u hier?" Is ook zoiets xD , of "aangenaam verpozen".  En vertoeven is ook leuk.  Vertier ook. 

Liefs,Tover xxx

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 17, 2026

En desbetreffend, gratie, toorts, oke ik hou op, je wordt gek van mij wrs🙉

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • February 17, 2026

@Yusa nee, hoor: doe maar lekker voort.

Ketellapper, stierlijk, genoeglijk, twijfelaar, bokkenpoot, koevoet, hoerenloper.