Is onze generatie echt dommer aan het worden?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Als eerste: ik heb geen flauw idee waar ik dit topic moet plaatsen dus ik doe het hier maar.
Ik ben jongen en 15 jaar oud, en ik heb een soort vraag(stuk) idk ik weet het zelf ook niet precies, maar anyways, ik was pas op youtube en ik kwam een kanaal tegen over een gast die beweerde dat onze samenleving en vooral jongeren dommer worden.
En het probleem is, ik herken het eigenlijk wel. Hij gaf een paar voorbeelden:
  • Muziek: Hij richtte zich vooral op Popmuziek en Rap. Als je er over na denkt is de meeste popmuziek vrij leeg en muzikaal gezien ook vrij arm. Wat ik daarmee bedoel is, dat er vooral gefocust wordt op de beat en een paar elektronische instrumenten. Ook zit er weinig melodie in, het verschilt weining in toonhoogte, volume,toonlengte. Wat ik probeer te zeggen is dat het muzikaal makkelijk te maken is en er weining talent in zit (ik bedoel niet of je een mooie stem hebt, maar of je bijvoorbeeld weet wat een crescendo is). Lyrics gaan 98,56% over liefde of iets dergelijks en hebben niet echt een diepe boodschap of een moraal.
  • Films: veel films tegenwoordig gaan over geweld en actie en dan heb je zo een beetje de plot achter de film. Een goede film heeft dimensionale karakters die echt ontwikkelen, een intrigerend verhaal, een werkelijk doel en is goed afgewerkt.
  • Social media: Dit is ongeveer 70% van de tijdsbesteding van mijn leeftijdsgenoten. Social media is eigenlijk communicatie over en met anderen via de computer, smartphone etc. De content die van FaceBook, Wapp, Instagram, Twitter, Snapchat, etc. af komt is als je er over nadenkt ook vrij oppervlakkig. Wat voor post op FaceBook heeft jou na laten denken over hoe jij doet, hoe je met anderen omgaat, of iets waardevols. Instagram. je stuurt foto`s door van jezelf. Leuk, maar zit daar nog meer achter dan aan de wereld laten zien hoe goed je bent in filters op je foto´s zetten?
  • Humor en Vrije tijd: Op internet zijn en zullen memes altijd populair blijven. Ik heb het niet zo zeer over memes zoals fwp of socially awkward penguin, the most interesting man in the world, maar meer over Bijvoorbeeld meneer Mand. Ik zal waarschijnlijk de enige zijn die hem niet hillarisch vindt(humor is nou eenmaal subjectief), maar ik snap niet wat er zo grappig is aan een oude man die geforceerd wordt om zijn zin korter te maken en mand te zeggen. Twerken. Wat ging er in ons hoofd om? Wtf deed iedereen? Het had niet eens een reden. Een ander onderwerp: Enzo Knol. Ik heb niks tegen Enzo, ik weet zeker dat hij een toffe gozer is, maar ik snap niet hoe mensen zo geobserdeerd zijn door zijn video's. Wees eerlijk, is hij echt zo spectaculair? Doet hij echt dingen die niet veel mensen hem kunnen nadoen?
  • Games: CoD. Ik denk dat ik mijn punt gemaakt heb. Het hele doel van deze game is om oorlog te voeren en ongeveer wat elke FPS doet, ongeveer de meest betekenisloze activiteit. Ik kies deze omdat hij zo populair is. Minecraft. Het is zo een beetje het oppervlakkigste mainstream game. Sure, als je je verdiept in Redstone shit, Gefeliciteerd, ik doe het je niet na. Hetzelfde geldt voor gigantische gebouwen maken. Respect man. Het probleem is dat de meerderheid van de spelersbase het gewoon speelt omdat iedereen het speelt, en daarmee het mooie van deze game er compleet afhalen
  • Gedrag op internet. Tja, op internet is iedereen anoniem, dus is het makkelijker om aggresief te zijn. Dit gebeurt ook helaas te veel. Ik weet niet of er iemand op het internet is die dit niet heeft meegemaakt. Ga naar een willekeurige YT video en je hebt gegarandeerd het woord kanker in de comment section.


Waarom doen mensen dit? Waarom vinden mensen relatief simplistische muziek mooi? Waarom is gedachteloze actie mooi? Waarom zijn lege Games populair? Waarom zitten mensen massaal hun halve leven op internet? OMDAT WE SCHAPEN ZIJN! Iedereen volgt iedereen(ongeveer letterlijk). NIEMAND denkt meer voor zichzelf. ALTIJD moet een ander voor ons dingen leuk vinden voordat wij het doen. Tegenwoordig is alles wat de massa slecht vindt of niet van af weet DOM EN SLECHT? Waarom? Omdat de massa het niet kent en daarom wordt iedereen die Klassieke muziek, metal, punk, rock of 80's muziek luistert, Anime kijkt of boeken leest, Strategiegames speelt, geen FB heeft, in een hokje van "hipster" of "nerd" gezet. En dat wordt gedaan om dat men anders zelf de dupe wordt van de kritiek van de massa. Rare gedachte, iedereen controleert iedereen, maar tegelijkertijd laat het het irrationele van dit achterlijke "systeem'' zien.

Ik vraag me af of er nog mensen zijn die na kunnen denken over de wereld waarin ze leven, en over de mensen daarop. Of er nog mensen zijn die niet om de mening van klasgenoten en vrienden geven en zelf logisch en objectief hun mening kunnen vormen. Of er nog mensen zijn die zelf hun leven regeren.
Ik moet toegeven, Als ik mijn brein uitschakel kan ik best naar popmuziek of rap luisteren, het klinkt nou eenmaal best wel lekker. Hetzelfde geldt voor films, doelloze actie is ook gewoon leuk om naar te kijken. Games ook, ik kan zo ook genieten van een potje CoD. Maar dat is mijn punt niet. Blijkbaar vindt niemand het belangrijk dat entertainment ten diepste eigenlijk ook een vorm van kunst is, en dat moraal, diepte en complexiteit belangrijker zijn dan oppervlakkig vermaak

Wat vonden jullie van mijn preek? Ben je het met me eens? Ben ik ergens blind voor of is de wereld het? Heb ik denkfouten gemaakt? Heb ik jou aan het denken gezet? Vond je me ook Nerd, toen je begon met lezen? Herken je jezelf in deze lap tekst? Ben ik gewoon een oude zeur die zijn muil moet houden?

Laat het weten! Ik ben benieuwd of er meer leeftijdsgenoten zijn met deze mening 🙂

19 reacties

Heeei
Ten 1e wow lang verhaal hahaha

Ik vond je preek wel goed eigenlijk. Iedereen volgt iedereen maar. Dat is helemaal nergens voor nodig!

ovik het met je eens ben? Absoluut

Ik vind het trouwens heel erg leuk dat je dit hier neerzet :)

Kijken wat de andere.mensen ervan vinden

Xxx
hihi dus ik ben niet de enige die zo denkt?

Hele mooie preek, ik ben met vele dingen eens. Ik zelf ben nog net van de vorige generatie maar de generatie die nu aan de gang is vind ik onwijs prut. Elke keer komt iets nieuws uit zoals de SmartWatch Google glass en al die andere troep... Dit maakt de mensheid lui en onveilig bijvoorbeeld in de auto of op straat want iedereen kan je volgen waar je bent. De overheid zit ons dood te bezuinigen terwijl wij niks doen... In een andere land staan ze al op voordat het is besproken bij de overheid.

De noodfondsen (goede doelen) is voor mij betreft geld vragende mensen die willen dat je hun portemonnee vult met je geld. Als de noodfondsen nou eens de werklozen er naar toe stuurt kost ons geen geld. Kwestie van logisch nadenken...

Als je kijkt naar de youtubers ik ken de helft niet eens wie is enzoknol? Die naam al zegt me dat een gast is die niks te doen heeft waar is daar nou leuk aan? Ik snap jouw hele punt.

De meeste rappers hebben scheldwoorden gebruikt kinderen luisteren en naar en doen het zelfde... Zo'n iemand moet een goed voorbeeld laten zien maar nee hoor dat doen ze niet... Gelukkig ben ik voor rock and roll.

Misschien is dit wel een lange reactie maar wat ik probeer te zeggen is namelijk: Waar gaat deze wereld in hemelsnaam heen?!!
Gewoon precies dit! 
Ik schaam mij er soms voor dat ik deel uitmaak van deze generatie.
Veel mensen bij mij op school praten veel over Enzo knol en ik begrijp nog steeds niet wat er zo leuk is aan hem. Leuk dat hij zijn leven filmt enzo. Maar zo speciaal is dat toch ook weer niet, de hele tijd naar iemand kijken met een normaal leven. En al die fans lopen dan te zeiken als je niet naar zijn filmpjes 'kijkt'. Dan ben je een hater ofzo. Veel van zijn fans gebruiken ook heel stoer woorden zoals: Knolpower, tieten,  swag en nog zo veel meer. Terwijl het allemaal 12 jarigen zijn! 

Dan heb je ook nog Kanye West, Miley Cyrus en al die heutemeteut. Hoe maar dan ook HOE?! Kan dat goede muziek zijn? Het meeste gaat over liefde, feestjes vrouwen met een dikke reet. Ja jemig, zo kan ik het ook! Gaat het dan helemaal niet meer om talent? Of goed gebruik van de instrumenten? Nope, drop the bass en twerk it! 

En dan ook nog dat de meeste mensen je beschuldigen van het feit dat je snijd omdat je anders dan average  bent. Ik droeg is een keer handschoenen in de klas en meteen al:' Ben je emo?' 'Snijd jij jezelf?'. Ben ik de enige wie hier agressief van wordt? Dan ook nog van die wannabe hipsters die zich helemaal de shit voelen omdat ze net iets 'anders en moderns' aanhebben, terwijl ze er gewoon mainstream uitzien. Ik heb heel veel populaire mensen op mijn school die denken dat ze 'hipster, badboy of swaggerboy' zijn. Leuk voor ze maar zeg dat dan niet ELK moment van de dag en waarom moet IEDEREEN dit weten? Leuk voor die aandachtsh*eren maar het boeit niemand maar ook ene reet. Nouja je meelopers misschien, maar dat is best zielig.

I'm happy to be an outcaster, even when I'm lonely because of it.

Neem mijn mening en do something.
Byee EmoWolfje!
Fijn dat meer mensen er zo over denken, ik ben het aardig met je eens.
Ik heb zelf heel vaak het idee dat ik in het verkeerde tijdperk geboren ben. Ik voel meelf veel meer thuis in de 80's new wave muziek tussen de Goths en mensen die elkaar nog echt brieven konden sturen. 
Soms loop ik op school en vraag ik me echt af; "Waar is het mis gegaan?" Kinderen in de 1e rennen achter hun groepje aan, bang om er niet bij te horen, met enorme handtassen die niet bij hun kleine lijfjes passen en kleding en makeup alsof het breezersletjes ala 2015 zijn. Als ik de kantine in kijk tijdens een tussenuur zie ik groepen kinden met z'n zessen tegelijk op hun mobieltje, bijna vergeten dat ze nog in een echte wereld leven. 

Nog iets moois waar ik me echt boos over kan maken:
De digitalisering van het onderwijs.
Hoezo is het goed dat we alles via computers moeten leren en digiborden en complete iPad scholen hebben? 
In werkelijk alle onderzoeken die er tot nu toe over gedaan zijn komt uitgebreid naar voren dat je twee keer zo veel onthoudt als je uit een boek leest dan van het internet. 
Er zijn filmpjes van 2 jarige kindjes die wél weten hoe een iPad werkt, maar de bladijde van een tijdschrift niet om kunnen slaan, omdat ze niet snappen dat dat niet hetzelfde werkt als een iPad. Is dat nou gezond? Moeten we daarom papierloze scholen maken, he? Dan maar de HELE dag achter computers, in plaats van alleen die tussenuren en naschoolse uren?

Ook leuk; iedereen schreeuwt maar dat de jeugd steeds individualistischer wordt, terwijl 13 jarigen wel álles schijnen te doen om "erbij te horen" en de groepsdruk in vriendenkringen volgens mij met de dag groter wordt. In Nederland halen de meisjes de jongens inmiddels in als het gaat om comazuipen, want als je niet drinkt op een verjaardag ben je preuts? 

Echt om verdrietig van te worden.
Liefs van mij

Passende quote:
"80's music brings me back to good times like when I wasn't alive"
hey, 
als eerst fking vet dat je dit zo plaatst zet me echt weer aan het denken ;D

nou ik ben 13 jaar maar heb da ook wel het gevoel dat k uder ben dan mijn leeftijdsgenoten. 
Filosofie is iets wat mij enorm boeit en waarvan mensen sws al iets hebben van wtf doe jij?
rap/ hiphop luister ik maar jullie punt snap ik helemaal, ik denk da ik het ook echt luister o ''erbij'' te horen, but why?
eigenlijk best sneu dat we niet meer kunnen zjn zoals we echt zijn, ze zeggen dat ej in je puberteit jezelf moet leren kennen. Niemand gaat zichzelf ooit leren kennen als dat niet eens geaccepteerd wordt
zelf draag ik wel make-up enzo maar niet ongelovelijk veel, maar als i dat dan een dag niet op heb wordt je gelijk bleek en lelijk genoemd.
nogal vreemd maar goed daar leren we dan maar mee omgaan. over die films heb je wel gelijk ondanks dat er genoeg mooie films bestaan, teh fault in our stars mijn lievelings film, zit ongelovelijk veel gevoel in en najaa tis een obeschrijvelijk mooie film/boek
 verder heb ik heir niks meer aan toe te voegen.

xx
Ik ken je niet maar ik voel me meteen tot je aangetrokken :)
Naar mijn mening ben je helemaal geen nerd, maar intelligent bent je zeker!
Je hebt me zeker geinspireerd met je 'preek'!

Ik denk dat deze hele samenleving gedachteloos overneemt wat de elite onder ons doet.
Dat alle mensen iemand met aanzien proberen na te doen, om zelf minder 'normaal' te lijken.
Tegenwoordig accepteert bijna niemand meer wie hij/zij echt is en de maatschappij speelt daar feilloos op in.
Onzeker over je uiterlijk? Plastische chirurgie. Je okselhaar rood verven 'omdat Miley het ook doet'? Niemand houdt je tegen.
Zo wordt het voor de mens steeds makkelijker gemaakt om zichzelf te veranderen naar hun eigen perfecte zelfbeeld.
Maar jezelf helemaal perfect maken is onmogelijk, het innerlijk kan zich hoogstens aanpassen, maar rigoureus veranderen doet het niet.
Het uiterlijk ís aan te passen (met extreme gevolgen), maar daar is veel geld voor nodig en zoveel geld hebben de meesten er niet voor over.
Op deze manier wordt de mens langzaam gek van zichzelf, want hun perfecte zelfbeeld dat wordt gecreeërd door de omgeving is niet haalbaar.
Reclame's van dure merken met perfect slanke dames en gespierde mannen, artiesten, trends...
Ze dragen allemaal bij aan hoe de 'normale mens' eruit wil zien en zich wil gedragen.
En doordat iedereen de laatste jaren dezelfde voorbeelden van 'perfectie' voorgeschoteld krijgt (tv, social media, reclame's) gaat iedereen zich uiteindelijk hetzelfde kleden en gedragen!

Ik zit op een school met Havo, Atheneum en Gymnasium,
zelf doe ik nu Gymnasium 3, en wij hebben een aparte vleugel in de school.
Als ik over de Gymnasium vleugel loop, heb ik het gevoel dat ik mezelf kan zijn.
Mensen dragen hier waar zij zich goed/fijn in voelen, niet wat de mode hun voorschrijft.
Naar mijn idee geven deze mensen zeker niet minder om trends of mode,
maar zijn zij zelfstandig en sterk genoeg om zelf te bepalen wat zij hier mee doen.
Ook hebben wij een keer in de zoveel tijd een mogelijkheid om te debatteren over wat ons bezig houdt.
Ik denk dat dit soort dingen als debatteren het brein fris houden en steeds een nieuwe kijk op deze wereld geven.
Want iets kan niet jouw mening zijn, maar als je een sterk argument van een ander hoort kun je in ieder geval begrijpen waarom deze persoon er anders over denkt en kun je zelfs overwegen om van mening te veranderen.
Ergens denk ik ook dat intelligentere (hoger opgeleide) mensen veel zelfverzekerder zijn dan lager opgeleide mensen,
omdat zij heel vaak horen dat ze alles zo goed doen, dat ze zo slim zijn en dat ze makkelijk op anderen neer kunnen kijken en hier zelfvertrouwen uit kunnen halen. Naar mijn mening zijn hoger opgeleide mensen hierdoor veel minder gevoelig voor trends en hypes en lopen ze veel minder snel als blinde schapen achter de kudde aan.

Ik wil nog even zeggen dat ik het echt heel erg goed van je vind dat je hier over schrijft,
en dat mensen zoals jij echt een groot verschil kunnen maken in deze maatschappij!
Je hebt me zeker nog meer overtuigd van jouw mening.

Groetjes, Luna
Yep die kerel heeft op veel punten gelijk. Alleen ligt het ook maar net aan of jij dat schaap bent dat de rest volgt.
Zelf zoek ik muziek op waar wel mooie teksten bij zit, die niet alleen maar over liefde gaan.  Kijk is naar Albetroz en Ariana Grande dat is gewoon alleen de beat die het doet, de tekst gaat nergens over.

Over social media dat is weer dat schaap, mensen doen het omdat andere het ook doen.
Zelf doe ik niet aan twitter , snapchat , etc

Ik ben het met je eens, er zit een soort stysteem achter wat altijd tot standzal worden gehouden omdat mensen die nu veel aandacht krijgen hun macht zullen gebruiken omdat zo te houden. Om die reden gebruik ik die dingen niet zo veel. Ik wil uniek zijn en ik volg die massa ook niet zo erg.

Eigenlijk komt alles neer op het kudde dier dat wij zijn, wij doen wat andere mensen ook doen. En zodra een schaap over de wal is volgen er meer
wat grappig, dat zegt mn moeder + oma ook altijd
Ik ben het niet overal mee eens; er is onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat we niet onzeker over ons uiterlijk worden door social media, tijdschriften en reclames, maar door de mensen om ons heen. Als je op school rondloopt tussen mensen die enorm veel geven om een bepaalde look en jij hebt die niet; ben je anders en voel je je anders. Bij pubers (en in het algemeen bij mensen; we zijn groepsdieren) is het zo dat we graag geaccepteerd willen worden door onze medemens, wat eenvoudigweg gedaan kan worden door "erbij te horen". Als je dat dus niet doet ben je automatisch anders en een buitenbeentje.
daarbuiten ben ik Nogsteeds van mening dat het internet voornamelijk een slechte invloed heeft op jongeren.
Ik irriteer me eerlijk gezegd meer aan mensen die neerkijken/ zich beter menen dan de rest van deze 'generatie.'
Je hoort erbij, of je wilt of niet. Accepteer het maar, je kunt er niks aan doen.

Ik vind mensen die: Ik ben in de verkeerde generatie geboren! Ook droog.
Zovan; je gebruikt een laptop, telefoon, tv enz. Dat had je in de 60's-90's niet. 
Klopt, die hadden ze in de 60's en de 90's nog niet, en ik denk dat dat heel zo gek nog niet was.
Of ja, terug kijkend: Ze hadden wel een tv/laptops. Maar nog lang niet zo geavanceerd als nu.
Ik probeerde gewoon met dat bericht te zeggen: Ga je niet beter menen omdat je denkt dat je naar betere muziek luistert/ slimmer denkt te zijn.
Altijd ook wel grappig om te zien dat mensen meteen zeggen dat de muziek van nu bagger is en die van de 60's-80's perfect is.
Herinneren jullie FourFiveSeconds? Er waren een aantal kinderen die Paul McCartney niet kende, ze waren helemaal belachelijk gemaakt enz.
En dat is altijd weer door dezelfde arrogante mensen die gewoon denken dat ze hoger zijn dan deze generatie. 
Het is eigenlijk ook wel interessant. Alle generaties trokken zich weg bij gewoontes en maakten nieuwe gewoontes. Die strijd tussen generaties zorgt voor ontwikkelingen die je vooruit duwt. 

Voorbeeld:

1. Dolle mina's, provo's, nozems en hippies.  Jaren 60 en 70. 

Deze mensen waren het niet eens met de standaarden. De verzuiling werd bijvoorbeeld ingezet waardoor de kerk aan invloed verloor. 

Dolle mina's streden bijvoorbeeld voor recht in eigen buik om abortus mogelijk te maken. Hippies demonstreerden tegen de oorlog in Vietnam en allerlei soorten onrecht. Provo's waren mensen die het niet eens waren met de gezagsdragers als het koningshuis en politie.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En elke generatie heeft wel iets, iets wat verandering teweeg bracht. En het waren de jonge mensen die het deden. Nu zijn wij aan de beurt. Wij zijn de jonge generatie, de toekomst. 

We moeten ons lostrekken van het gewone. En er iets beters voor terug geven. En intussen onze eigen jongerencultuur bewaren. Totdat het weer tijd is voor onze kinderen. Dan moeten wij hun die vrijheid geven om met iets beters te komen en hun ontwikkeling niet tegen te houden juist in ons allen belang. 

Dan zijn we niet het schaap. Het kuddedier. Maar een eigen generatie die een eigen pad koos om verder te komen dan het gewone. Anders wordt het ook zo saai 😉 Ik zeg afwachten. En zorg dat jij jezelf ontwikkeld om met iets nieuws te komen. Maar vergeet dan niet even naar vroeger te kijken. Dan kun je het goede en het slechte meenemen om het betere te brengen. 
Het moet ontzuiling zijn ipv verzuiling!
Wauw Jeppo, echt mooi verwoord.
+100000000000.
Film gaan over actie omdat mensen dat spannend vinden dat maakt ons niet dom, en omdat artiesten denken dat ze een hit maken door lame lyrics te gebruiken maakt ons niet dom maar hun. Jongeren die gamen maakt ze ook niet dom. Dat we sociale media gebruiken maakt ons ook niet dom. En haten is makkelijk, en vooral op het internet en dat maakt ons ook niet dom.
@anoniem7890 mag ik je als taalpurist even verbeteren; hen ipv hun*.

Het domste wat je uiteindelijk kan doen is denken dat je slimmer bent dan de rest.
Wow, bedankt voor alle reacties :D

Ik was dit topic eigenlijk een beetje vergeten, dus sorry dat ik niet eerder reageerd heb. Ik ben ook wel een beetje verrast dat er zoveel positieve reacties zijn, nogmaals, bedankt.
Er zijn mensen die zeggen dat sommigen zich slimmer voelen dan anderen, en zich dus ook beter voelen. Ik denk dat dat inderdaad verleidelijk is om te denken, maar je hebt helemaal gelijk. Arrogantie is een gevaarlijke valkuil bij, hoger zelfbewustzijn. Ik vindt dit soms ook best moeilijk, als ik eerlijk ben, ik voel me soms ook wel eens zo. Dat moet natuurlijk niet, en ik probeer dit ook te vermijden, maar toch...
Het doel van deze post was dus ook niet om te laten zien dat ik "superieur" ben, maar om mensen na te laten denken. De massa kunnen we niet veranderen, maar de mensen die openstaan voor kritiek, dat die gaan nadenken.
Wat ook een punt was, was dat internet niet dommer maakt, maar de mensen. Hier ben ik het ook mee eens. Waarom internet wel grote invloed zou kunnen hebben, is de blootstelling aan het gedrag en interesses van anderen. In een wereld zonder zulke communicatiemiddelen zouden de mensen waarschijnlijk zich op dezelfde manier voelen, maar zonder zoveel blootstelling van anderen, zouden ze zich waarschijnlijk toch anders Gedragen. (wat is ctrl+i toch leuk xD)
Badge +1

Als eerste: ik heb geen flauw idee waar ik dit topic moet plaatsen dus ik doe het hier maar.
Ik ben jongen en 15 jaar oud, en ik heb een soort vraag(stuk) idk ik weet het zelf ook niet precies, maar anyways, ik was pas op youtube en ik kwam een kanaal tegen over een gast die beweerde dat onze samenleving en vooral jongeren dommer worden.
En het probleem is, ik herken het eigenlijk wel. Hij gaf een paar voorbeelden:

  • Muziek: Hij richtte zich vooral op Popmuziek en Rap. Als je er over na denkt is de meeste popmuziek vrij leeg en muzikaal gezien ook vrij arm. Wat ik daarmee bedoel is, dat er vooral gefocust wordt op de beat en een paar elektronische instrumenten. Ook zit er weinig melodie in, het verschilt weining in toonhoogte, volume,toonlengte. Wat ik probeer te zeggen is dat het muzikaal makkelijk te maken is en er weining talent in zit (ik bedoel niet of je een mooie stem hebt, maar of je bijvoorbeeld weet wat een crescendo is). Lyrics gaan 98,56% over liefde of iets dergelijks en hebben niet echt een diepe boodschap of een moraal.
  • Films: veel films tegenwoordig gaan over geweld en actie en dan heb je zo een beetje de plot achter de film. Een goede film heeft dimensionale karakters die echt ontwikkelen, een intrigerend verhaal, een werkelijk doel en is goed afgewerkt.
  • Social media: Dit is ongeveer 70% van de tijdsbesteding van mijn leeftijdsgenoten. Social media is eigenlijk communicatie over en met anderen via de computer, smartphone etc. De content die van FaceBook, Wapp, Instagram, Twitter, Snapchat, etc. af komt is als je er over nadenkt ook vrij oppervlakkig. Wat voor post op FaceBook heeft jou na laten denken over hoe jij doet, hoe je met anderen omgaat, of iets waardevols. Instagram. je stuurt foto`s door van jezelf. Leuk, maar zit daar nog meer achter dan aan de wereld laten zien hoe goed je bent in filters op je foto´s zetten?
  • Humor en Vrije tijd: Op internet zijn en zullen memes altijd populair blijven. Ik heb het niet zo zeer over memes zoals fwp of socially awkward penguin, the most interesting man in the world, maar meer over Bijvoorbeeld meneer Mand. Ik zal waarschijnlijk de enige zijn die hem niet hillarisch vindt(humor is nou eenmaal subjectief), maar ik snap niet wat er zo grappig is aan een oude man die geforceerd wordt om zijn zin korter te maken en mand te zeggen. Twerken. Wat ging er in ons hoofd om? Wtf deed iedereen? Het had niet eens een reden. Een ander onderwerp: Enzo Knol. Ik heb niks tegen Enzo, ik weet zeker dat hij een toffe gozer is, maar ik snap niet hoe mensen zo geobserdeerd zijn door zijn video's. Wees eerlijk, is hij echt zo spectaculair? Doet hij echt dingen die niet veel mensen hem kunnen nadoen?
  • Games: CoD. Ik denk dat ik mijn punt gemaakt heb. Het hele doel van deze game is om oorlog te voeren en ongeveer wat elke FPS doet, ongeveer de meest betekenisloze activiteit. Ik kies deze omdat hij zo populair is. Minecraft. Het is zo een beetje het oppervlakkigste mainstream game. Sure, als je je verdiept in Redstone shit, Gefeliciteerd, ik doe het je niet na. Hetzelfde geldt voor gigantische gebouwen maken. Respect man. Het probleem is dat de meerderheid van de spelersbase het gewoon speelt omdat iedereen het speelt, en daarmee het mooie van deze game er compleet afhalen
  • Gedrag op internet. Tja, op internet is iedereen anoniem, dus is het makkelijker om aggresief te zijn. Dit gebeurt ook helaas te veel. Ik weet niet of er iemand op het internet is die dit niet heeft meegemaakt. Ga naar een willekeurige YT video en je hebt gegarandeerd het woord kanker in de comment section.

 


Waarom doen mensen dit? Waarom vinden mensen relatief simplistische muziek mooi? Waarom is gedachteloze actie mooi? Waarom zijn lege Games populair? Waarom zitten mensen massaal hun halve leven op internet? OMDAT WE SCHAPEN ZIJN! Iedereen volgt iedereen(ongeveer letterlijk). NIEMAND denkt meer voor zichzelf. ALTIJD moet een ander voor ons dingen leuk vinden voordat wij het doen. Tegenwoordig is alles wat de massa slecht vindt of niet van af weet DOM EN SLECHT? Waarom? Omdat de massa het niet kent en daarom wordt iedereen die Klassieke muziek, metal, punk, rock of 80's muziek luistert, Anime kijkt of boeken leest, Strategiegames speelt, geen FB heeft, in een hokje van "hipster" of "nerd" gezet. En dat wordt gedaan om dat men anders zelf de dupe wordt van de kritiek van de massa. Rare gedachte, iedereen controleert iedereen, maar tegelijkertijd laat het het irrationele van dit achterlijke "systeem'' zien.

Ik vraag me af of er nog mensen zijn die na kunnen denken over de wereld waarin ze leven, en over de mensen daarop. Of er nog mensen zijn die niet om de mening van klasgenoten en vrienden geven en zelf logisch en objectief hun mening kunnen vormen. Of er nog mensen zijn die zelf hun leven regeren.
Ik moet toegeven, Als ik mijn brein uitschakel kan ik best naar popmuziek of rap luisteren, het klinkt nou eenmaal best wel lekker. Hetzelfde geldt voor films, doelloze actie is ook gewoon leuk om naar te kijken. Games ook, ik kan zo ook genieten van een potje CoD. Maar dat is mijn punt niet. Blijkbaar vindt niemand het belangrijk dat entertainment ten diepste eigenlijk ook een vorm van kunst is, en dat moraal, diepte en complexiteit belangrijker zijn dan oppervlakkig vermaak

Wat vonden jullie van mijn preek? Ben je het met me eens? Ben ik ergens blind voor of is de wereld het? Heb ik denkfouten gemaakt? Heb ik jou aan het denken gezet? Vond je me ook Nerd, toen je begon met lezen? Herken je jezelf in deze lap tekst? Ben ik gewoon een oude zeur die zijn muil moet houden?

Laat het weten! Ik ben benieuwd of er meer leeftijdsgenoten zijn met deze mening 🙂

 

Moet je niet geloven! In mijn discalculie schattingen is zo rond 80/90 procent van Social media nep en bespeelt. Maar als je het zelf gelooft moet je het doen. Dit is mijn mening

Reageer