Skip to main content
Vraag

Is het raar om als 15 jarige het bos in te gaan en beestjes te gaan zoeken?

• November 17, 2025
  • 22 reacties
  • 183 Bekeken

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+1

Ik heb als hobby om met een app (ObsIdentify) dieren en planten te zoeken en te zien wat het is, maar ik hoor van anderen dat het hartstikke raar is, is dat ook zo?

Ik zoek dan bijvoorbeeld 's avonds laat in de tuin naar pissebedden en alles.

22 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • November 17, 2025

Hey!  Nee hoor dat is juist leuk en interessant. Als jij daar plezier in hebt is het al prima toch. Gewoon lekker doen, niks mis mee. 

Liefs, Tover xxx

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • November 18, 2025

Ja, echt super leuk dat! Ik heb ook obsidentify! Echt vet cool juist! Heb je al coole dieren gespot ? ☺️ 

Liefs Yusa 😘

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • November 18, 2025

Dat is zeker niet raar! Ik en mijn vriend doen dat ook!

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+1

Bedankt allemaal!

@Yusa ik heb al best wel wat zeldzame beestjes, bijvoorbeeld de muurpriemkever en de lindenspitskop, maar ook zeldzame planten zoals glad parelzaad en schaafstro. En mijn tuin blijkt ook bomvol met zeldzame dieren, van lichte aardslakken en marmertrilspinnen, tot muurpriemkevers en ivoorkroeskopjes.

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • November 18, 2025

Leuke totaal onschuldige en ook nog leerzame hobby. Niets mis mee en vooral blijven doen! 

Doby xxx

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • November 18, 2025

@Ik_ben_anoniem123 dat klinkt allemaal wel heel cool! Ik heb zelf ook weleens wat zoogdieren gespot, waaronder een otter 😄 dat was wel een bijzondere ervaring. Maar ik heb ook wel coole plantjes gezien. Bijvoorbeeld heel veel verschillende soorten riet en klavertjes. 

Liefs Yusa 

(Gewoon blijven doen hoor!)

Kelinci.
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • November 18, 2025

Super leuk! Ik heb doe dat zelf ook graag, ik hoe vooral van insecten en vogelen en ObsIdentify is inderdaad gewoon een super handige app! Er zijn ook elke zomer ‘natuurkampen’  waar je mee kan gaan om gelijkgestemden te ontmoeten. Welke zeg ik nu maar niet ivm privacy aangezien ik ook lid ben van 1 maar online kun je vast wel iets vinden, gewoon een tip :)

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+1

@Yusa een otter! Dat is erg cool! Het leukste wat ik ooit heb gevonden was een beverrat in Praag, Tsjechië, toen ik daar was met een werkweek van school. Maar een otter in Nederland wil ik ook nog ooit spotten!

@Kelinci. Dat klinkt erg leuk! Als ik tijd had , wilde ik dat ook zeker doen, maar ik heb een te drukke zomervakantie😅. Een judokamp, scoutingkamp, vakantie met familie en helpen bij een bloemencorso…  Maar van wat ik op Google zie, is het erg leuk!!

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+1

Woeps, nu pas erachter gekomen dat ik al een paar weken 16 ben, en geen 15 meer...

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • November 19, 2025

@Ik_ben_anoniem123 die otter was ook eenmalig hoor. Het had al online gestaan dat er een otter was gespot maar we betwijfelden of dat echt was. Toen ging ik eropuit met een verrekijker en zag ik dus 2 otters! 🦦 Ik heb ook wel wat insecten geïdentificeerd, maar nu je het over insecten hebt denk ik hmm niet zoveel. Wel wat sprinkhanen, en spinnen. En kikkers, padden en zelfs een hagedis en salamander. En eens een schildpad in de sloot. Die was vast verdwaald maar mijn vader zag nogmaals schildpadden  🤔 Ik kan hier eigenlijk best lang over doorschrijven🫣 ik vind dit best interessant hihi 😁

(ps. Voor de KT mijn doel is niet om te chatten!!)

liefs Yusa 😘

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • November 19, 2025

@Ik_ben_anoniem123 Dat is toch net een hele leuke hobby.  Je leert de wereld om je heen beter waarderen.

Ik zie soms herten en reeën  en vaak eekhoorns als ik met paardje in het bos ben.  Heel soms ook marters.  Ik word altijd heel blij als ik dieren in het wild zie.  Ook uilen en ijsvogels en spechten en uilen en zo.

Ik heb in Tsjechië  al bevers gezien - en ook de beverratten in Praag, die de meeste toeristen voor bevers houden.

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • November 20, 2025

@Diana ja, eekhoorntjes zie ik alleen op vakantie. Ook eens, heel vreemd, liep er 1 in onze straat (we wonen in de stad 🤨) beetje vreemd. Ook weleens een wezel gezien in de tuin. En egels. Van spechten ken ik er 2: de grote bonte en de groene specht. Meer heb ik nog niet gezien. Aan de waterkant heb ik weleens een ijsvogel gezien, nou ja een blauwe streep. Maar verder zijn hier vooral eenden.

Liefs Yusa 😘 (ik weet niet wat chatten inhoudt maar wil dat niet hoor!)

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • November 20, 2025

Super leuk! Ik vind dit soort dingen machtig interessant. En het mooiste is, ook al vinden andere mensen het raar, dan nog kun je het gewoon blijven doen 😉 laat ze maar kletsen. Hierdoor weet jij dingen waar zij geen interesse in mogen hebben omdat ze zo in hun main stream bubbel moeten blijven 😁 eigen keuzes zijn veel leuker! 

Groetjes liefs Tartan X

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • November 20, 2025

@Yusa in parken heb je ook best veel vogels en eekhoorntjes, zelfs in de stad.  Je hebt van die handige gidsjes met de meest voorkomende vogels in de stad en je zult verbaasd zijn hoevel verschillende soorten je ziet als je erop gaat letten.

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+1

@Yusa en ​@Diana Ik woon in de Achterhoek, dus ben erg dichtbij vele bossen, meren en venen. Ik heb dan best wel geluk. 😅 Iedere keer als ik er 's ochtends vroeg op uit ga, zie ik wel een hert/ree/haas/konijn of iets anders. En ook als ik uit mijn raam kijk zie ik huismussen, koolmezen, pimpelmezen, kraaien, eksters, vinken, duiven, Turkse tortels en meer, daar heb ik ook wel geluk. Ik zie jammer genoeg nooit uilen, maar er is een plek in de buurt waar een oehoe leeft, dus daar wil ik ook nog langs. De venen en meren in de buurt zitten ook voor met watervogels en libellen, wat ook altijd leuk is als ik er langs ga. Ik ben dus erg blij dat ik niet in een stad woon, maar in Amsterdam zijn bijvoorbeeld ook wilde halsbandparkieten, wat ook wel leuk is om te zien.

Ik_ben_anoniem123
Forum|alt.badge.img+1

(Mij boeit het niks dat hier wordt gechat, ik vind het wel een keer leuk om een keer met iemand te praten die dezelfde interesses heeft!)

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • November 20, 2025

@Ik_ben_anoniem123 klinkt allemaal heel goed, waar jij woont.

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • November 20, 2025

@Ik_ben_anoniem123 ik woon ook in zo'n soort regio met ook rivier landschap erbij en heuvels en daar is echt veel te kijken. Ook reeën en vosjes. En niet vergeten ook in het water te kijken want daar is zo veel leuks te bekijken. Van geelgerande waterkevers tot soms forel of bermpjes. En elritsen. Dat zijn kleine visjes maar als ze er zijn is het water heel gezond. 

Liefs, Tover xxx

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • November 21, 2025

Heyy ​@Ik_ben_anoniem123 ,

Dat is niet raar hoor!! Juist leuk. 😊 

Je bent ook veel buiten dan dus het is ook nog eens een gezonde hobby..😉

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • November 21, 2025

Wat leuk dit onderwerp. De natuur is ons baken. De mensheid is zich dat niet genoeg bewust. Wat fijn dat we hier er zoveel respectvoller over praten dan veel volwassenen doen. Jullie vertellen echt leuke interessante weetjes! Ik zou er ook een letterlijke kleinigheid aan willen toevoegen. Kijk, vooral in het voorjaar en zomer, eens tussen tegels en stenen op de grond. Een parkeerplaats of een klinkerweg bijvoorbeeld en zie hoe mooi die pietsie kleine plantjes zijn, die ertussen groeien. En die mensen vaak achteloos wegschrapen of -branden onder de noemer onkruid. Er zitten vaak de mooiste bloempjes op. Met open stenen en geen gebrand of geschraap geven we ook die kleine mooie stukjes schepping alle kans op leven. 

Groetjes xxxx

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • November 21, 2025

@Diana klopt hoor. Er zijn hier heel veel vogelsoorten. Maar echt geen eekhoorns, die ene was echt verdwaald 😅

In de lente is er altijd een koekoek 🫩 ook weleens wat roofvogels. Ik geloof sperwers.

(Mij boeit het niks dat hier wordt gechat, ik vind het wel een keer leuk om een keer met iemand te praten die dezelfde interesses heeft!)

Ja snap ik hoor, alleen zijn er natuurlijk de forumregels. Dus ik blijf netjes bij het onderwerp ☺️

@Nngirl ja 😓 toch echt wel jammer. Mijn overburen hebben ongeveer een parkeerterrein als tuin. Geen enkel plantje is welkom. Allemaal chemische troep wordt erop gegooid. 

@Tover01 en ​@Ik_ben_anoniem123 het klinkt alsof jullie op mooie plekken wonen. Hier is dat iets anders. Aan de ene kant de stad en aan de andere kant veel water en best mooie natuur. En aan vissen had ik nog niet eens gedacht, nu je dat noemt ​@Tover01! Hier zitten echt mega vissen zoals snoeken maar soms ook hele kleintjes zo groot als  een (ja wat eig 🤭) .... zo groot als een augurk ofzoiets. 

En ​@Ik_ben_anoniem123 al die vogelsoorten die je noemt zijn ook hier 😄 libellen alleen in de zomer. 

😁 sorry voor mijn lange reactie... 

Liefs Yusa! 😘😘

Forum|alt.badge.img

@Yusa een otter! Dat is erg cool! Het leukste wat ik ooit heb gevonden was een beverrat in Praag, Tsjechië, toen ik daar was met een werkweek van school. Maar een otter in Nederland wil ik ook nog ooit spotten!

@Kelinci. Dat klinkt erg leuk! Als ik tijd had , wilde ik dat ook zeker doen, maar ik heb een te drukke zomervakantie😅. Een judokamp, scoutingkamp, vakantie met familie en helpen bij een bloemencorso…  Maar van wat ik op Google zie, is het erg leuk!!

Je zegt dat je een judo kamp had, wat leuk! Ik doe dat soort dingen ook weleens maar ik ga geen club noemen ivm met privacy