Skip to main content
Vraag

Ik vraag me af of ik geschikt ben om te helpen met leiding geven

• February 24, 2026
  • 22 reacties
  • 241 Bekeken

Tover01
Forum|alt.badge.img+20

Hey allemaal

Ik wil graag jullie inzichten vragen. Ik ben gevraagd of ik af en toe wil helpen bij de aller kleinste scoutjes, de Bevers. Niet als volledige leiding maar om de leiding te helpen en zelf sommige dingen met die kleintjes te doen zoals een spelletje. Ik vind het wel een eer maar heeft iemand tips hoe je je bijvoorbeeld aan de kinderen voorstelt en hoe je met verschillende dingen omgaat? Stel dat ze gaan huilen ofzo of heel druk doen.  Zulke dingen. Natuurlijk helpt de leiding mij ook maar ik wil ook een beetje voorbereid zijn als ik ja zeg. En ik hoop ook gewoon dat ik er geschikt voor ben 😊 ik vind het wel leuk om met kleine kinderen om te gaan maar dit is natuurlijk weer een next level.  Iemand leuke tips hoe ik mij kan voorbereiden ? 

22 reacties

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 24, 2026

Hey , wat leuk dat je dat gaat doen! Ook schattig, kleine kindjes🥹 

Heb je ook kinderen van die leeftijdsgroep in je straat, waarmee je eens een spelletje kunt doen? 

Kun je je misschien ook altijd voorbereiden op de "worst case scenario"? Dan zal het nooit erger zijn en wrs juist meevallen. 🙃

Sorry als het een heel raar idee is, zeg ook maar wat eig😅🤭

Liefs, Yusa 😘

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • February 24, 2026

Heyy lieve ​@Tover01 ,
Wat leuk😊 Kan me idd wel voorstellen wat je zegt🙃 Is het mss een idee dat je een keertje meeloopt met de leiding? Dus dat je nog niet gelijk echt iets hoeft te doen maar gewoon even kijkt hoe het is? Je kan dan evt. de vragen die je daarna nog hebt aan de leiding stellen🙂

Als iemand huilt zou ik zelf denk ik diegene even apart nemen en vragen wat er is, een kort gesprekje en als het oke is hem/haar weer meenemen naar de groep ❤ Tja dat als ze heel druk zijn weet ik eig niet zo goed, kan daar zelf ook niet bepaald mee omgaan denk ik😅 Hoop dat er nog iemand anders reageert :))

Liefs🙂

Cent
Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • February 24, 2026

Hi

Zit je zelf ook al op scouting? Of heb je er nog geen ervaring mee? Ik neem aan dat de andere leiding jouw ook wel helpt met dingetjes en uitleg geeft over hoe met dingen om te gaan. En elk kind verschild natuurlijk ook qua gedrag ect. Je kan waarschijnlijk met het ene kind wat ruiger om kan gaan dan met de andere.

Succes met je keuze

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • February 24, 2026

als jezelf ook een scout bent of ergens op een club zit, dan kan je daar dingen van overnemen. bij scouting groeien de kinderen door volgens mij.

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • February 24, 2026

Hoi hoi, zelf heb ik ervaring met kleine kinderen en je moet voorbereid zijn dat kinderen je meester gaan noemen, of hoe ze de leiding ook op scout noemen, en ook dat ze nogal boos kunnen worden en je stom kunnen noemen. Verder zou ik gewoon zacht met hun zijn

Groetjes Lupus

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • February 24, 2026

Ach wat super schattig ​@Tover01 ! Jij kunt dit absoluut wel hoor! Zo'n lieve jongen als jij is daar zeer geschikt voor, zeker weten. Niet voor niks vragen ze je. En je bent al scout toch, dus dat stuk ervaring heb je al. Doen en volg je gevoel, dat komt helemaal goed! 

Doby xxx

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • February 24, 2026

Hoi, Haha lief! Als ik iemand geschikt zou vinden om dit te kunnen dan ben jij dat wel ​@Tover01 ! Geen enkele twijfel dat jij dit echt goed kunt en een heel leuke en lieve leider wordt. Zoals de anderen ook zeggen volg je gevoel en kijk goed hoe de andere leiding het aanpakt. Durf ook heel soms een beetje streng te zijn en het komt helemaal goed.  Laat weten hoe het je bevalt! 

Groetjes liefs Tartan X 

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Topic-opener
  • Ster
  • February 25, 2026

Dankjewel allemaal!! Ik zal zeker aan jullie tips denken! Best spannend maar ik ga het wel doen 🤭

Liefs, Tover xxxx 

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 25, 2026

@Tover01 goed zo! Veel succes👍🏼😘

Liefs❤️

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • February 25, 2026

hi lieve ​@Tover01 wat leuk dat je dat wil doen. ik ben het helemaal eens met de anderen. 

liefs vie

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Topic-opener
  • Ster
  • February 25, 2026

Dankjewel ​@vie  lief van je 😘

xxxx Tover 

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • February 25, 2026

Hoe oud zijn die kindjes?

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 25, 2026

@Diana tussen 5 en 7. 🙂

Liefs😘

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Topic-opener
  • Ster
  • February 25, 2026

@Diana  5 t/m 7 🙂

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • February 26, 2026

@Tover01 haha we hebben dezelfde reactie😅 

Wilde ik ff zeggen, nu ga ik weer on topic 🙃

Liefs Yusa 😘

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • February 26, 2026

Hoi. Wat leuk en schattig! Tuurlijk kun jij dat. Als jij dit niet kon zouden ze je niet vragen. Ik zie het helemaal voor me 😍  mooi dat je het gaat doen. Jij durft veel vind ik. 💪

Groetjes Tjempie xxx

Ander
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • February 26, 2026

Ik dacht dat scouting nederland daar kwalificatie opleidingen voor deed? Zodat je weet wat je mag en moet doen, en wat niet en hoe reageren? . Dus die kunnen dan zeggen of je geschikt bent? 

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Topic-opener
  • Ster
  • February 26, 2026

@Ander  zeker dat klopt maar ik kom in dit geval alleen als een soort assistent helpen en altijd met een volwassen leiding erbij.  De trainingen komen als ik over een jaar of anderhalf ook echt zelf leiding zou kunnen worden.  Ik heb me al verdiept in Academy enzo. En ik wou gewoon wat tips 😊 want ik ken hun bij de groep natuurlijk en het is altijd goed om de mening van 'buitenstaanders' te vragen denk ik. Sorry voor dat woord trouwens 🤭 ik bedoel het positief! 

Liefs, Tover xxxx

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • February 26, 2026

Klinkt leuk. Zou het zeker doen en ik denk ook dat je er heel erg geschikt voor bent. 

Ander
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • February 27, 2026

hej ​@Tover01 ik zit ook in de scouts hoor :-) 

ik zou geen leiding kunnen geven aan bevers maar ik denk dat jij dat egt wel kan 

al zal het ff raar zijn in het begin

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Topic-opener
  • Ster
  • February 27, 2026

Hey ​@Ander  ik zag het in je profiel 😊 je bent dus geen "buitenstaander" in scouting 😉 dankjewel voor je reactie. Ik hoop dat ik het goed ga doen. Ze gaan me iig goed begeleiden en coachen. In het begin is het toch vooral meekijken en helpen. Al vind ik het erg spannend, ik heb er wel zin in! 

Liefs, Tover xxx

P.S. zou jij bij een andere speltak willen leiding geven een keer? 

Ander
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • February 28, 2026

@Tover01 Zelf zou ik denk ik geen leiding kunnen geven, ik krijg liever begeleiding en doe dan met volle overgave mee met alle opdrachten en spellen en taken.🤗 

Maar jij kan dat zeker wel.