Skip to main content
Vraag

houden er meer mensen hier van marsmuziek?

• September 14, 2025
  • 4 reacties
  • 44 Bekeken

acastus knight porphyrion
Forum|alt.badge.img

ik heb een vraagje; houden er meer mensen  hier van marsmuziek(ook militaire marsmuziek), want ik heb altijd het idee dat ik de enige ben.

4 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 14, 2025

Wat is marsmuziek?

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • September 15, 2025

Ik ben gek op fanfaremuziek en taptoes maar dat is dan voor de sfeer en de vlaggen en het marcheren want de marsmuziek is op zich natuurlijk wel wat saai.  Ik speel zelf soms mee met een fanfare en die muziek dient vooral om iedereen de maat te laten houden en in dezelfde pas te laten lopen, niet om van de mooie melodieën te laten genieten.  Daar is de muziek ook oorpsronkelijk voor gemaakt, zodat de soldaten aan een bepaald tempo liepen en de generaals konden inschatten wanneer hun troepen op een bepaalde plek op het slagveld zouden aankomen.  Koperblazers en fluiten spelen in hoge toonfrequencies zodat ze blijkbaar ook te horen zijn als er kanonnen afgeschoten worden.

acastus knight porphyrion
Forum|alt.badge.img

@Diana er zijn ook wel marsmuzieken met echt melodieën, zoals over and out, klm mars, unser panzer devision

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • September 15, 2025

@acastus knight porphyrion nee, het zijn steeds dezelfde maten die herhaald worden met minimale variatie en onveranderlijk ritme (soldaten moeten aan hetzelfde tempo marcheren). Fun om te spelen en gespeeld te zien worden maar nogal snel vervelend.