Skip to main content
Vraag

(Hoe) maak je een zakmes schoon?

• December 16, 2025
  • 7 reacties
  • 68 Bekeken

Yusa
Forum|alt.badge.img+14

Hallo ik heb een zakmes, heel erg leuk. Ik zaag weleens takken af maak er een scherpe punt aan of "schil" ze. Nou wil ik het wel hygiënisch houden. Ik maak het mes nu schoon met een nat wattenstaafje, dat werkt prima maar de geur van takken enzo blijft wel🤔 en de zaag heeft allemaal tandjes waar ik niet tussen kan. Heeft iemand tips om mijn zakmes schoon te maken? En (hoe) doen jullie dat? Ik weet niet eens of het normaal is om hem schoon te maken 🤭

Liefs Yusa 😘

7 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • December 16, 2025

Hey ​@Yusa  dat kan thuis gewoon wel met water en afwasmiddel hoor. Een goed zakmes (zoals jij hebt) kan dat zeker hebben. Een handborstel of een tandenborstel kan helpen voor de sleuven in het mes.  En als je het een keer extra goed wil doen kun je met wat schoonmaakazijn en een doekje en tandenborstel je (Zwitsers) zakmes schoonmaken. Daarna goed afspoelen met een beetje warm water en ook goed laten drogen. Dat is genoeg om het mes te onderhouden! 👍 Ohja en als het wat stroef wordt bij de scharnieren kun je wd 40 gebruiken. Wel een heel klein pietsie beetje erin spuiten. Precies op de scharniertjes. Echt heel weinig gebruiken. En ook weer drogen.  Bijvoorbeeld in een doek wikkelen en dan droog laten worden. Maar dit hoeft eig bijna nooit. Maak na gebruik altijd het onderdeel schoon wat je nodig had. Ligt er natuurlijk aan hoe vies het is geworden. Soms is even afvegen genoeg. 

Liefs, Tover xxxx

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • December 16, 2025

Heyy ​@Yusa ,

Mss kun je je zakmes met een tandenborstel en wat zeep schoonmaken?🤔 

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • December 16, 2025

Een sponsje en wat sop.  Voor het zaagje een afwasborsteltje of een oude tandenborstel.  Zou houd ik mijn mes schoon, dat ik voor het afsnijden van alles en nog wat gebruik.

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • December 16, 2025

Heel erg bedankt allemaal! Ik gebruik hem niet heel veel, dus nu is het denk ik niet nodig, maar we hebben nog wel een tandenborstel liggen die te hard is voor mij en dus niet wordt gebruikt. Ik zal mn moeder eens vragen waar die ligt 🫣 

Liefs Yusa 😘😘

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • December 29, 2025

Dankjewel😘 Tandenborstel werkt top! Is zeep ook nodig of is alleen water genoeg? 

Liefs 😘

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • December 29, 2025

Hey, fijn? Beetje afwasmiddel mag altijd. Wel goed afspoelen en even drogen is altijd goed! 

Liefs Tover xxx

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • December 30, 2025

? moet ! zijn 😉