Vraag

Een taal leren

  • 13 December 2021
  • 1 reactie
  • 32 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Heeeyyyy allemaal, 

ik heb een vraagje aan jullie. Ik wil graag op een leuke manier Engels leren in mijn vrije tijd. Ik wil goed zijn in spreken en luisteren enz. Ik had bedacht om leuke youtubers te kijken. Heeft iemand nog goede suggesties voor mij? Het mag echt van alles zijn.

En nog een vraag………. Hebben jullie nog tips om snel Engels te leren ? (het liefst op een leuke manier)

 

Ennnnnn……….. hoe oefenen jullie op spreekvaardigheid? Ik vind het best wel lastig om te spreken enz. 

 

 

thankss allemaal voor het lezen <3 


1 reactie

Zelf ben ik ook geen talenwonder maar met veel blootstelling aan een taal en veel oefenen kom je een heel eind. Veel Engels luisteren is een goed begin. Je raakt dan op een leuke manier langzamerhand gewend aan de grammatica, woordenschat, uitspraak, gezegdes, etc. Ongetwijfeld zal je leuke youtubers kunnen vinden. Zoek gewoon iets dat jouw aanspreekt zodat het gewoon voelt als normaal entertainment en je het niet associeert met leren of school.

Ook kan je eens onderzoek doen naar de teksten van je favoriete muziek. Ik luisterde vroeger alleen maar naar de muziek en niet zozeer naar de tekst terwijl dat natuurlijk ook enorm veel toevoegt. Zoek de lyrics eens op en kijk of je hem zelf kan vertalen. Anders schakel je de hulp van een vertaalsite. Ik adviseer Deepl.com. Het is echt een stuk beter dan Google Translate. Wat vooral helpend is, is dat je synoniemen of een andere zinsopbouw kunt selecteren door op worden te klikken. Zo vermijd je het gare gedoe van google translate wat vaak gewoon niet klopt in de context. 

Er zijn ook apps gemaakt om samen met anderen een talen te leren, bijvoorbeeld Tandem. Zo kun je contact leggen met anderen die jouw willen helpen met Engels leren en zelf hulp nodig hebben met een taal die jij beheerst, Nederlands bijvoorbeeld. Zo help je elkaar. Gewoon eens in het Engels chatten met leeftijdsgenoten kan erg helpen. Volgens mij kan je zelfs (video)bellen in die app om op je spreekvaardigheid te oefenen.

Lezen is natuurlijk ook een goeie manier om een taal op te doen. Misschien moet je ook al wel Engelse boekverslagen voor school doen. Dan ben je vaak begrensd door een lijst van auteurs waaruit je moet kiezen. Anders zou ik gewoon weer zeggen; kies iets wat jij leuk vindt. Daar wordt het een stuk leuker van. Vind je bijvoorbeeld Harry Potter leuk, nou lees hem eens in het origineel. Als je het al in het Nederlands hebt gelezen of de films al hebt gezien, weet je ongeveer hoe het verhaal loopt en is het dus vrij makkelijk te volgen. Audioboeken kunnen natuurlijk ook. Afgelopen zomervakantie heb ik de hele serie als weer eens als audioboek op Spotify geluisterd, weet alleen niet of die er nog steeds opstaat. 

 

Spreekvaardigheid heb ik ook altijd lastig gevonden. Als je de taal nog niet helemaal onder de knie hebt, is het natuurlijk best lastig om te spreken. Maar ook hier is oefenen de enige oplossing. Bij Engels lukt het nu wel maar onze Duits docent zegt ook nog steeds tegen ons (vwo 6); doe maar alsof er een kind van vijf tegenover je staat. In andere woorden, houd het simpel. Gebruik de kennis die je wel hebt en probeer niet te moeilijke zinnen te maken. Het simpel houden is best nog wel lastig. In het begin bedenk je vaak nog in het Nederlands een zin die je dan in je hoofd probeert te vertalen naar de andere taal. Dan maak je dus automatische lastige zinnen die je in de andere taal niet voor mekaar krijgt. Probeer dus met je huidige kennis van de taal simpele zinnen te maken. Dat lijkt simpel, maar het valt nog best tegen om dat af te leren. Ook weer een kwestie van oefenen.

 

Het beste kun je natuurlijk je spreekvaardigheid oefenen door met anderen te praten die de taal wel beheersen en die je eventueel kunnen helpen/verbeteren als je dat wilt. Dit kan natuurlijk hartstikke gezellig zijn met leeftijdsgenoten. Daarom is Tandem ook zo'n goeie app. 

 

Een taal leren is niet eenvoudig, veel oefenen is helaas de enige manier. Probeer het zo leuk mogelijk voor jezelf te houden, dan gaat het het makkelijkste. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

Groetjes,

 

Reageer