Vraag

Concert Autisme Hooggevoelig

  • 29 October 2023
  • 5 reacties
  • 83 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hoi

 

Ik ben 14 jaar en heb autisme en ben erg hooggevoelig. Ik wil heel graag naar een concert maar een echt concert, als stadion grootte. Ik raak heel snel overprikkeld en ben bang dat ik dan niet meer uit de mensenmassa kom. (wel zitplaatsen want staanplaatsen gaat echt niet goed komen) Bij theatershows vind ik het al moeilijk en moet dan lang bijkomen. Is er zelfs genoeg ruimte in zo'n stadion of zit je allemaal dichtbij elkaar? Of kan ik er nog wel uitkomen als ik even de zaal uit moet. Of de drukte voor en na zo'n concert, of bij de wcs. Dit soort dingen maken me echt bang. Ik zal natuurlijk wel een geluidsdempende koptelefoon kopen maar alsnog. Ik weet niet of ik dit moet wagen of gewoon mezelf besparen hiervoor. Ik wil namelijk geen verschrikkelijke ervaring hebben.

 

Gr Loyalsquirrel 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Ik snap je totaal. Als je het gaat doen probeer naar een concert te gaan vlak bij het weekend of vlak bij een vakantie. Dan kan je gewoon rustig weer ontprikkelen. Neem wat dingen mee die ie rustig maken. Misschien een fidget toy ofzo. Maar wel eentje zonder geluids zou het beste zijn. En neem iemand mee die je zou kunnen helpen als het te veel wordt. Het is ook niet erg als je eerder weg moet van het concert. Je moet ook gewoon voor je zelf zorgen. 

Ik hoop dat dit een beetje helpt

Reputatie 2
Badge

Ik snap je totaal. Als je het gaat doen probeer naar een concert te gaan vlak bij het weekend of vlak bij een vakantie. Dan kan je gewoon rustig weer ontprikkelen. Neem wat dingen mee die ie rustig maken. Misschien een fidget toy ofzo. Maar wel eentje zonder geluids zou het beste zijn. En neem iemand mee die je zou kunnen helpen als het te veel wordt. Het is ook niet erg als je eerder weg moet van het concert. Je moet ook gewoon voor je zelf zorgen. 

Ik hoop dat dit een beetje helpt

 

Dankje, ik heb geen school, en heb ook iemand bij me. Alleen is het best ver weg en ik ben bang dat het het niet waard is als het helemaal fout gaat :(

 

Reputatie 7
Badge +8

@Loyalsquirrel 

Zelfs al zou het fout gaan: jij bent ook belangrijk. En ik snap dat je bang bent voor de "want nou als" maar zo ga je er nooit van kunnen genieten. Het is het altijd waard om iets nieuws te proberen. 

Reputatie 4
Badge +1

hoii ik heb zelf ook autisme en ben ook hooggevoelig.

Wat ik altijd doe als ik naar een druk evenement ga:

  • ik kijk van te voren of er een ruimte is waar ik zou kunnen ontprikkelen, tegenwoordig zijn op sommige plekken speciale ruimtes ingericht.
  • ik neem oordoppen mee (ik gebruik de quiet van loop earplugs) en ik neem mijn koptelefoon mee.
  • ik ga altijd tijdens het laaste nummer al weg. zo ben je een groot deel van de massa ontlopen. en ik ga altijd zo snel mogelijk naar buiten. ik spreek dan altijd met degene die met mij mee is af dat we elkaar buiten wel weer zien.
  • ik neem ALTIJD een gangpad stoel. en zo dicht mogelijk in de buurt van een uitgang. zo kun je snel weg als je merkt dat het je teveel wordt.
  • ook vind ik het persoonlijk altijd fijn om precies te weten wat er die avond gaat gebeuren, in welke zaal ik precies moet zijn, hoelaat, hoever het lopen is vanaf de parkeergarage etc.

meestal helpt dit om niet overprikkeld te raken. vaak heb ik 2 a 3 dagen erna wel heel weinig energie, maar dat weet ik dus houd ik daar rekening mee. 

ik hoop dat dit jou ook gaat helpen en dat je een fijne avond hebt!

 

xx kumpgoe

Reputatie 2
Badge

-onnodige quote verwijderd-

Ja ik heb ook nog nooit midden in een rij gezeten bij welk optreden dan ook. Ik ben ook echt bang dat ik steeds naar de wc moet van de stress ofzo , dat zou echt alles verpesten. Goede tip om tijdens het laatste nummer al weg te gaan. Ik moet me gewoon eens van mn angst afzetten, maar tis moeilijk. Bedankt❤️

Reageer