Vraag

biologisch eten

  • 19 August 2022
  • 2 reacties
  • 28 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Hoi

Ik ben altijd al een grote dierenvriend geweest, ongeveer precies een jaar geleden ben ik naar een geloof (deel ik niet) bekeerd waarin dieren doden een zonde is. Afhankelijk van het feit of insecten wel of niet meetellen, dood ik deze meestal ook niet. Ik heb pas nog een hele avond gehuild omdat ik perongelijk een langpootmug had verwond met resultaat dat het stierf. Ik ben dus nogal zacht wat betreft dieren doden en ook volledig voor de rechten van dieren. Ook drink ik al zo’n ongeveer een jaar geitenmelk, dit niet voor een bepaalde reden, maar ik hou gewoon van geiten en bleek het lekkerder te vinden dan koeienmelk. Daardoor ben ik minder vaak -tot helemaal geen, koeienmelk te drinken (wel producten met koeienmelk) dus een soort alternatief. 

Sinds een tijdje ben ik plots stil gaan staan bij het consumeren van dierenproducten waardoor ik wel eens vegetarisch vlees wou proberen. Ik heb nooit zeker kunnen zeggen dat ik vegetarisch zijn aan zou kunnen. Ik wil wel vlees blijven eten. Maar op sommige momenten heb ik liever vegetarisch vlees. Beide dus. Nou naar begin deze week; ik werk voltijd en op mijn werk staat de radio aan. Vaak hoor ik tussen de reclame pauzes de reclame van wakkerdier en ik was er eerst niet zo door uit het veld geslagen. Dat niet alles op aarde zuiver is, wisten we allemaal al wel. Maar hoe vaker de reclame over uitmelking voorbij kwam, de bleker er ik me bij voelde. Ik ben meer op beterleven sterren en biologische dieren producten gaan letten (biologisch houd in dat het natuurlijk is geproduceerd en zo min mogelijk verstoord door hulp van mens en machine, “de natuur zoveel mogelijk zijn gang laten gaan.” Wat in het geval dierenproducten dus betekend dat ze veel periodes in de weide besteden, een goed biologisch dieet eten en een verzorgde welzijn leven lijden). Ik voel me steeds gemakkelijker bij wat ik eet zolang ik weet dat het biologisch is (of ongemakkelijker, als ik weet dat het niet zo is). Ik heb meegedaan aan de liegebeest verkiezingen en me meer verdiept. Ik wil dus voortaan (zoveel mogelijk) biologische dierenproducten eten, eens in de zoveel tijden vega vlees eten, je snapt het wel. Ik vraag me af, is er een benaming voor zo’n soort dieet (net zoals vegetariër, veganist etc)? Ik dacht in de eerste instantie aan flexitariër, maar laat het aub weten als er een specifiekere benaming is.


2 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hoi Pastel, super goed dat je zo goed nadenkt over de wereld, zelf ben ik vegetariër.

er is wel een begrip '’macrobiotiek'’.

De informatie hieronder heb ik gevonden op wikipedia:

'’Macrobiotiek is een voedings- en gezondheidsleer die berust op ideeën uit het zenboeddhisme en is ontwikkeld door de Japanner George Ohsawa (1893-1966).

In macrobiotische landbouw wordt erop gelet dat groenten en vruchten niet chemisch behandeld, kunstmatig bemest (met dierlijke meststoffen) of in kassen verbouwd zijn. Voedsel dat met chemische middelen en kleurstoffen is behandeld of is ingeblikt, wordt afgeraden voor mensen die macrobiotisch willen eten.

Het macro-biotische standaard-voedingspatroon ziet er als volgt uit, echter het is persoonlijk wat het beste voor een individu is:

  • 50-60% granen en graanproducten
  • 20-25% groenten
  • 12% peulvruchten en zeewier
  • 6% soep
  • 7% andere producten

Macrobiotische voeding is in hoofdzaak veganistisch. De voedingsmiddelen dienen biologisch te zijn geteeld en groenten en fruit dienen uit de streek te komen. Belangrijke bereidingstechnieken bij macrobiotische voeding zijn koken onder druk, kort frituren (tempura) en stomen. Andere kooktechnieken zijn blancheren, persen, fermenteren, alsook pickelen, stoven, sauteren met of zonder olie. Om gerechten op smaak te brengen wordt in plaats van tafelzout vaak ongeraffineerd zeezout of miso gebruikt.'’

 

dit heb ik gekopieërd en geplakt vanuit wikipedia, maar je kan zelf daar natuurlijk ook nog op kijken of je je hier in thuis voelt!

 

hopelijk heb ik je hiermee een beetje kunnen helpen, laat maar weten.

groetjes!

Ik weet niet hoe het heet. Maar ik vind wel dat je goed nadenkt over dingen in de wereld. En ik vind het lief dat je aan de dieren denkt. Ik ben zelf vegetariër.

Reageer