Vraag

begin voetbal spannend

  • 27 August 2023
  • 3 reacties
  • 104 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3

Hey, ik ben een (trans) jongen van 14

ik begin dit jaar met voetballen, ik ga bij een meisjes team spelen. Ik heb nog helemaal geen voetbal ervaring. Ik heb gister alle spullen gekocht enzo en club kleding opgehaald. Ik vind het heel spanned omdat ik een transboy ben die in een meisjes team gaat spelen… snap je?? Ik ben nieuw bij de hele club en ik weet niet wat ik ervan moet verwachten. Ik ken trouwens niemand van me team. Ik heb ook geen idee of we moeten douchen daar, zijn er anderen die douchen of niet? 

Hebben jullie misschien tips??

-ROBI-


3 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb ook nog nooit op voetbal gezeten en ik ben niet Trans maar ik ga toch proberen te helpen 

Als ik jou was zou ik op de eerste dag vragen of er douches zijn en of ze misschien losse douches hebben die je niet hoeft te delen. Dus 1 douche kop in een apart hokje afgezonderd. En dan kan je vragen of je daarin kan douchen of dat je misschien thuis mag douchen. Dat kan gewoon opgelost worden met het te vragen. 

Je zou ook teglijk aan je voetbal coach kunnen vertellen dat je Trans bent en dat je het fijn zou vinden dat ze daar rekening mee houden. Misschien zouden hun dat dan ook kunnen aangeven aan de andere mensen in je team. Dan weet iedereen het en dan ben je niet helemaal alleen in het vertellen.

En over het niet weten hoe voetbal werkt, je bent daar om te leren. Je hoeft het echt niet meteen te weten hoor. Dat snappen ze echt. Ze helpen je wel met wat je moet doen.

 

Ik hoop dat dit helpte!

Reputatie 2
Badge

als je beter wilt worden speel je best bij de jongens die spelen veel ruwer en je leert daar het beste ik voetbal al 9 jaar tussen de jongen

Reputatie 7
Badge +9

Vertel je team dat je trans bent, meiden zullen daar veel sneller respect voor hebben dan VOETBALjongens, die zijn vaker homofobisch. 

Op sommige clubs is het normaal om op de club te douchen, maar vgm is naakt douchen als verplichting uberhaupt niet toegestaan. 

“"Dit mag je niet eisen" "Een sportclub kan zijn jonge spelers niet verplichten om naakt te douchen, dat behoort tot de persoonlijke integriteit van de jongeren". Dat zegt Simon De Vriendt van het Centrum voor Ethiek in de Sport”

Ik douche zelf ook nooit op de club, onze trainer zegt dat dat onze keuze is. 

Ohja en ben het eens met @plopkoekje, je leert meer bij de jongens. Misschien is het een idee om dit jaar bij de meiden te gaan om de basis te leren en volgend jaar bij de jongens? Bij mij zit ook een transjongen in het team, maar die kan ons gewoon bijhouden. Ik speel O17 voor de duidelijkheid. 

Weet dat dit topic al best oud is, maar alsnog hoop dat dit helpt en veel succes!

Groetjes!!

Reageer