Vraag

wat vraagt de dokter bij anticonceptie gesprek??

  • 31 January 2023
  • 3 reacties
  • 288 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

hoihoi, 

Ik mag van me moeder aan de pil maar ik wil een beetje weten wat de huisarts kan gaan vragen bij het gesprek om een recept voor te schrijven, iemand die ervaring heeft??

En de tips zijn ook zeker welkomm <3

xx Hello Hello


3 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Bij mij vroeg ze waarom ik aan de pil wou en wanneer ik voor het eerst ongesteld werd. En toen ging ze uitleggen hoe het werkte en dat was het. Ze doen geen hele bloedonderzoeken ofzo

Reputatie 7
Badge +14

hoi @Hello Hello 

,

ik, als jongen, heb er geen ervaring mee, maar ik kan wel goed zoeken op internet en via de link kun je een hele hoop informatie lezen over als je aan de pil wilt gaan:

https://seksualiteit.nl/onderwerpen/anticonceptie/anticonceptie-regelen/

Het beste lees je dat hele artikel, maar hieronder al een stukje:

Voorbereiding op het gesprek met de huisarts

Dit kun je doen om het gesprek met de huisarts voor te bereiden:

  • Doe de anticonceptiekeuzehulp om er achter te komen welke anticonceptiemethode bij jou past. Als je een partner hebt kun je samen overleggen.
  • Twijfel je nog? Schrijf de vragen op die je aan de huisarts wilt stellen.
  • Neem je partner mee (als je die hebt). Dan kunnen jullie samen beslissen welk anticonceptiemiddel het beste bij jullie past.
  • Vertel de huisarts wat voor jou belangrijk is bij anticonceptie en waarom bepaalde anticonceptiemiddelen niet jouw voorkeur hebben.
  • Maak aantekeningen of vraag of de huisarts opschrijft welke methoden bij jou passen. Dan kun je er thuis verder over nadenken. Je kunt er ook over praten met je partner (als je een partner hebt).
  • De huisarts stelt ook vragen over jouw medicijngebruik, ziektes in je familie en je levensstijl. De huisarts vraagt bijvoorbeeld hoe oud je bent en of je rookt. Deze dingen bepalen welke anticonceptie het beste bij jou past. De huisarts kan je daardoor een ander advies geven dan uit de keuzehulp naar voren komt.
  • Anticonceptiemiddelen met hormonen kunnen bijwerkingen hebben, maar dat hoeft niet. Eventuele bijwerkingen duren vaak niet zo lang, je lichaam moet even wennen aan extra hormonen.
  • Spreek af met je huisarts om over 3 maanden terug te komen als je dan nog steeds last hebt van bijwerkingen, of als de anticonceptie je niet goed bevalt.

--

Verder las ik ook:

Sense

Wil je niet naar je huisarts? Jongeren tot 25 jaar kunnen ook gratis en anoniem terecht op een Sense-spreekuur voor een adviesgesprek over anticonceptie. Sense-artsen kunnen ook anticonceptie voorschrijven of plaatsen. Dat kan niet op alle Sense-locaties, dus informeer daarnaar.

Meer info over een afspraak maken met Sense lees je op:

https://sense.info/nl/hulp-advies#afspraak

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

 

Gr. MickeyMouse

 

Ik heb gein tegen de huisarts gezegd dat ik aan de pil wilde.  Zij legde toen precies uit hoe het werkte en dat was het

Reageer