Skip to main content
Vraag

Wat is queer?

• July 14, 2025
  • 8 reacties
  • 278 Bekeken

Forum|alt.badge.img+4

Hoi iedereen!

Ik ben zelf gewoon hetero, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat queer is. Het schijnt heel ingewikkeld te zijn, maar kan iemand het mij in simpele woorden uitleggen?

8 reacties

lucky.
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • July 19, 2025

Hii,

ย 

ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij is het dan je niet perse een geslacht bent, omdat je niet in een โ€œhokjeโ€ wilt gepropt worden. Ook val je niet op een specifiek geslacht.

ย 

ik weet het niet zeker, maar volgens mij is dit hetย 

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • July 19, 2025

Ja een beetje er tussenin. Dus iemand die niet als jongen en niet als meisje gezien wilt worden. Vaak zie je aan hun uiterlijk dat ze misschien wel biologisch als jongen of meisje zijn geboren, maar dat ze wat meer naar de andere kant trekken. Ze voelen zich niet zo thuis in het hokje 'jongen' of 'meisje'.

ย 

Queer zijn is misschien ook ingewikkeld en veel mensen worstelen met hun identiteit. Maar je kunt beter een moeilijke weg afleggen en ontdekken wie je echt bent, dan alles wegstoppen en je je hele leven voordoen als iemand die je eigenlijk niet bent. Dan heb je eigenlijk niet geleefd vind ik, want je hebt je echte ik nooit laten zien.

ย 

Liefs, xxVera ๐Ÿ’‹

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • July 19, 2025

Mensen die niet heteroseksueel en cisgender zijn. ย Heel veel verschillende soorten mensen dus.

Robin59
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • July 19, 2025

Hoi โ€‹@IkWilAnoniemBlijven2, โ€‹@lucky.ย , โ€‹@Vera16xxย 

Het is inderdaad een wat ingewikkelde term omdat het zoveel omvat. Om verwarring te voorkomen zal ik proberen het kort en bondig uit te leggen.

Queerย zijn kan te maken hebben met diegene hun gender en of seksualiteit, maar ook het toebehoren tot de queer-gemeenschap. Het woord Queer wordt vaak gebruikt als overkoepelende term voor personenย dieย niet in een hokje geplaatst willen/kunnen worden. In veel gevallen betekent Queer zijn, dat de persoon niet cis-gender en ofย heteroseksueel is.ย  Dit is nog een bron met meer informatie over Queer zijn:ย https://npokennis.nl/serie/38/wat-betekent-queer-zijn

Hopelijk geeft dit antwoord wat verduidelijking. Het is aan iedereen gegund om zichzelf te kunnen zijn en uiten, op welke manier dan ookย ๐ŸŒˆ

ย 

Groetjes,

ย 

Robin59 (de Kindertelefoon)

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • July 19, 2025

Hey Robin,

ย 

Leuk om ook eens een inhoudelijke reactie van jullie medewerkers te lezen, dat zou best wel vaker mogen wat mij betreft. Vaak houden jullie je afzijdig van discussies maar ik vind het ook goed als jullie inhoudelijk reageren. ๐Ÿ‘๐Ÿพ

ย 

Wat mij betreft ook goede aanvullende informatie. Ik wist ook niet dat queer mensen niet hetero zijn; ik dacht dat dit los stond van het geslacht waar je op viel. Dus dan heb ik weer wat geleerd. ๐Ÿ˜‡

Wolkje
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • July 19, 2025

Hoi โ€‹@IkWilAnoniemBlijven2ย 

Ikzelf identificeer me als queer. Ik denk dat ik voor het merendeel op jongens val, en dat ik ook verliefd kan worden op meer dan dat. Ik ben geboren als jongen, en zo voel ik me ook, maar ik ben ook gewoon een persoon met een naam.

Groetjes โ€‹@Wolkjeย 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Hey โ€‹@IkWilAnoniemBlijven2! Queer is een woord dat mensen gebruiken als ze zich niet precies in de traditionele hokjes van man/vrouw of hetero passen. Het is een verzamelnaam voor verschillende seksuele geaardheden en genderidentiteiten die anders zijn dan wat de meeste mensen kennen. Bijvoorbeeld mensen die homo, lesbisch, biseksueel zijn, of mensen die zich niet helemaal man of vrouw voelen (zoals non-binair).

Het is ook handig als je nog niet precies weet hoe je jezelf wilt noemen. Queer is een vrij woord waarmee je jezelf kunt zijn zonder alles precies te hoeven uitleggen. Het betekent gewoon โ€œandersโ€ dan de standaard. Hoop dat dit helpt!

xx liefs Wolfย ๐Ÿบ

Forum|alt.badge.img+4

Ja een beetje er tussenin. Dus iemand die niet als jongen en niet als meisje gezien wilt worden. Vaak zie je aan hun uiterlijk dat ze misschien wel biologisch als jongen of meisje zijn geboren, maar dat ze wat meer naar de andere kant trekken. Ze voelen zich niet zo thuis in het hokje 'jongen' of 'meisje'.

ย 

Queer zijn is misschien ook ingewikkeld en veel mensen worstelen met hun identiteit. Maar je kunt beter een moeilijke weg afleggen en ontdekken wie je echt bent, dan alles wegstoppen en je je hele leven voordoen als iemand die je eigenlijk niet bent. Dan heb je eigenlijk niet geleefd vind ik, want je hebt je echte ik nooit laten zien.

ย 

Liefs, xxVera ๐Ÿ’‹

Wat is dan het verschil tussen queer en interseksueel?