Vraag

Vragen over soa's

  • 30 January 2021
  • 5 reacties
  • 217 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik vraag me af hoe het nu zit met soa's

al sinds groep 7 van de basisschool krijg je te horen over soa's. Hoe gevaarlijk ze wel niet zijn, en hoe goed je er wel niet mee op moet passen. ik snap ook hoe ze werken ik weet welke er zijn. dat is het punt niet. ik vraag me alleen af hoe het in de praktijk nou allemaal werkt. zoals er op school namelijk over werd gedaan klonk het alsof bijna iedereen sowieso een soa heeft en dat je daarom ALTIJD een condoom moet gebruiken. (hier ben ik het overigens helemaal mee eens en dat ga ik ook sowieso doen) maar is dat wel zo? dit lijkt me niet heel makkelijk om te lezen dus ik ga proberen mijn vragen even wat abstracter te formuleren

vraag 1: is het zo dat bijna iedereen een soa heeft? 

vraag 2: als je ALTIJD sex moet hebben MET een condoom omdat je anders een soa kunt krijgen. hoe gaat dat dan als je kinderen wilt krijgen. kan dat dan gewoon niet omdat je partner een soa krijgt of geeft? dit snap ik niet.

vraag 3: je hoort heel veel over soa's (nogal logisch tis belangrijk) maar toch hoor je nooit over iemand die er ook echt een heeft/ heeft gehad. dus hoe zit dat nou. de meeste mensen die ik ken die al sex hebben gehad of een andere vorm van seksuele ervering hebben. hebben bijvoorbeeld een blowjob gehad. dit kan toch niet MET condoom. dat lijkt me gewoon heel raar. maar ja SOA'S. dus wat moet ik nou doen als ik me wil laten pijpen…. gewoon niet doen omdat  je misschien een soa krijgt/ overdraagt. 

vraag 4: ik heb op internet wat rondgezocht naar soa tests want ik wil wel weten of ik een soa heb.  maar er word altijd benoemt dat je SPECIFIEKE testen moet doen voor bepaalde soa's als je klachten hebt. maar ik wil helemaal niet weten of ik HIV of een ander specifiek soa heb. ik wil gewoon weten welke ik heb of helemaal geen. zodat ik weet of ik ook sex kan hebben zonder condoom. maar ik heb nog nooit gehoord dat zon soort test bestaat. 

vraag 5: dragen sommige mensen van nature al soa's bij zich en is het hele probleem dat je op moet passen dat zij die niet overdragen. of loop je soa's random op door het leven.

vraag 5: hoe groot is de kans dat je een soa van jezelf al bij je draagt (als het überhaupt zo werkt). en is het niet gewoon zo dat een overgroot deel van de mensen geen enkele soa heeft. en maak ik me statistisch gezien gewoon druk om niks (om het zo maar even te zeggen)

vraag 6: als je geen klachten hebt heb je dan ook geen soa's

vraag 7: kan je ook meerdere soa's hebben

vraag 8: wat is jullie ervaring met soa's 

 


5 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Vraag 1: Nee, niet iedereen heeft een SOA

Vraag 2: Nee hoor, seks met je partner hoeft niet altijd met condoom, voor kinderen heb je juist geen condoom nodig..

Vraag 3: Jezelf gewoon laten pijpen, je kan geen SOA doorgeven door pijpen (volgens mij) het is alleenstaande door je geslachten…

Vraag 4: Dan moet je even naar je huisarts als je een test wil…

Vraag 5: Niet heel groot

Vraag 6: Geen flauw idee

Vraag 7: Volgens internet is er een hele lijst!

Vraag 8: Nee, en je kan er ook niks aan doen….. :-(

 

-flopflop13 

Hey, ik zagal een andere reactie, maar vlgns mij is die niet echt duidwlijk. Ik hoop dat ik hiermee kan helpen:

Nr.1

Nee, een SOAkan alleen overgedragen worden via seksuele activiteiten, en nie hoestem ofzo. Het is dus zeldzamer.

 

Nr.2

Als je beide geen SOA hebt, kan je de ander ook niet besmetten.

Maar hoe weet je dan of je een SOA hebt? Als je nooit seksuele activiteiten hebt gedaan ist oke. Als je alleen seksuele acyiviteiten hebt gedaan met mensen die dat voor de 1e keer deden is het oke, en als je je laat tesetn weet je het ook.

 

Nr.3

Je kan besmet worden met een SOA (als de amder een SOA heeft natuurlijk) wanneer je:

- vaginale seks hebt

-anale seks hebt. 

-iemand pijpt

-je laat pijpen

-vagina tegen vagina

-lul tegen lul

 

Dit bovenstaande geld voor vrouw en vrouw, man en man, vrouw en man.

 

Nr.4

Bij de huisarts kan je je laten testen.

 

Nr.5 deel 1

SOA's heb je NIET van nature bij je

 

Nr.5 deel 2

Zie vraag 5 deel 1

 

Nr.6

Nee.

Er is een vorm SOA,  en die heeft geen klachten. Op dat moment heet het AIDS. Zodra AIDS je lichaam begint aan te tasten, dat kan al/pas na een half jaar maar ook later, heet het HIV.

 

Nr.7 

Ja

 

Nr.8

Ik heb een keer iemand gepijpt, die het ook voor het eerst deed.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en le t op: als je iemand niet kent waarmee je iets wilt doen, je weet nooit of die persoon de waarheid spreekt, dus kijk altijd uit.

 

Groetjes!

Nr.5 deel 1

SOA's heb je NIET van nature bij je

 

 

Dit is niet helemaal waar. Bron:

“Als je zwanger bent, kun je HIV, hepatitis B en syfilis overdragen op je baby. Tijdens de geboorte kan de baby besmet worden met HIVhepatitis Bsyfilischlamydiagonorroe en herpes genitalis.”  

 

 

Nr.6

Nee.

Er is een vorm SOA,  en die heeft geen klachten. Op dat moment heet het AIDS. Zodra AIDS je lichaam begint aan te tasten, dat kan al/pas na een half jaar maar ook later, heet het HIV.

 

 

Wat je zegt klopt maar het in precies andersom. AIDS wordt veroorzaakt door HIV. Aidsfonds.nl

 

 

thx voor de reacties. 

dus even voor mijn duidelijkheid. 

als ik sex heb met iemand die het net als ik voor de eerste x doet hoef ik me eigenlijk nergens zorgen over te maken….

maar ik zou toch graag nog een duidelijker antwoord hebben op vraag 4 want ik snap het nog steeds niet helemaal.

ik zal hem nog even verduidelijken.

vraag 4: als ik wil weten of ik een of geen of meerdere soa's heb. hoe kom ik hier dan achter?

als ik iets opzoek over soa tests staat er altijd bij dat je ze alleen mag doen als je klachten hebt. maar die hebt ik helemaal niet. maar ik wil gewoon weten of dat ik me daar zorgen over moet maken in mijn leven of niet. of ik er een geen of meerdere heb of niet. want ik wil om het even dom te zeggen gewoon sex kunnn hebben zonder dat ik me zorgen moet maken of dat ik een soa overdraag.

  1. Durf ik niet geheel zeker te zeggen maar op basis van deze cijfers van het rivm denk ik dat het wel meevalt (van de ong 150 000 soa tests 19% positief;  houdt er rekening mee dat dit de afgenomen tests zijn van de mensen die in aanmerking kwamen omdat er mogelijk het vermoeden was dat ze een soa hadden, dus het werkelijke getal zal veel lager uitvallen dan 19% van alle mensen)
  2. Als je allebei de verantwoordelijkheden van het ouderschap denkt aan te kunnen en dus een kind wil, kun ze als je allebei geen soa hebt zonder condoom seks hebben en dan is het dus mogelijk om een kind te verwekken(/zwanger te worden)
  3. Je kan je best laten pijpen met een condoom om, dit wordt zelfs vaak aangeraden omdat je oop via een blowjob soa's kund overdragen.
  4. Als je nog nooit seks zonder condoom hebt gehad is de kans vrij klein dat je een soa hebt, aangezien dan eigenlijk de enige mogelijkheid om een soa te hebben is om het, tijdens de geboorte, van je moeder overgedragen te hebben gekregen. Soa tests kun je inplannen bij je lokale ggd en vaak ook bij je huisarts.
  5. Sommige mensen hebben al vanaf hun geboorte een soa omdat hun moeder een soa had en deze tijdens de zwangerschap heeft overgedragen aan hun kind, de rest van de mensen heeft geen soa tot ze deze oplopen door onveilige seks te hebben met iemand die een soa heeft
  6. Kans is klein maar niet 0, je kan in theorie zonder klachten een soa hebben
  7. Dat kan, er zijn verschillende soorten soa's en eigenlijk moet je al die verschillende soorten als allemaal aparte dingen zien die je ook weer los van elkaar kan krijgen
  8. Zelf geen ervaring mee, op theorie op school na dan

-Jaspertje

Reageer