Ik vraag me af hoe het nu zit met soa's
al sinds groep 7 van de basisschool krijg je te horen over soa's. Hoe gevaarlijk ze wel niet zijn, en hoe goed je er wel niet mee op moet passen. ik snap ook hoe ze werken ik weet welke er zijn. dat is het punt niet. ik vraag me alleen af hoe het in de praktijk nou allemaal werkt. zoals er op school namelijk over werd gedaan klonk het alsof bijna iedereen sowieso een soa heeft en dat je daarom ALTIJD een condoom moet gebruiken. (hier ben ik het overigens helemaal mee eens en dat ga ik ook sowieso doen) maar is dat wel zo? dit lijkt me niet heel makkelijk om te lezen dus ik ga proberen mijn vragen even wat abstracter te formuleren
vraag 1: is het zo dat bijna iedereen een soa heeft?
vraag 2: als je ALTIJD sex moet hebben MET een condoom omdat je anders een soa kunt krijgen. hoe gaat dat dan als je kinderen wilt krijgen. kan dat dan gewoon niet omdat je partner een soa krijgt of geeft? dit snap ik niet.
vraag 3: je hoort heel veel over soa's (nogal logisch tis belangrijk) maar toch hoor je nooit over iemand die er ook echt een heeft/ heeft gehad. dus hoe zit dat nou. de meeste mensen die ik ken die al sex hebben gehad of een andere vorm van seksuele ervering hebben. hebben bijvoorbeeld een blowjob gehad. dit kan toch niet MET condoom. dat lijkt me gewoon heel raar. maar ja SOA'S. dus wat moet ik nou doen als ik me wil laten pijpen…. gewoon niet doen omdat je misschien een soa krijgt/ overdraagt.
vraag 4: ik heb op internet wat rondgezocht naar soa tests want ik wil wel weten of ik een soa heb. maar er word altijd benoemt dat je SPECIFIEKE testen moet doen voor bepaalde soa's als je klachten hebt. maar ik wil helemaal niet weten of ik HIV of een ander specifiek soa heb. ik wil gewoon weten welke ik heb of helemaal geen. zodat ik weet of ik ook sex kan hebben zonder condoom. maar ik heb nog nooit gehoord dat zon soort test bestaat.
vraag 5: dragen sommige mensen van nature al soa's bij zich en is het hele probleem dat je op moet passen dat zij die niet overdragen. of loop je soa's random op door het leven.
vraag 5: hoe groot is de kans dat je een soa van jezelf al bij je draagt (als het überhaupt zo werkt). en is het niet gewoon zo dat een overgroot deel van de mensen geen enkele soa heeft. en maak ik me statistisch gezien gewoon druk om niks (om het zo maar even te zeggen)
vraag 6: als je geen klachten hebt heb je dan ook geen soa's
vraag 7: kan je ook meerdere soa's hebben
vraag 8: wat is jullie ervaring met soa's