Vraag

stopt de prikpil met werken als je ongesteld word?

  • 27 December 2020
  • 2 reacties
  • 138 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi ik ben een meisje van 15 en ik zit aan de prikpil. Ik ben gister nacht uit het niets ongesteld geworden terwijl ik al een half jaar dat niet meer ben geweest ik heb een week geleden seks gehad alleen weet ik niet of de prikpil dus nog werkt als je ongesteld bent en ik kan het ook nergens vinden. En ik raak al snel in de stress over dingen dus nu ook dat ik misschien zwanger ben.  Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft


2 reacties

Hey

De pikpril zorgt ervoor dat je niet zwanger raakt. Deze werkt dus door als je seks hebt gehad (anders heeft het weinig nut) en vaak raak je heel onregelmatig ongesteld, zoals bij jou na een half jaar nadat je seks hebt gehad. 

Als je seks hebt gehad is het belangrijk om uit te rekenen wanneer je voor het laatst een prik hebt gehaald bij de huisarts/het zelf hebt gedaan. Als het langer als 12 weken/3 maanden geleden is dan werkt de prikpril niet meer beschermend tegen zwangerschap. Daarom is het altijd nodig om, zeker als je pas 15 bent en waarschijnlijk nog geen kind wilt lol, te zorgen dat je het veilig met een condoom doet. 

 

Hoi @Angovis dankjewel voor je reactie dit geeft me al een stuk minder stress en mijn ongesteldheid is ook alweer weg! Groetjesss

Reageer