Skip to main content
Vraag

stoppen met masturberen

• February 27, 2026
  • 12 reacties
  • 481 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Ik heb me al twee maanden niet afgetrokken. Ik ben van plan om het nooit meer te doen alleen als ik een relatie heb. Maar dan wil ik echte seks.

Als je gaat aftrekken omdat je iets mis bijvoorbeeld een vriendin of door stress of door verveling dan train je je hersenen eigenlijk om sex als verdovingsmiddel te gebruiken. Dat wil ik niet dan ben je eigenlijk gewoon een junkie. En het is zo vermoeiend om al die nieuwsberichten te horen, gaat alleen maar over sex misdaden. Alles lijkt wel om seks te draaien 

Wie doen er mee  om te kijken hoelang je zonder kan? Als je niet mee doet heb je wel eens geprobeerd hoelang je zonder kan?

12 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • February 27, 2026

Hoezo, ga je weer masturberen als je een relatie hebt.  Dat lijkt me net het moment om te minderen.

Seksuele misdrijven.worden echt niet vaker gepleegd door mensen die veel masturberen dan mensen die het weinig doen.  Misschien is het wel net omgedraaid.

Dat jij het niet doet, is je eigen keuze, maar je maakt het jezelf onnodig moeilijk en je ontzegt jezelf veel plezier en ontspanning.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • February 27, 2026

Maar waarom moet je op die manier plezier en ontspanning hebben? Dan kan ook op andere manieren. Ik kon door aftrekken niet meer normaal naar meiden kijken dacht dan altijd aan seks dus is gewoon een verslaving en meiden werden eigenlijk dus lustobjecten. Dat is niet goed. Nu ik al twee maanden gestopt ben begin ik helderder na te denken en kijk ik al minder vaak met lust

Ik denk dat het bij mij komt doordat ik nog nooit een relatie heb gehad en graag geliefd wilt zijn en door de dopamine die vrij komt raakte mijn brein eraan verslaafd en gebruik ik het ook als ik gestress ben, dan denkt mijn brein weer gelijk aan even goed voelen en zo gebruik je het dus als een drug inplaats van dat je de oorzaak (stress of eenzaamheid) aanpakt,

Die misdrijven worden wel  gepleegd door mensen met lust problemen. Je moet dus naar de onderliggende oorzaak kijken waarom hebben ze een lust probleem. En veel mensen met een lustprobleem mastuberen erop los.

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • February 27, 2026

Het is normaal dat je de hele tijd aan seks denkt als tiener, zo zijn wij nu eenmaal geprogrammeerd door de natuur.  Er is ook niets verkeerd met lust, dat is net een heel prettige emotie. Als je er niet aan toegeeft, wordt het een obsessie en een probleem.  

Ik heb seks en masturbeer en ik kan je verzekeren dat dat prima voelt: doordat ik toegeef aan die lustgevoelens ben ik er niet de hele tijd mee bezig en heb ik energie voor sporten en muziek en lezen en alle dingen die het leven mooi maken.

Dat verzet tegen masturberen lijkt opgelegd door religie of de manosfeer, en voor geen van beide kan ik veel begrip opbrengen.

Maar iedereen maakt zijn eigen keuzes in het leven.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • February 27, 2026

Jij zegt dus dat je seks nodig hebt om te kunnen functioneren? Als je geen seks zou hebben zou je gek worden van de drang? Dat maakt je juist toch tot slaaf van die gevoelens? Een drugs gebruiker functioneert ook zolang hij maar zijn shot krijgt en zal vast en zeker ook goed voelen. Er is verschil tussen lust en liefde. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • February 27, 2026

Ik zou juist minderen als je een relatie hebt. Er is niks mis met aftrekken en het is zelfs erg gezond. 

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • February 28, 2026

@lange2010 Ik zou ook niet kunnen functioneren zonder eten of slapen, zo werkt ons lichaam.

Er is inderdaad een verschil tussen liefde en lust. Meestal komt er geen lust bij kijken (voor je ouders, bijvoorbeeld) maar in een goede romantische relatie versterken ze elkaar.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • February 28, 2026

Als je er normaal mee kan omgaan is er niets mis mee. Maar zoals ik hier al een paar keer eerder vroeg, kan je er mee stoppen als je wilt of voel je de drang dat je het steeds moet doen of functioneer je dan niet meer zonder? Als je er geen controle meer over hebt dan is het niet goed maar een verslaving. 

Ja maar we gaan niet dood als we stoppen met mastuberen, wel als we stoppen met eten of slapen. Het is geen noodzaak om in leven te blijven. Seks is puur voor nageslacht en uit liefde voor elkaar, als je het ergens anders voor gebruikt en niet meer zonder kunt dan gebruik je het verkeerd.

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • February 28, 2026

@Diana waarom zou ik ermee stoppen?  Het is als sporten: ik voel me er gewoon veel beter bij als ik het wel doe dan als ik het niet doe. Noem sporten dan maar een verslaving, net zoals de andere dingen die ik fijn en belangrijk vind.  
Nu heb ik er wel genoeg over gezegd, lijkt me.  Als jij je dat jezelf wilt aandoen: veel plezier (al betwijfel ik wel of dat erin zit), ik doe zeker niet mee.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • February 28, 2026

Ieder moet het zelf weten inderdaad maar feit is dat het een probleem is in onze samenleving en dat veel mannen en ook vrouwen er geen controle over hebben of extreme vormen aannemen. Bij jou valt dat zo te zien mee maar voor velen niet.  Kijk maar eens naar al die rukkers op chatsites of misdadigers in het nieuws, dat is geen gezond gedrag. Iedereen loopt hun pik maar achterna, inpaatst van hun verstand. Of zeg je dat dit dus gewoon puur natuurlijk gedrag is en dus niets mis mee is? Waar trek je dan nog de lijn bij verkeerd gedrag?

Maar goed, we hoeven ook niet te discussiëren. Als je er vrede mee hebt en niemand er mee kwaad doet, dan prima. Maar denk er gewoon over na en vooral degene die ermee worstelen. Ik merk nu dat ik veel gezonder naar mensen kijk en mijn pik niet achterna loopt. 

King.tbdl
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • March 1, 2026

Masturberen doen mensen niet alleen als je “iemand mist” of stress hebt. Het word bijna altijd gedaan voor genot, dat heeft niks te maken met er verslaafd aan raken of dat je een “junkie” word. Als masturbatie je dagelijks leven overneemt of het mentaal of fysiek pijn gaat doen word het een probleem maar dat gebeurt niet snel. Masturberen is zelfs gezond voor de mensen en kan je juist helpen met stress vermindering en beter slapen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • March 1, 2026

@king.rbdl

Je zou er dus zonder problemen mee kunnen stoppen en geen drang voelen om het te doen?

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • March 1, 2026

lange2010 ik vind het knap en goed van je. ik doe wel met je mee maar dat is makkelijk want ik doe het nog niet.