Vraag

stinkende kut

  • 14 November 2019
  • 5 reacties
  • 3909 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

ik heb een beetje n ongemakkelijke vraag, Ik heb dus de laatste tijd last dat ik mn eigen kut ruik, en niet persee heel lekker (viskut noem je t vgm)

het is geen soa ofzo want ik ben maagd alleen weet iemand hier wat je eraan kan doen?🥴


5 reacties

Een sterk ruikende vagina komt vaak niet door een slechte hygiëne. De afscheiding wordt meestal veroorzaakt door een bacteriële vaginose. 

De geur wordt vaak beschreven als visachtig. Bij een Bacteriële Vaginose is de normale flora van de vagina verstoord. Door deze bacteriële verstoring komt de geur vrij. Een Bacteriële Vaginose komt het meeste voor tijdens de vruchtbare periode. 

Dus je begint te menstrueren en eicellen aan te maken en dus niet direkt iets om je zorgen over te moeten maken.

Van nature heeft de vagina een licht zure geur, hetgeen volkomen normaal is. Tijdens je menstruatie kan de geur enigszins anders zijn dan wat je gewend ben.
Er zijn meerdere oorzaken van een verstoorde vaginale flora. Een slechte of juist overmatige intieme hygiëne kan een disbalans veroorzaken. De vagina is erg gevoelig en vatbaar voor irritaties. Zeker het wassen met zeep kan invloed hebben op de natuurlijke vaginale flora. 

Deze informatie komt van https://www.thuisarts.nl/vaginale-afscheiding/ik-heb-bacteri%C3%ABle-vaginose

Tekst deels aangepast door De Kindertelefoon ivm forumregel 8c en 10 

 

Er bestaan ook gwn aangeboren soa’s

Reputatie 3
Badge +2

Hoi@Koen 

Wat goed dat je meedenkt! De informatie die je geeft, klopt alleen niet helemaal. Jij geeft aan dat je soa’s ook aangeboren kunnen zijn. Soa staat voor seksueel overdraagbare aandoening en is in veel gevallen dan ook niet aangeboren. Hierop zijn enkele uitzonderingen daargelaten. Voor correcte informatie verwijzen we je naar https://sense.info/nl/soas


Groetjes,
Griselle
De Kindertelefoon

Het klopt dat een SOA niet echt aangeboren is, zoals erfelijke ziektes dat wel zijn.
Echter kan er wel besmetting voor en tijdens de bevalling optreden.
Dat is iets uitgebreider in dit document te vinden.

De opmerking dat SOA staat voor een seksueel overdraagbare aandoening en daarom niet aangeboren kan zijn is misschien ook een tikje kort door de bocht.
Immers kunnen SOA's ook worden overgedragen door handelingen die alles behalve seksueel worden.
Maarja, iemands reactie is altijd open voor interpretatie, dus misschien vat ik het anders op.

 

Aids en hiv kunnen aangeboren zijn omdat dit in de moeder haar bloed zit dus naar de foetus gaat en de baby hierdoor dus besmet kan worden met hiv of aids maar Chlamydia is een bacterie en zo ook de meeste andere soa's waardoor het onmogelijk aangeboren kan worden omdat dit niet in het bloed zit en te verhelpen valt. Hiv is in het bloed en het begin van aids doormiddel van behandeling kan er voorkomen worden dat dit uitgroeit van hiv naar aids.

Zoals eerder vermeld heeft dit meisje waarschijnlijk last van haar menstruatie of een bacteriële infectie van de vagina en hiervoor is een crème Daktarin die je in de vagina smeert het voorkomt jeuk en het branderige gevoel. Krijg je zonder voorschrift maar ik ben geen arts dus voor zeker te zijn kun je best een arts raadplegen die eens kijkt en kan vaststellen wat er gaande is omdat meestal de 1ste menstruatie enorm naar rottende vis ruikt dus het kan iets van niets zijn waarover je misschien meer bezorgd dan nodig om bent 

Reageer