Skip to main content
Vraag

seks met neef of nicht

• October 30, 2025
  • 4 reacties
  • 1022 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Ik snap iets niet,

Ik zag ergens in een van de topic op dit forum dat seks met je neef of nicht strafbaar is. Maar je mag toch met je nicht of neef trouwen als je dat beide wil? Alsof je als getrouwd stel niet gaat seksen….

4 reacties

• October 30, 2025

Neef en nicht mogen trouwen en seks hebben. Dit is familie in vierde graad, en valt niet onder incest. Heel vroeger trouwden koninklijke families en adel ook binnen familie. Dit om oa de kapitaal en landerijen, kastelen te behouden of te vermeerderen.

Neef nicht huwelijk binnen de kerk, is niet mogelijk trouwens.

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 31, 2025

Je mag wel seks hebben met je neef of nicht. Wel op voorwaarde dat je allebei ofwel minderjarig ofwel meerderjarig bent. Ook met je broer of zus, trouwens. Maar of je ouders dat allemaal goed vinden, is natuurlijk een andere vraag.

• November 2, 2025

ik mag hopen dat de KT deze vraag kan beantwoorden, het gaat gwoon om de wetgeving dus dat gmakkelijk gecheckt worden door hun

Het is niet omdat je ergens in een van de topics las dat iemand zegt dat seks met je neef of nicht strafbaar is, dat dat ook echt  waar is. Je leest hier zoveel, en veel lulkoek ook 

Volgens mij is het idd wel toegelaten tenzij het over seks tussen minderjarigen met meerderjarigen gaat

Robin59
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • November 2, 2025

Hoi,

Om te bevestigen hoe dit nu zit, je mag seks hebben met je neef of nicht als je naar de wet kijkt. Daarnaast mag je ook met je neef of nicht trouwen, hiervoor zijn wel voorwaarden.

Seks tussen neven en nichten mag niet  volgens de wet als een van hen minderjarig is en de ander boven de 16 jaar, waneer beiden onder de 12 zijn of wanneer er geen consent is gegeven/ consent is terug getrokken. Deze regels en wetten zijn hetzelfde voor iedereen, maakt niet uit of je wel of niet familie bent. 

Het is daarentegen wel zo dat seks tussen familieleden in de maatschapij, vreemd kan worden aangekeken. De reden daarvoor is dat mensen tegen (mogelijke) inteelt zijn + er kunnen tussen familieleden machtsverhoudingen zijn waardoor iemand geen nee durft of kan zeggen.

Bronnen:

Groetjes,

Robin59 (de Kindertelefoon)