puberteit en ongesteld

  • 6 August 2020
  • 7 reacties
  • 366 Bekeken

Badge

Heyy ik ben een meisje van 12. En ik was bijna 11 en toen werd ik op eens ongesteld! Ik schrok enorm. Ik vertelde het tegen niemand zelfs niet tegen mn ouders. Ik ging weken niet naar school en ik wou ook niet naar buiten ofz omdat ik me super erg schaamde. Ik droeg toen natuurlijk ook geen maandverband of tampons. Dit hield ik maanden vol en uiteindelijk kwam oma der achter om dat er allemaal bloed in mn onderbroek zat. Dus toen belde oma mama en papa om het te vertellen. Het luchte enorm op. Eest ging ik nog niet naar school omdat ik me schaamde. Paar maanden later ging ik wel weer na school en viel het allemaal wel mee. En ik was dus de eerste uit de klas. Dus ik vertelde het tegen niemand. Later durfde ik het tegen mn beste vriendin te zeggen en zij steunde mij enorm naar was ik echt blij mee. Nu weet zowat iedereen die mij kent dat ik al ongesteld word. En ben ik heel blij om. 

 

Dus vertel gwn wat er is, der is altijd iemand tegen wie je het kan vertellen.  Hopelijk hebben jullie hier iets aan x

 

Doegg

 


7 reacties

Vervelend dat je er zo mee zat. Fijn dat je het nu hebt durven te vertellen, het is idd niks om je voor te schamen.

 

Reputatie 5
Badge +4

ik schaamde me eerst ook, het was namelijk bruin bij mij dus ik dacht dat het poep was (het was gwn opgedroogd bloed, want toen had ik nog niet zo veel bloedverlies) maar het kwam steeds vaker, dus ik vertelde het tegen een goede vriendin en die zei dat ik ongesteld was. dus ja je moet het altijd gwn zeggen ook al ben je heel vroeg je hoeft je er niet voor te schamen

Reputatie 1
Badge +2

Omg bekend verhaal

Ik ben nu 13 en was 11 en kwam met in groep 8 .

Ik ging plassen en m'n onderbroek rood en ik ging naar de juf en zei ik voel me niet lekker en naar huis gegaan en tegen m'n moeder verteld en die had meteen tonpons klaar want die wist vroeg of laat dat het een x zou gebeuren en nu ben ik megahappy en schaam me nogsteeds er niet voor want als ik het ben zeg ik ma ik ben het geworden dus ga dit of dat niet doen of geen zijn buikpijn etc 

Dus gewoon met je moeder praten die is het immers ook elke maand en ook jong geweest 

Reputatie 1
Badge +1

Hii 

ik heb ook mijn eerste menstruatie erg vroeg gehad,en het was ook nog eens superveel. Sindsdien lek ik altijd want ik bloed heel veel . Ik lek minstens 5 keer door per menstruatie . Hebben jullie tips hoe ik het kan verminderen?

Hii 

ik heb ook mijn eerste menstruatie erg vroeg gehad,en het was ook nog eens superveel. Sindsdien lek ik altijd want ik bloed heel veel . Ik lek minstens 5 keer door per menstruatie . Hebben jullie tips hoe ik het kan verminderen?


Ik had ook superveel bloedverlies en lekte ook bijna iedere nacht door. Wij zijn uiteindelijk naar de huisarts gegaan en ik heb de pil gekregen. Het is in het begin een beetje zoeken welke pil het beste voor jou is, waar je de minste bijwerkingen van krijgt, maar dan werkt het ook super goed. Nu verlies ik een normale hoeveelheid bloed en lek ik bijna nooit meer door.

In het begin is het ophalen van de pil bij de apotheek een beetje ongemakkelijk, vooral als ze dan gaan uitleggen of met de tekorten van een tijd terug, maar dat is ook niet zo erg.

Als je nog niet zo lang ongesteld bent, moet je denk ik nog wel even afwachten. Dit is omdat je lichaam er een beetje aan moet 'wennen’, daarom duurt het ook altijd even voor je regelmatig(er) bent. Als je al lang ongesteld bent is dit geen probleem.

Ik weet niet of je ouders weten dat je zoveel doorlekt, bij mij wel omdat je als je in bed doorlekt dit wel laat weten, vanwege de was enzo, maar dan zou ik het in ieder geval met ze bespreken. Vraag of zij een oplossing weten of stel de pil voor, en ga dan naar de huisarts. Misschien heeft die een andere oplossing maar ik weet dat meer vrouwen de pil slikken voor andere redenen dan anticonceptie. Je kan natuurlijk ook zelf naar de huisarts gaan als je dit kan, maar ik zou het toch met je ouders bespreken, dit is erg belangrijk.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Laat even weten wat je doet/hoe het gegaan is, ik ben erg benieuwd.

Succes! xx

Reputatie 2
Badge +3

gelukkig is het goed gekomen!

Mooi verhaal trouwens!!

Reputatie 1
Badge +1

Thx voor je reactie

Reageer