Skip to main content
Vraag

nut van het leven?

• October 10, 2025
  • 8 reacties
  • 132 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Is het nut van het leven alleen om voort te planten? Omdat veel mensen dat zeggen

8 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 10, 2025

Nee ik denk het niet. Voor veel, als niet iederee draait het niet alleen om voortplanting, maar ook om ervarinen, persoonlijke groei, en het bijdragen aan de matschappij. Het is jouleven en het is aan jou om te ontdeken wat het voor jou belangrijk maakt.

xx liefs Wolf 🐺

LampenKap
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • October 11, 2025

Ik geloof dat zelf niet. Iedereen heeft z'n eigen reden en doelen om door het leven te komen. Ik denk zelf dat het doel van het leven is om van elkaar te leren, te houden en om plezier te hebben. Maar als het voor jou motiveert om kindjes te hebben en een gezin te beginnen, ben ik de laatste die dat erg vind

Hoop dat dit je vraag heeft beantwoord! 

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 11, 2025

Ja, puur biologisch gezien is het doel van het leven het leven van de soort door te geven aan de volgende generatie.

Maar hoe je de tijd die je nodig hebt om geslachtsrijp te worden en vervolgens voor je nageslacht te zorgen tot je sterft zinvol invult, is je eigen keuze..  Het gaat om de soort, dus zijn we geprogrammeerd om samen te werken en sociaal te zijn, waardoor we het leven leuker willen en kunnen maken voor elkaar.

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • October 11, 2025

Meer dan genen
Sommige mensen zeggen dat het leven er is om ons voort te planten. Misschien een beetje wel — leven wil leven. Maar ik denk dat het meer is. Ook als je in een rolstoel zit, of geen kinderen krijgt, kun je nog zoveel doorgeven: een lach, een gedachte, iets moois dat blijft hangen. Het leven is niet alleen genen doorgeven, maar ook warmte, tijd en liefde. En dat telt even hard. Want een bloem hoeft geen zaad te dragen om te bloeien. 🌼

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 11, 2025

@MaanMannetje je hebt gelijk dat je zoveel meer van je leven kunt maken dan je voorplanten alleen. Maar dat doet niets af aan het feit dat dat leuke bijkomstigheid is van het simpele feit dat we hier zijn om de soort te laten overleven. De soort, niet de genen van een individu.  Al doen we er natuurlijk heel veel aan om het overleven van de soort zelf onmogelijk te maken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • October 11, 2025

*Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon*

@Diana Waarom is dat een leuke bijkomstigheid? En wat bedoel je met dat laaste?

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • October 11, 2025

Het nut van leven verschilt per persoon, een gelovige zal snel geneigd zijn te zeggen dat het doel van leven in hun geloof ligt, maar voor een atheïst is het echt een eigen keuze. Voor mij persoonlijk is het doel van het leven zoveel mogelijk geluk en plezier ervaren en aan anderen geven.

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 12, 2025

@Kangarooplush  de zingeving is biologisch gezien onbelangrijk, het gaat om de voortplanting.

Laatste zin: de mensheid vernietigt de natuur, destabiliseert het klimaat,  moordt elkaar uit. Kortom, we maken de aarde onleefbaar voor onszelf.