Vraag

Menstrueren: wanneer eindelijk?

  • 18 October 2020
  • 4 reacties
  • 271 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi, ik ben Shadowz en ik vroeg me af: wanneer ga ik eindelijk eens masturberen? Want ik ben 13, zit in de tweede en iedereen heeft het al :(. Behalve ik dus. Kan iemand me iets hierover uitleggen? want ik snap t niet meer...


4 reacties

Ik denk eigenlijk dat je nu twee dingen door elkaar haalt, ‘menstrueren’ en ‘masturberen’. De woorden lijken erg op elkaar maar de betekenis is heel anders. ‘Menstrueren’ is ‘ongesteld zijn’ en ‘masturberen’ betekent ‘zelfbevrediging’ (oftewel seks met jezelf, voor een meisje is dat vaak vingeren).

Aan de context denk ik dat je menstrueren bedoelt, toch? Wanneer je ongesteld wordt, heb je zelf niet in de hand. Net hoe vroeg of laat je in de puberteit komt. Bij de een is dit eerder dan bij de ander. Hier kan je niks aan doen en dit is ook helemaal niet erg. Iedereen op zijn eigen moment. Geniet er nog maar even van want het is nou niet per se iets om naar uit te kijken:joy: 

 

Als je toch wat anders bedoelt, laat maar weten, dan heb ik waarschijnlijk gewoon scheel gelezen. Zeg maar als dat zo is, dan zal ik proberen om dat ook te beantwoorden.

 

Groetjess

Oh, shit, ja menstrueren bedoel ik:grimacing: . Ik ben ook niet zo goed in Nederlands. Sorry! 

Oke, dankjewel voor je uitleg. Ik snap het wel, maar wat is zeg maar de leeftijd (als je nog niet ongesteld bent geweest) dat je naar de dokter moet of iets gergelijks? (Ik kan niet browsen omdat mijn ouders continu meldingen krijgen over wat voor een sites ik bezoek en dan krijg ik problemen/straf) 

 

Grtz, Shadowz.

Meestal komt je eerste menstruatie voor je 16e jaar op gang, gemiddeld twee en een half jaar nadat je borsten beginnen te groeien. Sommige meisjes worden pas na hun 16e voor het eerst ongesteld. Op hun 18e hebben bijna alle meisjes hun eerste menstruatie gehad.

Heb je op je 14e of 15e nog geen menstruatie gehad, maar óók nog geen andere tekenen van de puberteit, zoals groei van je lichaam (in de lengte), borsten of schaamhaar? Ga dan naar je huisarts. Dan kan de huisarts je voor onderzoek naar het ziekenhuis verwijzen.

Ben je voor je zestiende nog niet ongesteld, maar begin je wel al te groeien of borsten of schaamhaar te krijgen? Dan kun je verder afwachten. Het kan voor je lichaam geen kwaad als je nog niet menstrueert. Het kan zijn dat de puberteit bij jou wat langzamer op gang komt. Als je eerste menstruatie gekomen is, hoef je niet voor controle naar de huisarts.

 

Bron: Thuisarts.nl (sws een handig stuk. Misschien handig om dit eens helemaal door te lezen. Krijgen je ouders ook berichten als je de incognito-/privé-modus gebruikt? Anders is dat een goede oplossing natuurlijk.)

 

In het stuk staat uitgelegd dat wanneer je wel andere tekenen van de puberteit hebt, je elk moment ongesteld kunt worden. Aan deze andere signalen van de puberteit kun je dus zien dat je vrouwelijke hormonen juist functioneren. Heb je dit al? Dan hoef je je echt niet druk te maken. Zo niet, ook nog normaal hoor. Zoals in de tekst beschreven; heb je op je 14e of 15e nog geen tekenen van de puberteit, dan is het misschien verstandig om naar de huisarts te gaan.

Ohh, superdepuper bedankt voor je hulp, @xLisa ! Ja, de andere tekenen van puberteit merk ik al, dus ik probeer mezelf maar gerust te stellen. 

Ja, ze zien het juist als ik incognito gebruik, ook games instaleren, en ALLE andere websites behalve voor school zijn allemaal geblokkerd. Sommige kan ik wel openen, maar dan krijgen zij een melding en heb ik straf (bijvoorbeeld telefoon voor een week afpakken, school alleen via boeken, enz…) Best irritant dus en ze komen met steeds meer nieuwe argumenten waarom het niet mag en zo :(

 

Nogmaals, thxx! Dit heeft me erg geholpen. :D

Reageer