Skip to main content
Vraag

medisch school onderzoek

• July 8, 2026
  • 3 reacties
  • 771 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Bij het laaste medisch school onderzoek ging de dokter kijken 
Ze vroeg me om op de onderzoekstafel te gaan liggen en of ik mijn slipje even uit wou doen 
Of ik beharing rond mijn vagina heb  en of mijn  borsten groeien 
Ze maakte opmerkingen over mijn schaamlippen die geschoren zijn 
Volgens die dokter hoort dat niet Ik vind dat zij het echt niet moet zeggen 

Wat was jullie ervaring daar bij 

( deel van de tekst weggehaald door de Kindertelefoon vanwege regel 6. We halen onnodige seksuele details weg )

3 reacties

Forum|alt.badge.img

Heyy!

Ik heb dit nog nooit gehad. Ik zou checken bij mensen in je omgeving of dit normaal is. Ik zit best vaak bij de huisarts, en daar hebben ze NOG NOOIT dingen bij mijn vagina gecheckt. De enigste vragen die ik heb gekregen zijn ‘heb je een vriendje’ en ‘ben je ooit intiem geweest’. 

Volgens mij is het ook nog een illegaal om als school dokter daar te kijken. Een huisarts, of (kinder)gynaecoloog bijvoorbeeld zou dit natuurlijk wel kunnen doen.

Als je het echt niet chil vond, praat erover met vriendinnen, je ouders, misschien zelfs een docent, of je huisarts. Die weten er meer vanaf dan ik. 

Forum|alt.badge.img

Hoi,

Dit kan inderdaad echt niet!

Aller eerst heeft ze toestemming gevraagt of jij het oke vond en of ze een opmerking mag maken of iets mag aanraken, als dit gebeurt is? Anders is het zeker illegaal!

Of jij wel of niet scheert is JOUW keuze. Een ander heeft daar niks van te vinden. Tenzij je misschien iets kapot maakt en je daarom naar de huisarts gaat. 

Daarnaast is de schoolarts naar mijn weten er niet voor dit soort onderzoek. De schoolarts is er om te kijken of je voldoende groeit, je zicht goed is of een bril nodig hebt en ook om te kijken of je voldoende eet. Als iemand een ongezond gewicht heeft en heel mager binnen komt dan kan hulp worden geregelt.

Dat dit zo gaat is niet normaal. Mijn advies zou zijn om als eerste klasgenoten te vragen, zonder in eerste instantie iets te zeggen over wat er is gebeurt, wat de schoolarts heeft bekeken of gedaan en wat die over hun heeft gezegd. Reageren ze normaal en hebben ze een normaal verhaal, dan zou ik of met je ouders of mentor/coach gaan praten. Als je dit te moeilijk vind kun je ook eerst met de kindertelefoon of politie 0900-8844 contact opnemen. 

Reageert je klasgenoot ongenakkelijk. Vraag door en vertel langzaam, voor wat goed voelt, wat er is gebeurt.

Ik hoop dat ik je voldoende heb geholpen. Als je nog meer vragen hebt, laat het weten!

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • July 12, 2026

Geen idee of het mag om je daar te controleren.

Maar dat ze zegt dat commentaar mag leveren dat je daar beneden al scheert het is jou lichaam als jij het weg wilt hebben moet je dat zelf weten wil je er wel haar hebben is dat ook jou keuze.

Ik had er wel wat van gezegd dit zijn mijn schaamlippen en ik bepaal wat ik er mee doe.