late puberteit?

  • 8 September 2019
  • 2 reacties
  • 367 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Halo ik weet dat er al heel veel gesprekken over deze situatie zijn geboerd maar toch wil ik een antwoord voor mezelf. Sorry alvast dat dit een lang verhaal word wss.

Ik ben momenteel 15 jaar (jongen) en ik heb het gevoel dat ik nogal achterloop met puberteit.

Om te beginnen heb ik nog steeds geen groeispurt gehad en ik word langzaam de kleinste onder de jongens. Ook heb ik eigenlijk nergens beharing alleen een beetje op mijn balzak maar als ik dit vergelijk met dat van teamgenoten is het niks. Ook mijn stem is al jaren hetzelfde. Mijn penis is stijf ongeveer 10 cm en slap nog kleiner ik weet dat veel mensen zeggen dat het nog kan komen maar daar geloof ik niet helemaal meer in. Ik heb ook dingen gelezen over van die hormoonpillen die je krijgt om je puberteit kan triggeren om te starten. nou las ik dat er een andere jongen van 15 ook last had van late puberteit en dat wanneer hij naar de dokter ging zijn dokter vertelde dat het te laat was voor hormoonpillen.

kan iemand mij alsjeblieft vertellen of er iets mis is en zo ja wat en wat kan/moet ik er tegen doen.

2 reacties

Hey!

Iedereen ontwikkelt anders, en zo kan ook de puberteit bij jou trager of later op gang komen.
Wanneer een jongen nog geen kenmerken van puberteit heeft na zijn 14e wordt gesproken van pubertas tarda (verlate puberteit).
Ik denk echter niet dat dit op jou van toepassing is omdat je schrijft dat er wel al haargroei aanwezig is op bepaalde plaatsen in de schaamstreek, en dit is een duidelijk teken van puberteit.
Ik snap echter wel dat je je zorgen maakt, en ik kan ook helaas geen medisch verantwoorde reactie geven hier, daarom raad ik je aan om toch eens naar de dokter te gaan. Als er effectief niets aan de hand is kan deze je geruststellen, als er toch iets mis is is het des te beter dat je daar dan bent.

Zou je het zien zitten om dit eens met je ouders te bespreken om samen naar de huisarts te gaan? Je zou bovendien aan je vader kunnen vragen wanneer zijn puberteit begon, aangezien dit vaak genetisch bepaald is.
Durf of wil je dat echt niet, dan kun je ook alleen naar de arts gaan.

Groetjes
Lot
Bedankt @xLotx maar dit zijn zaken waar ik liever niet mijn ouders over praat. Dus in mijn eentje naar de dokter lijkt mij een beter idee.

Reageer