Vraag

klaarkomen tijdens seks lukt niet

  • 2 July 2019
  • 1 reactie
  • 454 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb een vraag aan jullie.

Ik ben een meisje van 15 en heb een vriendje. We hebben al meerdere keren seks gehad (dit is voor ons allebei de eerste keer), en ik wil heel graag een keer komen. Om een of andere rede lukt dit niet. Ik ben wel nat, en het voelt wel lekker wat hij doet, maar ik kom niet klaar. Ik ben wel eens klaargekomen zelf, dus ik weet hoe het voelt. Waarom lukt het me niet als ik bij hem ben? Wat kan ik (of hij) anders doen om het wel te laten lukken?

1 reactie

Het is normaal om niet klaar te komen tijdens de seks, maar sommigen vinden het wel prettig.

Dit kopieer ik van https://www.thuisarts.nl/seksuele-klachten-vrouwen/ik-kom-niet-klaar-vrouw:

Oorzaken van niet klaarkomen (vrouw)

Mogelijke oorzaken van niet klaarkomen zijn:
  • Uw clitoris wordt niet goed of niet genoeg gestimuleerd (door uzelf of uw partner).
  • U of uw partner verwacht dat u klaar kunt komen door geslachtsgemeenschap (zonder stimulatie van de clitoris).
  • U vindt stimulatie van de clitoris of vagina niet prettig.
  • U kunt uw aandacht niet richten op lustgevoelens, u wordt te snel afgeleid.
  • U heeft gedachten, zorgen of problemen die u afleiden.
  • U kunt zich niet ontspannen, u kunt zich niet laten gaan.
  • U heeft minder zin in seks, minder seksuele opwinding.
  • Er zijn relatieproblemen.
  • U heeft een ziekte zoals diabetes mellitus of een vaatziekte.
  • U gebruikt een antidepressivum (een SSRI).

Adviezen om een orgasme te krijgen

  • Het is goed om te weten dat de meeste vrouwen niet klaarkomen van het heen en weer gaan van de penis in de vagina (gemeenschap). Veel vrouwen komen klaar door het zachtjes strelen, wrijven of likken rond of over de clitoris.
  • Door uw lichaam te leren kennen en te vrijen met uzelf (zelfbevrediging) kunt u ontdekken wat u fijn vindt en waarop uw lichaam reageert.
  • Om een orgasme te krijgen is seksuele opwinding belangrijk. Bijvoorbeeld door te fantaseren over seks, door te denken aan goede herinneringen aan seks of door naar een erotische film te kijken. Kijk hier voor adviezen voor meer zin en opwinding.
  • Een ontspannen gevoel en sfeer helpt om seksueel opgewonden te raken.
  • Kijk voor ontspanningstips bij Stress
  • Verder moet de seks geen pijn doen en moet u kunnen genieten van de stimulatie.
  • Kijk voor adviezen tegen pijn bij gemeenschap bij Ik heb pijn bij gemeenschap
  • Spelen relatieproblemen een rol? Verwacht u van seks niet allebei hetzelfde? Of neemt u samen niet alle tijd ervoor? Praat erover. Vertel elkaar over momenten waarop u wel fijne seks had. Wat was er toen anders? Probeer samen weer diezelfde sfeer te maken.
  • Als u een SSRI (medicijn tegen depressie en angst) gebruikt, kunt u merken dat uw seksuele opwinding minder wordt of klaarkomen moeilijker lukt. Dan kunt u met uw huisarts bespreken of verandering van medicijnen mogelijk is. Samen zet u de voor- en nadelen van uw medicijn op een rij. Stop niet zonder overleg met een SSRI.
  • Soms zal door ziektes, zoals diabetes, de clitoris ongevoelig zijn geworden. Dit is niet meer te herstellen. Probeer op andere manieren van seksueel contact te genieten. Eventueel kan een seksuoloog u en uw partner hierbij begeleiden.

Reageer