Vraag

Is er kans dat ik zwanger zou kunnen zijn?

  • 19 April 2020
  • 1 reactie
  • 238 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi, 

Ik ga even mijn situatie zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

Ik moest vorige week donderdag (9/04) weer met de pil beginnen na mijn stopweek. Ik was het die avond vergeten. Meestal slik ik hem rond half 11/11 uur. Vrijdag ochtend ben ik er achter gekomen en heb ik hem nog voor half 9 ingenomen. Ik was dus niet later dan 12 uur. Afgelopen zaterdag (18/04) heb ik sex gehad maar het condoom was gescheurd. Ik las op internet dat je sws zeven dagen na een vergeten pil beschermd sex moet hebben. Dit was al wel 8/9 dagen later en ik was nog binnen de 12 uur met het innemen van de vergeten pil. Is er nu een kans dat ik zwanger zou kunnen zijn? 

Ik ben 16 btw en wij doen het altijd met condoom alleen was hij gescheurd…

groetjess


1 reactie

Hi nonamexx,

ik heb het even voor je opgezocht. Hieronder een quote van de site van sense.info.

Het is een deel van de informatie die op sense.info staat, dus klik op de link voor de volledige tekst!

 

- begin quote

Veel meisjes vergeten de pil wel eens. Of ze hebben diarree gehad of overgegeven, waardoor de pil niet meer goed werkt. Hier lees je wat je dan moet doen.

Minder dan 12 uur geleden?

Is het minder dan 12 uur geleden dat je de pil had moeten slikken? Geen zorgen! Slik de vergeten pil alsnog. En slik de volgende pil op de gewone tijd. Waarschijnlijk slik je nu 2 pillen op 1 dag. Je loopt geen risico om zwanger te worden. 

--

Meer dan 12 uur te laat?

Ben je meer dan 12 uur te laat? Dan kan er een probleem zijn als je in de eerste week van de pilstrip zit.  

 

Pil in week 1 vergeten

Ben je de pil vergeten in week 1 en had je de afgelopen 7 dagen geen seks? Slik de vergeten pil alsnog. Vrij de komende 7 dagen met een condoom als extra bescherming.

Let op!

Ben je de pil vergeten in week 1 en heb je de afgelopen 7 dagen wél seks gehad zonder condoom? Neem voor de zekerheid de morning-afterpil. Die haal je bij de drogist of apotheek.

 

Pil in week 2 vergeten

Heb je de pil in week 2 vergeten? Geen zorgen! Neem de vergeten pil in en neem je volgende pil op het normale tijdstip. Dan is een condoom niet nodig.

Let op!

Ben je meer dan 3 pillen vergeten, dan is het advies: neem de laatst vergeten pil alsnog in en maak de strip af. Gebruik bij het vrijen een condoom totdat je de pil weer 7 dagen achter elkaar op het juiste tijdstip geslikt hebt.

 

Pil in week 3 vergeten

Heb je 1 pil of meerdere pillen vergeten? Dan loop je geen kans op een zwangerschap. Je kunt kiezen:

  • nu meteen een stopweek inlassen
  • je stopweek juist overslaan en direct doorgaan met een nieuwe strip

- einde quote

Bron: https://sense.info/nl/condoom-pil-en-meer/pil-vergeten

 

Als ik alles goed lees dan kom ik op:

Jij bent de eerste pil van week 1 vergeten. Binnen 12 uur heb je die 'vergeten pil’ alsnog ingenomen, dus dan zou je veilig zijn volgens het bovenstaande. Je valt dan onder het kopje ‘Minder dan 12 uur geleden’

PUNT

Pas als het meer dan 12 uur later is geweest dat je de ‘vergeten pil’ hebt ingenomen, dan val je onder het kopje 'Meer dan 12 uur te laat’

Als het meer dan 12 uur later is geweest, maakt het ook nog uit of je de pil vergeten bent in week 1, 2 of 3.

Lees dan ook dat stukje tekst.

 

Als je nog vragen hebt, dan lees ik het wel of wat je ook kunt doen is een deskundige raadplegen op de site van sense.info. Klik op de link om te zien hoe dat werkt:

https://sense.info/nl/hulp-advies

Je kunt natuurlijk in dat geval ook je eigen huisarts of apotheek raadplegen.

 

 Voor de volledigheid nog iets over de morning-afterpil, voor als er toch een kans op zwangerschap zou zijn:

https://sense.info/nl/zwanger/morning-afterpil

 

Groetjes,

M&M's

 

Reageer