Skip to main content
Vraag

Is dit verkrachting?

• July 1, 2020
  • 6 reacties
  • 975 Bekeken

Een vriendin belde mij vanmorgen op met een lastig probleem. Ze gaf me toestemming om het hier te delen en om hulp te vragen mits ik haar anoniem laat. Ik noem haar hier even Sanne. Om het verhaal duidelijk te houden: Sanne is 17.

Sanne was gisteravond met haar vriendje en hij wilde graag met haar naar bed. Zij wilde dit niet. Hij ging haar schuld in praten dat zij dat “ene kleine ding” toch wel voor hem over moest hebben omdat ze anders een slechte vriendin zou zijn. Ook dreigde hij ermee om haar ontrouw te zijn als ze niet met hem naar bed zou gaan. Zo bleef hij haar uren belagen met dat soort dingen.

Uiteindelijk heeft ze toegegeven en zijn ze met elkaar naar bed gegaan. Vanmorgen werd ze met een vreselijk gevoel wakker:  ze had heel erg spijt. Het was niet haar eerste keer, maar ze vond het spannend en eigenlijk ook niet fijn.

Ze weet ook al dat ze het uit gaat maken met hem, en daar sta ik achter.

Persoonlijk vind ik het eigenlijk een soort van verkrachting. Hij heeft haar emotioneel lopen chanteren tot ze toegaf.  Wat vinden jullie? Ik wil haar heel graag bijstaan maar ik weet ook niet zo goed hoe.

6 reacties

• July 1, 2020

Hoi LeighW en Sanne,

Ja, dit is verkrachting. Verkrachting is namelijk als je seks hebt terwijl de ander dat niet wilt. Bovendien mag hij helemaal niet zeggen dat ze dat ‘ene kleine ding’ voor haar vriend over moet hebben. Je moet het namelijk samen eens zijn! Als de een er geen zin in heeft en dat duidelijk aangeeft, dan doe je het niet! Lijkt me logisch… Daarom ben ik het wel eens dat ze het uit moet maken. Het lijkt me namelijk geen goede vriend als hij haar probeert te dwingen.

- Anoniempje_2005

• July 1, 2020

Heyhoi @LeighW,

wat een heftig verhaal! Ik hoop dat alles goed gaat met ‘Sanne’ en ik vind het goed dat je haar wilt helpen. 
Het is inderdaad verkrachting. Sanne wilde niet met hem naar bed, maar haar vriendje dreigde en dwong haar. Vervolgens is Sanne, omdat ze dus waarschijnlijk bang was, toch met hem naar bed gegaan. Ook al heeft ze toegestemd, ze wilde nog steeds niet met hem naar bed. Ik vind het heel goed en knap van haar dat ze het gaat uitmaken. Ze heeft dit totaal niet verdiend! 

Groetjes soyeonx.

• July 1, 2020

halloottjesss  @LeighW,

zoals soyeonx en Anoniempje_2005 zeggen valt dit wel onder verkrachting, zodra 1 persoon het er niet mee eens is dan valt het onder verkrachting.

k wil haar heel graag bijstaan maar ik weet ook niet zo goed hoe.

je geeft hier ook aan dat je ‘Sanne’ graag wilt helpen maar je weet niet hoe. Als dit bij een vriendin van mij zou gebeuren zou ik tegen haar zeggen dat als ze het er over wil hebben, wil appen, bellen of afspreken, dat ik daar voor open sta. Zodat ze weet dat ze er niet alleen voor staat en dat ze altijd iemand bij de hand heeft waar ze mee kan praten.

Ze weet ook al dat ze het uit gaat maken met hem, en daar sta ik achter.

hier sta ik ook volledig achter, wat haar vriendje heeft gedaan kan echt niet en dat is dan zijn verdiende loon.

xxx

• July 1, 2020

Ik heb Sanne ook gezegd dat ze altijd bij me terecht kan, en ik weet dat het wederzijds is.

Ze wilde trouwens wel dat ik erbij zette dat haar vriendje geen fysiek geweld heeft gebruikt, maar wel verbale dreigementen. Ook voelde ze zich verplicht om met hem naar bed te gaan omdat hij zulke dingen tegen haar zei. 

• July 2, 2020

Hey LeighW

Zo zeg, wat naar voor Sanne. Erg vervelend hoe haar vriend zich gedroeg. Goed dat ze zich voorgenomen heeft de relatie stop te zetten: Sanne verdient beter. 

Ook als dit vriendje niet fysiek gewelddadig met haar was, vind ik dat dit onder verkrachting, en ook onder emotionele chantage, valt. Hij gebruikte erg lage argumenten om haar toch het bed in te krijgen, wat haar onder druk zette. Fysiek of niet: Sanne heeft tegen haar wil en gevoel in moeten handelen. 

Goed dat je Sanne gezegd hebt dat ze bij je terecht kan. Ik hoop dat ze gesteund zal worden vanuit haar omgeving, en dat eventuele toekomstige partners haar wel met het gepaste respect zullen behandelen. Alvast fijn dat ze jou heeft. 

Gr. Kenshin

• October 25, 2020

Ik weet niet of het de bedoeling is op deze site, maar ik wilde even zeggen dat het intussen weer beter gaat met Sanne. Ze heeft het twee dagen na het publiceren van deze topic uitgemaakt met deze jongen en ze heeft geen contact meer met hem. Hij heeft haar nog op Instagram een bericht waarin hij zijn excuses aanbood, maar zij heeft hem genegeerd en daarna was het ook klaar.

Door het hele gedoe met haar vriendje was haar zelfwaarde erg gezakt. Ze voelde zich klein en hulpeloos. Ook al was dit de eerste keer dat hij zoiets van haar vroeg, ze had toch al een flinke deuk opgelopen. Ze dacht zelfs dat ze dit verdiende, dat hij gelijk had toen hij zei dat ze “dat ene ding voor hem moest doen”. Gelukkig is het met behulp van mij en haar andere vrienden toch goed gekomen.

Verder wil ik jullie namens haar ook bedanken voor de steun en het goede advies.