Vraag

Is dit legaal?

  • 16 August 2019
  • 7 reacties
  • 951 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Hallo!

Op school zat een leraar waar ik les van kreeg en ook wel goed mee kon praten. Ik kreeg zijn nummer zodat ik hem kon appen mocht er wat zijn, ik kreeg ook een foto die hij van mij had gemaakt (excursie). Maar toen hadden we diepere gesprekken, over relaties en seks. Toen heb ik hem verteld dat hij me op een seksuele manier aantrok. Toen zijn we nog dieper op in gegaan en hebben we (nu komt het) naaktfoto's naar elkaar gestuurd. Nu zal je denken ''Jaja, bullshit verhaal''. Nee dat heb je mis, dit is echt waargebeurd. Ik ben 18 (ook op dat moment) dus het is legaal. We geilde ook op elkaar, zodra we op school waren deden we net alsof er niks was gebeurd en dat ging ons prima af. Het vreemde vind ik nog dat hij een gezin heeft, in de verbouwing zit en een vriendin heeft en alsnog zulke dingen naar mij stuurt. Nu praten we eigenlijk bijna niet meer.

Nu is dus mijn vraag, mag dit dat een leraar naar een meerderjarig persoon seksueel getinte typt en zelfs foto's stuurt?

Groetjesss!

7 reacties

Hey,

Ik denk dat het niet legaal is, maar ik weet het niet, ook omdat je meerderjarig bent.

Maar als de schoolleiding hoort dat een docent naaktfoto's naar een leerlinge stuurde en ontving, wordt hij vast en zeker ontslagen, zonder twijfel.

Dit gebeurt trouwens wel vaker. Maar omdat het zo 'awkward' is, is het moeite om erover te praten. Je begrijpt het ook niet goed, neem ik aan.

Wat hij deed, is in ieder geval niet goed! Een leraar die dit doet, is niet goed bezig. Hij moet oud genoeg zijn om dit te beseffen. Ook omdat hij al een gezin met kinderen hebt, is dit zeer onverantwoordelijk.

Hij is ook mens, maar dit is niet oké, en nu ik er even dieper over nadenk, is het ook illegaal, denk ik. Hij gaat in ieder geval een soort van vreemd.

Het is heel lastig, maar misschien moet je ermee stoppen en dat aangeven. Zeg tegen hem dat wat hij doet niet slim is en dat hij ontslagen kan worden. Of je hem zelf moet aangeven, ja, dat moet je zelf beoordelen. Vind jij dat wat hij heeft gedaan, bestraft moet worden met een ontslag, of moet wat hij heeft gedaan vergeven worden, en probeer je hem zelf te laten beseffen dat wat hij deed fout is? Hier zijn twee opties die je kan doen en naar mijn mening de beste zijn.

Als je zelf door wil gaan, kan dat ook, maar weet wel dat je jezelf en hem een risico geeft. Een risico wat draait om vertrouwen, en hem vertrouwen kun je naar mijn mening niet, omdat hij deels vreemdgaat. Wie weet stuurt hij jouw foto's wel op een site?

Groetjes,

Geen_Naam

Post Scriptum

Deze gevallen blijven uitzonderlijk en een duidelijke oplossing voor alles ken ik nog niet. Voor depressieven geldt de tip: ga naar 113, maar voor dit weet ik niet iets wat zo concreet is. Misschien Meldknop? Zij zijn ervoor als er online iets vervelends is gebeurd.
Heyo,

Ik ben het met je eens Geen_naam, alleen gedeeltelijk ook niet.

Het sturen van naaktfoto's naar een leerling is niet echt gepast. Alleen jij bent meerderjarig en je bent zelf ook bezig geweest met seksuele gesprekken te voeren met hem. Dus zoals ik het dan zie, hebben jullie beiden ingestemd hiervoor, en is het legaal.

Als hij nou deze foto's of berichten zou sturen zonder dat jij er in mee ging, ja dan was dit niet oke geweest, maar dat is niet het geval.

Dat hij een gezin heeft met een vriendin, is misschien een beetje vreemd, maar het zou kunnen. Hij gaat dan vreemd, maar dat is niet illegaal.

Mag ik trouwens weten waarom je nu ineens je afvraagt of dit legaal is? Het klinkt namelijk van dat hij nu niet meer met je praat dat jij dan wraak wilt nemen.

See ya!
Spookyzx
Hoi

Aangezien je achttien bent, speelt het leeftijdsverschil volgens mij geen rol. Wat echter ongebruikelijk en hoogstwaarschijnlijk illegaal genoemd kan worden, is de 'verhouding' tussen jullie beiden. Jij bent een student, hij is je leraar. Deze machtsverhouding maakt het uitwisselen van seksueel getinte foto's en berichten ongepast. Moest dit aan het licht komen, kunnen zowel jij maar vooral deze docent, ernstig in de problemen komen.

Groetjes
Kenshin
Vanwege de relatie leraar-leerling is dit óf niet legaal, óf verboden vanuit de school. Dat is omdat de relatie niet gelijkwaardig is.

Echter, dat is een regel die aan de veilige kant zit en in de meeste gevallen het juiste is. Zo'n regel kan niet altijd juist zijn in 100% van de gevallen; de werkelijkheid kent altijd meer variatie dan de regel. De regel gaat gewoon aan de veilige kant zitten maar dat betekent niet dat hij altijd gelijk heeft.

Bij jou is dat 'overwicht' dat een leraar heeft niet echt aan de orde, maar er voelt iets niet goed. Zo te lezen komt dat meer omdat hij een gezin heeft dan omdat hij je leraar is.
Ik zou jou aanraden om je gevoel te volgen. Als het niet juist voelt moet je het niet doen.
Reputatie 1
Badge +1
Heyo,

Ik ben het met je eens Geen_naam, alleen gedeeltelijk ook niet.

Het sturen van naaktfoto's naar een leerling is niet echt gepast. Alleen jij bent meerderjarig en je bent zelf ook bezig geweest met seksuele gesprekken te voeren met hem. Dus zoals ik het dan zie, hebben jullie beiden ingestemd hiervoor, en is het legaal.

Als hij nou deze foto's of berichten zou sturen zonder dat jij er in mee ging, ja dan was dit niet oke geweest, maar dat is niet het geval.

Dat hij een gezin heeft met een vriendin, is misschien een beetje vreemd, maar het zou kunnen. Hij gaat dan vreemd, maar dat is niet illegaal.

Mag ik trouwens weten waarom je nu ineens je afvraagt of dit legaal is? Het klinkt namelijk van dat hij nu niet meer met je praat dat jij dan wraak wilt nemen.

See ya!
Spookyzx

Ik heb altijd al met die vraag in me hoofd gezeten of dit legaal is of niet. Ik heb momenteel iemand leren kennen waarmee ik het erg gezellig heb, was dit niet het geval zou ik ook geen wraak nemen. We hebben beide aan elkaar belooft de foto´s gelijk te verwijderen inclusief het gesprek.

Dankjewel voor je antwoord trouwens!

Groetjesss!

Is dit legaal?

Ja.....
Ja zeker

Reageer