Skip to main content
Vraag

een vraag voor jongens en meisjes over het gedrag van sommigen op straat

• August 15, 2025
  • 3 reacties
  • 204 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een vraag, maar ik ga eerst eventjes de situatie omschrijven waarom ik het vraag.

Een paar dagen geleden was ik ergens buiten aan het wachten en ineens komt er een man voorbij en hij knijpt in mijn dij. Eerst dacht ik dat het misschien niks was maar daarna kwam hij heel dichtbij staan en op zo'n 15cm van mijn gezicht begon hij allemaal dingen te fluisteren. Ik voelde me extreem ongemakkelijk. Hierna had iemand de man gezien en weggestuurd. Ik heb al een paar keer gehad dat een man of jongen iets zegt of doet tegen me dat me ongemakkelijk maakt, maar nog nooit met aanraken.

Dus ik vraag me af of alle jongens zo'n dingen doen of gewoon erover nadenken om het te doen ofzo. En of meisjes(/jongens) dit ook al hebben meegemaakt, want als ik naar mijn dij kijk denk ik steeds aan die man. En hij leek niet dronken ofzo, het leek echt alsof hij zich ervan bewust was. Ik zou het wel fijn vinden als mensen dit zouden beantwoorden in de reacties. 

3 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 15, 2025

Hoi ​@Anoniem09,

Wat jij hebt meegemaakt is absoluut niet oké en het ligt 100% niet aan jou. Die man heeft jouw persoonlijke ruimte en lichamelijke grenzen overschreden, en dat is grensoverschrijdend gedrag. Het maakt niet uit of hij nuchter was of niet, het is bewust en respectloos.

Niet alle jongens of mannen doen zulke dingen, en de overgrote meerderheid zal dat ook nooit doen. Helaas zijn er wel mensen die anderen opzettelijk ongemakkelijk maken of aanraken zonder toestemming. Hetzelfde kan in theorie ook door meisjes gebeuren, maar de situaties die jij beschrijft komen vaker voor van mannen richting vrouwen of meisjes, zeker in de publieke ruimte.

Het is heel normaal dat je nu nog vaak aan dat moment terugdenkt, zeker als je naar je dij kijkt. Dat komt doordat je lichaam en brein nog bezig zijn het nare gevoel te verwerken. Soms kan zo’n ervaring je een tijdje onzeker of waakzaam maken, maar het is belangrijk te onthouden dat wat er gebeurde zijn fout was, niet de jouwe.

Als je wilt, kun je er met iemand over praten die je vertrouwt, een ouder, mentor, vriend(in) of eventueel de politie als je het wilt melden. Zelfs al lijkt het maar “klein”, het is belangrijk dat jij je serieus genomen voelt. Heel veel sterkte verder!

xx liefs Wolf 🐺

matpat13
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • August 16, 2025

Hey ​@Anoniem09,

Zeker niet alle jongens doen dit of denken hierover. Een grote meerderheid van de jongens is beschaafd en doet dit soort dingen niet. Wat betreft het feit dat je lastiggevallen wordt, bespreek het met je ouders/familie/mentor of iemand anders die je vertrouwt.

Liefs matpat13 😁

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • August 16, 2025

Hey, het is absoluut idioot en slecht dat mensen (jongens, mannen) zulke stomme dingen doen. Ik vind dat altijd heel erg om te lezen omdat je iemand dan heel hard laat schrikken en angstig maakt. Waar hebben die lui hun verstand denk ik altijd. Zulke "mannen" moeten eigenlijk opnieuw opgevoed worden en manieren leren. Respect leren hebben voor hun medemens. Ik kan natuurlijk niks doen aan dat zij zo doen maar ik voel altijd een soort schaamte dat jongens, mannen zo kunnen zijn. Heel fout wat die lui doen en ik begrijp ook niet waarom ze zo willen zijn. En dat je opzettelijk iemand zo aan het schrikken maakt en intimideert. Respectloos en dom is het vind ik. Het heeft ook niks met stoer of mannelijk te maken het is laf en dom. Ik kijk zelf heel anders naar meisjes, vind iedereen belangrijk en mijn vriendin is voor mij een voorbeeld. Ik heb heel graag een meisje/vrouw als leidinggevende en luister graag omdat ik vind dat ze meestal (even generaliseren) beter en nadenkender leiding geven dan  veel mannen en jongens. Ik heb veel te danken aan vrouwen en meisjes en ik begrijp niks van dat respectloze gedrag. Sterkte en echt, er zijn ook veel lieve en leuke jongens die wel gepast respect hebben! Hopelijk ben je over de schrik heen en ik vind het erg voor je dat dit is gebeurt. 

Liefs, Tover xxx