Vraag

de pil

  • 21 December 2020
  • 8 reacties
  • 281 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Mijn vriendin zit met een probleempje. Ze is pas een paar maanden 14 en wilt aan de pil. (Nog niet voor sex, maar gewoon voor de zekerheid). Ze heeft het er vanochtend met haar moeder over gehad, maar die zei dat ze vanaf 15 pas aan de pil mag vanwege hormonen die in de pil zitten en ze haar veel te jong vinden voor sex. Iemand tips?


8 reacties

Reputatie 2
Badge +3

Praat er over en vraag waarom

 

Groetz

aan de pil mag vanwege hormonen die in de pil zitten 

Deze hormonen maak je zelf toch al aan, dus dat is nou niet echt een goede reden.
 

ze haar veel te jong vinden voor sex

Dat is niet de enige reden om de pil te gebruiken.
Je kunt zo ook bepalen wanneer en of je “ongesteld”(dat ben je dan namelijk niet echt , maar goed) wordt.
Ook kan het helpen bij mensen, die veel last hebben van puistjes e.d.
Er kunnen meer voordelen zijn, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

Het is dus aan te raden dat jouw vriendin deze voordelen opzoekt en aan haar moeder laat zien, zodat zij doorheeft dat je niet alleen de pil gebruikt voor het hebben van veilige seks.

 

Ze heeft met haar ouders gepraat, maar die vonden haar beide te jong.  

Maareh, bij de pil krijg je toch extra hormonen? En heeft iemand nog tips?

Maareh, bij de pil krijg je toch extra hormonen? En heeft iemand nog tips?

Het ligt er een beetje aan wat je “extra” noemt.
Er zit zowel een vorm van oestrogeen als een vorm van progesteron in, die je sowieso gedurende de menstruatiecyclus maakt.
Oestrogeen zorgt voor je vrouwelijke vormen terwijl progesteron voorkomt dat er een nieuwe eicel vrijkomt, wat voorkomt dat je vruchtbaar bent en dus zwanger kunt worden.
Beide processen gebeuren maandelijks, maar met de pil heb je er gewoon meer controle over.

Badge

aan de pil mag vanwege hormonen die in de pil zitten 

Deze hormonen maak je zelf toch al aan, dus dat is nou niet echt een goede reden.
^ van de pil kunnen je hormonen versterken zoals bijv. Chagarijnig. 

 

ze haar veel te jong vinden voor sex

Dat is niet de enige reden om de pil te gebruiken.
Je kunt zo ook bepalen wanneer en of je “ongesteld”(dat ben je dan namelijk niet echt , maar goed) wordt.
Ook kan het helpen bij mensen, die veel last hebben van puistjes e.d.
Er kunnen meer voordelen zijn, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

Het is dus aan te raden dat jouw vriendin deze voordelen opzoekt en aan haar moeder laat zien, zodat zij doorheeft dat je niet alleen de pil gebruikt voor het hebben van veilige seks.

 

 

Als ze echt heel graag wil kan ze altijd met de huisarts overleggen wat de beste optie is. 

Maak ook goed duidelijk aan de ouders dat dit niet is omdat jullie seks gaan hebben, maar dat dit is voor haar eigen bestwil. Ouders denken vaak dat dit te maken heeft met seks op een of andere manier (uit eigen ervaring..)

Badge

Hey,

Ik ben ook in november 14 geworden en slik ook sinds kort de pil.

Dit is omdat ik tijdens mijn menstruatie veel pijn had en het hielp tegen de puistjes die ik toen had. Ik had het er ook met mijn moeder over gehad en zij kwam zelf met het idee om de pil te slikken. Als het 1 vd redenen is dan horen haar  ouders het  te begrijpen dat ze bijvoorbeeld geen seks gaat hebben. 

Groetjes :)

Reageer