Oke, ik ben een jongen, 15 jaar, zit nu op MAVO (zit nu in de 4e).
Ik vind wiskunde dus wel makkelijk (hopelijk nu nog, ik heb namelijk nog geen les gehad ervan, en heb de boeken ook niet). Maar mijn plan is dus om van MAVO naar HAVO en dan VWO (gymnasium) te gaan doen.
Maar als ik dan op gymnasium zit had ik het idee om wiskunde A, B en D te gaan willen doen.
Mijn profiel is E & M dus daarom neem ik sowieso A. Maar mijn vraag is, zou je dat kunnen doen?
Dan bedoel ik dus, Wiskunde B & D kiezen bij mijn vakkenpakket van gymnasium dan.
Want op de HAVO ga ik namelijk ook E & M doen en dan kies ik ook voor Wiskunde A, gewoon om eerst een beetje wiskunde op ‘HAVO niveau’ wiskunde te kunnen doen (en wennen misschien).
Want dat is denk ik ongeveer hetzelfde als VWO wiskunde A, en misschien hoger zelfs.
Dus ik zou eigenlijk 3 ‘soorten’ wiskunde willen volgen, maar is dit mogelijk?
Want ik kan sowieso wiskunde D erbij toevoegen (Dus als tweede keuze vak).
Misschien nog iets wat van toepassing is voor de keuze(?):
Op mijn CITO van groep 8 had ik wiskunde op VWO gescoord.
Ik vind wiskunde wel echt een leuk vak, dus ik doe ook mijn best erin (meestal dan haha,)
Hopelijk antwoord haha .
Ehhhh ik zou het eens met je mentor bespreken. Als jij wiskunde op vwo niveau aankan beterend het dus niet dat je vwo aankan. Er is een behoorlijk verschil tussen mavo en vwo. Je moet naast je wiskunde ook nog je andere vakken kunnen halen. Het is niet voor niks dat je op de mavo zit denk ik.Je klinkt daarintegen wel ambitieus haha.
Ik vind het mooi dat je deze ambitie heb, maar vermoed dat je een beetje te hard van stapel loopt. Zoals Jaivy al zei, er zit een behoorlijk verschil tussen MAVO en VWO; zo ook bij wiskunde.
Ik heb zojuist even kort gezocht naar voorbeeld opgaven van MAVO 4 en dat lijkt echt totaal niet op VWO Wiskunde B (laat staan D). De opgaven van het examen MAVO (2021) lijken meer op die van VWO 3e klas.
Het lijkt mij verstandig om jezelf nog eens goed te verdiepen in dit plan. Ik sta ervoor open om er hier over met je te praten/je hier verder bij te helpen. Tevens is het misschien verstandig om dit te bespreken met je ouders, mentor en/of wiskunde docent. Zij kennen jou immers net iets beter, maar hopelijk reageer je wel inhoudelijk op mijn reactie - in tegenstelling tot een hoop andere forumgebruikers.
Wat voor plannen heb je eigenlijk qua vervolgopleiding? Wil je universiteit gaan doen of iets anders? Als je dat even aan ons/mij wil melden, kunnen we misschien nog wel een andere mogelijkheid vinden.
Nogmaals, ik wil je liever niet ontmoedigen, maar ook niet in de zevende hemel laten zweven als de realiteit iets harder is dan hij lijkt.
Succes!
Ehhhh ik zou het eens met je mentor bespreken. Als jij wiskunde op vwo niveau aankan beterend het dus niet dat je vwo aankan. Er is een behoorlijk verschil tussen mavo en vwo. Je moet naast je wiskunde ook nog je andere vakken kunnen halen. Het is niet voor niks dat je op de mavo zit denk ik.Je klinkt daarintegen wel ambitieus haha.
Weet ik, maar ik kom met vrijwel alles mee zonder moeite nu, en ik "wen" best wel 'snel' aan een bepaald soort niveau (Dus aan hoeveelheid huiswerk, welk soort vragen je kan verwachten bij welke toets etc.). En ik ga sowieso eerst nog HAVO doen en kijken hoe het daar allemaal afgaat.
Oh ja, vergeten te vertellen ik heb een boek(wiskunde A) van havo 5, en ik begrijp het wel. En ik kan bij mijn school op de HAVO ook wiskunde opdrachten vragen (bijvoorbeeld van wiskunde D) en dan kijken of ik dat wel echt moet kiezen of niet.
Ik vind het mooi dat je deze ambitie heb, maar vermoed dat je een beetje te hard van stapel loopt. Zoals Jaivy al zei, er zit een behoorlijk verschil tussen MAVO en VWO; zo ook bij wiskunde.
Ik heb zojuist even kort gezocht naar voorbeeld opgaven van MAVO 4 en dat lijkt echt totaal niet op VWO Wiskunde B (laat staan D). De opgaven van het examen MAVO (2021) lijken meer op die van VWO 3e klas.
Het lijkt mij verstandig om jezelf nog eens goed te verdiepen in dit plan. Ik sta ervoor open om er hier over met je te praten/je hier verder bij te helpen. Tevens is het misschien verstandig om dit te bespreken met je ouders, mentor en/of wiskunde docent. Zij kennen jou immers net iets beter, maar hopelijk reageer je wel inhoudelijk op mijn reactie - in tegenstelling tot een hoop andere forumgebruikers.
Wat voor plannen heb je eigenlijk qua vervolgopleiding? Wil je universiteit gaan doen of iets anders? Als je dat even aan ons/mij wil melden, kunnen we misschien nog wel een andere mogelijkheid vinden.
Nogmaals, ik wil je liever niet ontmoedigen, maar ook niet in de zevende hemel laten zweven als de realiteit iets harder is dan hij lijkt.
Succes!
Ik wil sowieso iets met Economie of wiskunde gaan doen, en ik dacht: "Ik begrijp wiskunde opzich wel goed, dus waarom niet meteen A,B en D? " dan kan ik alle kanten op zegmaar
Maar ik ga eerst naar een HBO, maar als het me lukt om vwo ook af te ronden, dan dacht ik: "Dat is wel handig als ik wil stoppen met HBO en dan universiteit wil gaan doen." En sowieso om meer kanten op te gaan.
Ik wil sowieso iets met Economie of wiskunde gaan doen, en ik dacht: "Ik begrijp wiskunde opzich wel goed, dus waarom niet meteen A,B en D? " dan kan ik alle kanten op zegmaar
Omdat je jezelf hoogstwaarschijnlijk gek gaat maken. 3 verschillende soorte wiskunden is gewoon echt heel zwaar. De verschillen best wel wat van elkaar en vragen allemaal om veel tijd, terwijl je ook je andere vakken op HAVO-niveau moet gaan halen.
Ik zou dan voor wiskunde B kiezen - eventueel in combi met wiskunde D. Wiskunde A is - voor zover ik weet - nergens echt een must, maar kan je er voor jezelf eventueel bij doen als een soort part-time studie (niet als examenvak) voor beter begrip bij je vervolgstudie.
Maar ik ga eerst naar een HBO, maar als het me lukt om vwo ook af te ronden, dan dacht ik: "Dat is wel handig als ik wil stoppen met HBO en dan universiteit wil gaan doen." En sowieso om meer kanten op te gaan.
Je kan ook prima je HBO propedeuse halen om vervolgens universiteit te gaan doen. Dat lijkt me een stuk handiger aangezien het je een VWO diploma scheelt.
Je kan bijvoorbeeld een jaar een HBO studie doen in de richting van economie (propedeuse halen) en vervolgens bedrijfskunde gaan doen op universitair niveau.
nog ff 1 ding je kan niet opeens van mavo 4 naar havo 5 en dan gymnasium 6 gaan, dan zou je bij gymnasium 1 moeten beginnen want bij gymnasium heb je Latijn en Grieks en dat kan je niet allemaal ff snel inhalen zodat je gelijk in de 6de komt. Je kan wel naar vwo atheneüm, je moet dan eerst mavo eindexamen doen, daarna havo 4 en havo 5 eindexamen, en daarna vwo 5 en eindexamen vwo 6 doen. En er is zover ik weet geen verschil in tussen het wiskunde niveau van vwo atheneüm en dat van gymnasium...
nog ff 1 ding je kan niet opeens van mavo 4 naar havo 5 en dan gymnasium 6 gaan, dan zou je bij gymnasium 1 moeten beginnen want bij gymnasium heb je Latijn en Grieks en dat kan je niet allemaal ff snel inhalen zodat je gelijk in de 6de komt.
Goede toevoeging. Het is niet iets dat je even snel aanleert naast al je andere vakken die je op een hoger niveau zal moeten herhalen/leren.
En er is zover ik weet geen verschil in tussen het wiskunde niveau van vwo atheneüm en dat van gymnasium...
Correct, gymnasium is in feite atheneum met Grieks en Latijn. Voor de TS hebben de klassieke talen denk ik niet zo veel meerwaarde als het vooral om de wiskunde gaat.
Hey!
A, B en D is in ieder geval geen optie. Je kiest namelijk eerst A of B en dan is D (optioneel) een uitbreiding van B. A gaat vooral over statistiek en kansberekening, B meer over voorspellen, berekenen en meetkunde. Zie het als dit: A kijkt naar het verleden, B naar de toekomst.
Hopelijk kan je hier wat mee!
Lucas
Op mijn CITO van groep 8 had ik wiskunde op VWO gescoord.
zit nu op MAVO
Hoe ben je überhaupt op MAVO terechtgekomen?
Die keuze ligt nu namelijk bij de ouders en eigenlijk bij de leerling.
Reageer
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.