Vraag

Wennen aan een ander land.

  • 29 November 2023
  • 11 reacties
  • 217 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2

Hoi allemaal op het Forum!

Ik val met de deur in huis ;) Ik ben een meisje van 14,  ik woon sinds een tijdje in een ander land vanwege het werk van mijn moeder.  Op zich best spannend en ook wel cool, maar erg wennen. Ik kan natuurlijk vanwege de anonimiteit hier niet vertellen waar en hoe, maar ik zal kort beschrijven wat mij bezig houd, zodat jullie mij als je wilt kunt adviseren. Het zit hem er namelijk in, dat ik merk dat ik alles hier heel erg vanuit mijn "nederlandse bril”bekijk, en dat mij daardoor wat dingen opvallen en ook wel bijna shockeren, terwijl die hier dus normaal worden gevonden.  Ik zal een paar voorbeelden noemen.

In winkels en in het openbaar vervoer gaat alles heel netjes en gedscilpineerd. Er wordt van jou als jongere verwacht dat je opstaat in de bus (wat ik goed vind trouwens!)  , zelfs al is iemand maar 10 jaar ouder bij wijze van.  In winkels wacht je keurig op je beurt, en alles gaat met “meneer”of “mevrouw” .  Dat is iets waar ik nog wel aan wen, maar wel heel anders dan in Nederland. Er wordt bijvoorbeeld altijd gekeken naar wie het eerst binnen kwam. Ook bij het instappen in bus en trein. Geen gedrang bij de deur, maar keurig wachten en voor laten gaan.

Op school net zo. Geen dikke massa die zich naar binnen wurmt, maar netjes op een rij, meisjes eerst ( het is nog niet zo gender-alike als bij ons), jongens daarna. In school zijn er ook van die regels. In de klas sta je achter je stoel te wachten tot de docent zegt dat je mag zitten. Jongens horen de deur open te houden voor meisjes, in het schoolrestaurant maak je plaats voor elkaar, jongens nemen vanzelf jou blad met eten mee als je klaar bent, dat soort ouderwetse dingen. Ik moet er soms erg om lachen van binnen, maar hier is het doodnormaal.  Als een jongen niet beleefd genoeg is of de deur bijvoorbeeld niet open houd voor jou, krijgt hij straf. Heel erg wennen is het school uniform. Ik moet elke dag in vestje, blouse, rokje  en kniekousen naar school met zwarte sneakers, en jongens ook vest, overhemd en korte broek met kniekousen en sneakers.  In de klas is het heel streng, dat is echt heel erg wennen. De tweede dag dat we in de klas zaten was de jongen naast mij ( een leuke,vrolijke knappe jongen van 13  hihi) een beetje aan het geinen met de jongen achter ons. De lerares gaf een kort  snauwend preekje en gaf hem de straf  ‘voor de klas’.  Tot mijn stomme verbazing stond hij op,   hevig blozend, liep naar voren, ging op zijn knieën zitten  met  gebogen hoofd, zijn ogen naar de muur en handen op de rug, en bleef daar dik 3 kwartier roerloos zitten op zijn blote knieën.  Zonder een woord van protest. Mij viel de mond open van verbazing en bijna wou ik “naaah zeg”roepen, maar verder zei niemand iets. Een paar meisjes giechelden zachtjes maar de les ging gewoon door.  Tot de juf hem toestond om weer te gaan zitten op zijn plek. Zo ook bij een sportles waar een jongen keilang voor straf een stress houding met gewichtjes moest aanhouden omdat hij niet serieus genoeg mee deed, vond de Miss (lerares). Of een meisje in mijn klas die hele bulten strafregels mee kreeg omdat ze haar huiswerk niet had gemaakt. Dit nadat ze eerst staand voor de klas was afgebrand door de teacher. Echt, zo ontzettend anders en strenger dan bij ons ! Ik merk wel dat ik zelf daardoor heel erg oppas wat ik doe en of ik het allemaal wel goed doe. Voor mij zou het wel wat minder mogen.

Ook in gesprekken mag je nooit vergeten “mevrouw” of "meneer”te zeggen, op straat, in de winkel, overal.  Anders kan dat beledigend zijn.  Maak je een grapje dan moet je dat er altijd even bij zeggen. Afval op straat zul je niet zien. Er zijn ook dingen dus die ik wel goed vind.

Kortom, ik moet wennen. Ik zit mij nu af te vragen of ik nou te veel met mijn Nederlandse blik naar deze dingen kijk en ze moet nemen zoals ze zijn, of dat ik ook wel aan mensen kan uitleggen dat het bij “ons" heel anders gaat. Ik ben bang dat dat pedant over komt.  Wat zouden jullie doen? het gekke is, ik weet eigenlijk niet eens precies wat ik wil vragen, maar gewoon, moet ik het van me af laten glijden en normaal vinden, of toch ook mijn eigen gevoel erbij laten spreken? Het wordt er niet anders van maar toch.

In elk geval hartelijk dank dat jullie dit willen lezen en meedenken!

Lieve groetjes Sjardy, 14 jaar.

 


11 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Hey!  Wat een verandering zal dat zijn! Ik kan me best voorstellen dat je er ontzettend aan moet wennen. En ook nog ver van huis en je hebt daar je vrienden (nog) niet enzo. Die gedragsregels lijken me ergens ook niet slecht al is het wel ouderwets zoals jij al zegt. Net als dat uniform, al went dat denk ik snel omdat iedereen het moet. En in de klas, als je dan meteen al iemand zo straf ziet krijgen snap ik dat je best denkt van 'wat gebeurt hier?' Ik zou daar ook van schrikken. Maar ze vinden het blijkbaar wel erg maar ook normaal zo te lezen. Toch lijkt het me ook wel spannend en uitdagend om in een heel ander land te wonen voor een tijdje. Misschien ben je met een paar weken al veel meer gewend.  Maar dat je sommige dingen met je eigen normen bekijkt is heel begrijpelijk. Ik hoop dat meer mensen reageren. Veel succes daar! 

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +17

Hoi hoi, aan de ene kant lijkt het me heel vet om eens mee te maken. Je ziet en leert zoveel! En nieuwe vrienden vanuit een heel andere cultuur is nooit verkeerd. Ik ben het met @Tover01  eens, je zult er vast aan wennen en dat je door een ‘nederlandse’ bril kijkt is helemaal niet raar, je bent het nu eenmaal zo gewend. Als ik je verhaal zo lees zou ik ook best wel moeten omschakelen.  Ik zelf ben ook nogal een lachebekje soms en houd van grapjes dus ik zit dan waarschijnlijk ook al snel op mn knietjes daar 😉. Nee maar, het is denk ik vooral een heel interessant en leerzaam avontuur, en ik hoop dat je er snel aan went en er dan  vooral van geniet en leuke indrukken op doet. Houd ons op de hoogte zou ik zeggen, het lijkt me heel boeiend! En ik ben het met je eens, sommige dingen zijn helemaal niet zo gek, qua beleefdheid en rekening houden met elkaar en netjes op je beurt wachten. Dat mag in ons land ook wel wat meer xd

Geniet van je tijd daar!

Groetjes liefs Tartan X

Reputatie 7
Badge +12

@Tartan14   🤣op de knietjes,  haha ja in jouw geval vast wel 😉(grapje hoor 😘). Maar ik bedacht me nog iets voor jou @Sjardy , misschien houd je een dagboek bij of blog of vlog?  Helaas mogen we geen gegevens delen natuurlijk maar het kan een leuke manier zijn om anderen te laten zien wat je beleeft en voor je zelf ook, en daardoor kun je je indrukken ook makkelijker verwerken misschien. En ik sluit mij aan bij Tartan: geniet er van daar!

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +2

Hoi Tartan en Tover

 bedankt voor jullie reacties en advies! Inderdaad het moet denk ik wennen, ik merk nu na een week verder dat ik al aan meer dingen gewend raak. Ik heb inmiddels 2 meisjes en een jongen waar ik wat vaker mee optrek, 1 ervan is die jongen die op zijn knieën moest. Hij zei daar over dat hij het wel erg vind maar dat het met meer jongens gebeurt ( klopt ook want in een andere les gebeurde dat met een andere jongen)en dat hij wel probeert om het te voorkomen maar dat lukt dus niet altijd.En dat begrijp ik . Maar ik heb wel gezegd dat zoiets voor mij niet helemaal normaal is zeg maar. En dat we in ons land iets anders denken over meisjes en jongens en hun positie. Maar ik wil inderdaad niet belerend over komen en ik wil hun manieren ook respecteren.  En ik merk aan hun dat zij me graag willen helpen en dat is erg fijn, want zo wordt je sneller vertrouwd. Ook aan het winkelen en de manier waarop je hier mensen voor moet laten gaan en beleefd moet zijn, Tover het klopt, dat is niet per se verkeerd.   Haha Tartan als je zo’n vrolijke jongen bent houden zo hoor ! Liever een keer te vaak op je knietjes dan een saai persoon worden 😉. Dank jullie wel voor je tips en ik zal nu en dan wel eens wat plaatsen over hoe het hier gaat.

Lieve groetjes, Sjardy, 14

Reputatie 7
Badge +12

Hey @Sjardy . Jij ook dankjewel voor je leuke berichtje! Nogmaals een top tijd gewenst daar. Lieve groetjes terug vanuit een koud Nederland 😘 

Tover xxx

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @Sjardy  ik moet nog wel eens aan jou en je belevenissen denken. Ergens zou dit ook wel iets voor mij zijn denk ik wel eens. Past wel bij mij.  Hoe gaat het daar nu? Ben je al gewend en nog bijzondere dingen beleefd? 

Liefs, Tover xxx

Reputatie 7
Badge +2

Hoi @Tover01 en anderen. Wat lief dat je er naar vraagt! Ja hoor ik ben al meer gewend dan toen ik dit verhaaltje schreef! Ik vind het intussen vooral leuk en gezellig. Ik heb hier al een paar vrienden/vriendinnen en voel me zeker thuis. Ook al is het best heel anders dan in Nederland, maar ik merk dat het went en normaal begint te voelen. Bijvoorbeeld het netjes op je beurt wachten voor de trein of de bus, in de winkel en op school, is eigenlijk best prettig. Ook kun je heel veel dingen doen hier. Veel activiteiten, zoals gaming, sport, hiking of culturele uitstapjes. Eigenlijk was dat ook mijn doel, dus daar doe ik vaak aan mee. De omgang van mensen onderling is, hoewel voor mij wel wat traditioneel, ergens ook wel fijn. Ik weet nu al niet beter dan met 2 woorden te spreken, ook tegen leeftijdsgenoten. De sfeer is erg goed onderling. Ik heb ook een leuke klas. De school vind ik nog steeds wel streng, maar het is wel te doen en er zijn ook heel leuke docenten bij. Uniform is al gewoon geworden voor mijn gevoel, dat is geen ‘ding’ meer, en de omgang van leerlingen onder elkaar is wel mooi. Ik moet nog steeds wel wennen aan hoe jongens de meisjes moeten faciliteren zeg maar, bijvoorbeeld heel netjes en de deur open houden en je spullen dragen, zoals ik al noemde. En je beleefd moeten behandelen. Het blijft apart. Maar ik laat het maar gebeuren haha. Het is hier nu eenmaal zo. De straffen vind ik nog steeds wel fors. Gelukkig komt het niet vaak voor. Alleen die leuke jongen (intussen 1 van mijn maatjes) heeft nog 1 keer een ‘kniezitje’ gemoeten want hij kan zijn mond soms niet houden als hij het wel moet, arme joch ;) en ik heb een jongen behoed voor een straf want de lerares dacht dat hij de deur voor mijn neus liet dicht slaan maar ik zei toen snel “dankje Y” en toen kon ze er niks meer van zeggen haha. Maar verder gaat het best. Ook de faciliteiten die je als leerling hebt zijn top. Tablet, laptop, fone, tas, alles krijg je van school. We doen ook veel via deze gadgets, maar toch ook wel zonder en dan klassikaal. En tenslotte is het leuk om te vermelden dat iedereen hier op school 2 workshops mag doen ( eigenlijk is dat een permanent groepje waar je lid van wordt voor het hele jaar), en dan moet je er 1 kiezen en 1 wordt je aangewezen, dus dat kan ook iets zijn waar je helemaal niks mee hebt. Maar in mijn geval matchen ze perfect :p namelijk historische architectuur en volleybal :D dus daar was ik wel blij mee. Zo, nu zijn jullie weer wat op de hoogte. Ik hoop dat het met jullie ook goed gaat ! Op school en daarbuiten!

Lieve groetjes, Sjardy, 14

P.s. @Tartan14   hopelijk geen straf meer gehad voor lollletjes maken? 😉

Reputatie 7
Badge +2

Oh jah, P.p.s. @Tover01  als ik jouw topics en je inbreng op het forum lees, denk ik dat dit inderdaad wel bij je zou passen zoals jij zegt. Als je een school en leefomgeving als deze wilt aankunnen moet je een zekere mate van nieuwsgierigheid, innerlijke rust en ook inschikkelijkheid hebben denk ik. Je moet echt aangepast leven en ik schat in dat jij dat wel zou kunnen.  Denk aan de normen en het uniform bijvoorbeeld. Zeker omdat jij zelf vaak over je beleefd zijn praat en jezelf gehoorzaam opstelt op school. M.n. als jongen is dat hier echt wel handig . En je bent een sociaal en vriendelijk persoon denk ik dus dat zit wel goed!  Wie weet kun jij ook eens zo'n avontuur aangaan! 🙂👍 

😘 Sjardy 

Reputatie 3
Badge

Hoi @Sjardy ik woon ook in een ander land en het is wel een andere cultuur maar hier moet je bij voor beeld tante en oom zeggen tegen iedereen (behalve je vrienden) maar wat ik wel fijn vindt is waar ik woon zijn er ook andere kinderen uit Nederland of uit Engeland. En wat ook een verschil maakt is dat mijn moeder ons les geeft. En ik had best wel wat tijd nodig om te wennen en vrienden en vriendinnen te maken.

Reputatie 7
Badge +2

Hoi @Paard  sorry voor mijn late antwoord maar dankjewel voor je bericht. Interessant om te lezen. Bijzonder en ook leuk, ook dat je les krijgt van je moeder. Is zij lerares of geeft ze jou thuis les? En woonde je daar al of ben je er later naartoe gegaan? Hihi veel vragen tegelijk 🤭 

Lieve groetjes, Sjardy xxx

Reputatie 3
Badge

Mijn moeder geeft alleen mij en mijn zusje en broertje les dus ze heeft thuis les. En ik woonde er nog niet voor mijn zesde dus ging er later naar toe. En ga nu weer terug naar Nederland verhuizen in de zomer vakantie en ga dan naar middelbare.

Reageer