Skip to main content
Vraag

Welk profiel moet ik later kiezen?

• July 27, 2026
  • 1 reactie
  • 23 Bekeken

john_the_baptist9201
Forum|alt.badge.img

Hoi, ik ben een vwo’er en ik ga volgend jaar naar vwo-3. Dat betekent dat ik waarschijnlijk mijn profiel mag gaan kiezen. Mijn droombaan past echter niet bij een van de profielen, ik wil later namelijk sommelier worden, om precies te zijn als het om bier gaat maar ook als het gaat om andere soorten alcohol. Ik doe dit omdat ik mensen blij wil maken en adviseren en zelf weet ik ook al redelijk veel over het onderwerp. Het lijkt me ook later leuk om het zelf een keer te gaan brouwen. Maar welk profiel kan ik dan het beste kiezen? Ik gok op dit moment Natuur & Gezondheid.

1 reactie

OnlyMe
Forum|alt.badge.img+12
  • Topper
  • July 28, 2026

Hey ​@john_the_baptist9201 ,

Ik zat afgelopen schooljaar in havo 3 en ga naar havo 4 dus ik heb mijn profiel al gekozen en dit is mijn advies:

Kies een profiel met vakken die je leuk vind of waar je goed in bent.

Een profiel maakt niet heel veel uit voor je toekomst, want met elk profiel kan je meerdere kanten op.

Tuurlijk is het niet handig om wiskunde te laten vallen als je later wiskunde wilt studeren, maar dat is eigenlijk wel vanzelfsprekend.

Als je een profiel kiest dat je leuk vind kies je dus iets wat je het meest interesseert en als je later je studie kiest doe je dat eigenlijk ook, dus als je een profiel kiest dat je leuk vind is dat vaak ook de carrière richting die je interessanter zou vinden.

Ikzelf heb N&T gekozen, ik ben erg goed in Scheikunde, Natuurkunde en wiskunde, als keuzevak heb ik tekenen gekozen omdat ik de rekenvakken dan een beetje uit kan balanceren.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

- OnlyMe