Skip to main content
Vraag

welk onderwerp voor mijn profiel werkstuk

• May 7, 2025
  • 6 reacties
  • 67 Bekeken

Forum|alt.badge.img

hoihoi! 

ik heb deze week net uitleg gehad voor mijn profielwerkstuk, alleen ben ik nu nog zoekende naar een onderwerp. Ik doe havo en heb het vakkenpakket economie en maatschappij met aardrijkskunde, Duits en Wiskunde a. Zelf wil ik heel graag iets doen met de vakken: aardrijkskunde, geschiedenis of economie. Mijn vraag is of jullie jullie onderwerpen willen achterlaten zodat ik kan kijken wat voor onderwerpen leuk kunnen zijn om te onderzoeken, en ik inspiratie kan op doen? 

6 reacties

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 7, 2025

Wat ideeën van mij:

• Klimaat, je kunt iets maken over de huidige stand van het klimaat bijvoorbeeld welke diersoorten zijn verdwenen en welke gevaren er zijn voor verdere verslechtering, en welke mogelijke oplossingen er zijn.  Leuk zou zijn als je ook een kaart dus iets visueels erin kunt verwerken.
  • De doomsday klok, dus hoe dichtbij de mensheid is bij zijn ondergang, kan ook een interessant onderwerp zijn waar je de aandacht mee trekt. Zoek online op deze term: doomsday klok of kijk wat youtube videos dan weet je waar het over gaat. In het kort: wetenschappers stellen om de zoveel tijd vast hoe erg de mensheid in gevaar is bijvoorbeeld door een nucleaire oorlog, klimaatverandering of een pandemie. De klok staat x aantal minuten of seconden voor middernacht, waarbij middernacht het punt is dat de mensheid uitsterft. Leuk onderwerp. 😁
  • De handelsoorlog van Trump. Tarieven enzo. Actueel maar zelf vind ik het niet zo interessant.
  • De oorlog in Oekraïne. Daar heb ik zelf veel mee ik volg erg het nieuws hierover op de voet.
  • De ruimte vind ik altijd interessant, bijvoorbeeld de nieuwe ontdekkingen en beelden van James Webb telescoop.
  • Je kunt een werkstuk maken over de positieve effecten van Gamen. Dat is ook heel leuk om mee thuis te komen dan kun je je ouders minder ongerust laten maken over de tijd die je doorbrengt met Gamen. 😌
  • Je kunt een werkstuk maken over de verslechterende situatie van LHBTI+ers in de wereld in deze tijden, met oog voor Trump maar ook in het Verenigd Koninkrijk waar bijvoorbeeld Transseksuelen worden geweerd uit sporten na een uitspraak van een rechter daar dat er alleen Mannen en Vrouwen zijn en niets daar tussenin of transseksualiteit etc, als ik dat goed begrepen heb maar er is een uitspraak geweest iig.
  • Je kunt een willekeurig leuk dier uitkiezen en daar een werkstuk over maken.
  • Zoveel meer, gebruik je fantasie! Een onderwerp wat jij leuk vindt of echt jouw ding is.

Tip: maak gebruik van AI chats zodat je vragen kunt stellen en informatie krijgt, zo kun je je werkstuk een beetje aankleden ik zou zeker AI gebruiken dat scheelt tijd en leer je zelf ook in korte tijd veel van. Ik raad wel aan dat je niet de app op je telefoon gebruikt (installeer die liever niet) maar dat je een veilige AI chat gebruikt die je privacy respecteert. Ik raad aan: https://duckduckgo.com/?q=DuckDuckGo+AI+Chat&ia=chat&duckai=1 die kan behalve ChatGPT ook andere ik vind Llama erg goed die geeft vaak meer informatie dan ChatGPT.

Heel veel succes! Liefs, xxVera 💋

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • May 7, 2025

​@Vera16xx 

heel erg bedankt! Ga ik even kijken!

Tover01
Forum|alt.badge.img+17
  • Ster
  • May 7, 2025

Hey, top advies ​@Vera16xx ! 1 kleine toevoeging is : Le Chat van Mistral is ook een veilige AI, Frans maar ook in het Nederlands. Kan (nog) niet praten, de rest wel en hij laat ook zien welke bronnen ie gebruikt. Verder niets aan je goede adviezen toe te voegen,😉😊. Liefs Tover xxx

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 8, 2025

Mistral (small 3) heeft DuckDuckGo ook. Toch is het denk ik beter dat je de chats via DuckDuckGo doet en niet direct met een app van Mistral of een ander LM. Want als je de app gebruikt, dan verzamelen ze jouw data. Terwijl DuckDuckGo een soort van tussenpersoon is. Ze zien dan niet dat het van jouw telefoon komt, maar van DuckDuckGo. Ook heeft DuckDuckGo afspraken gemaakt met de bedrijven achter de AI models dat ze niets mogen doen met je data zoals niet trainen op jouw vragen en antwoorden, en worden je vragen en antwoorden niet opgeslagen. DuckDuckGo heeft een goede reputatie op het gebied van privacy.

Het probleem met AI is dat als die vragen kunnen worden gekoppeld aan jou als persoon, dit je hele leven kan achtervolgen zeker in de toekomst waar AI veel krachtiger gaat worden. De truc is dus dat je niet je eigen 'data laat lekken' naar de grote bedrijven dat is echt niet in jouw belang op de lange duur. Ik ben zelf in elk geval erg bewust van privacy en de macht van grote techbedrijven. Bedenk dat hier hele nare mensen de dienst uitmaken en als zij veel data over jou hebben dan kan dat in de toekomst betekenen dat ze ook macht over je gaan krijgen. Daar wordt door experts wel voor gewaarschuwd in elk geval.

Dus mijn advies is om geen apps gebruiken van de leverancier zelf zoals ChatGPT, maar via DuckDuckGo die heeft 5 soorten AI. Ik weet niet of er een app is van trouwens maar je kunt altijd de site gebruiken. Ik gebruik voornamelijk een laptop hiervoor.

Succes! Liefs, xxVera 💋

Tover01
Forum|alt.badge.img+17
  • Ster
  • May 8, 2025

@Vera16xx  zeker! Absoluut de beste combi inderdaad. En wil je het nog meer privat, dan DuckDuckGo in de  Tor browser gebruiken, liefst in Linux (ik heb ubuntu) ipv Windows of Chrome,  dan ben je wel behoorlijk veilig. dan is je ip ook niet te traceren.  Ik zeg ook vaak tegen mensen als je echt privé wilt, gebruik een proton VPN erbij. Is even verdiepen maar dan ben je safe.  Liefs, Tover xxx

AnneW
  • May 8, 2025

Hoi!

Blijf bij het onderwerp, ga niet off-topic.

Als een topic over een bepaald onderwerp gaat, begin dan niet over een ander onderwerp.

Veel plezier verder op het Forum,

Anne - De Kindertelefoon