Vraag

Weet iemand misschien hoe ik me beter kan concentreren bij het leren?

  • 22 February 2024
  • 6 reacties
  • 66 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Haii! 
 

Ik zit in de eerste en ik haal best wel veel onvoldoendes omdat ik niet optijd begin met leren.  Ik kan me vaak ook niet concentreren want elke keer komt er weer een appje binnen en dan raak ik weer afgeleid enzo! 
 

Weet iemand misschien hoe ik me beter kan concentreren bij het leren?  Soms zit ik te denken aan een muziekje. Maar wat voor muziek dan? Relaxing muziek zoizo, maar van wie? 
 

Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen met tips of als je liedjes weet ik spotify? Of een artiest die relaxing muziek maakt? Laat het me weten! Ik doe havo-vwo trouwens mocht iemand zich afvragen 🙃☺️


6 reacties

Badge

Hey @pipxc

 

Ik raak ook altijd heel snel afgeleid. Maar meestal doe gewoon mijn telefoon uit (helemaal uit) zodat ik geen snaps of berichtjes krijg, en gebruik ik mijn iPad voor muziek.
Ik luister meestal naar Tame Impala. Sommige nummers van hem zijn best fijn om bij te leren (vind ik). Zoals: “new person, same old mistakes” en “bordeline”.

 

Hoop dat dit helpt! 🙃

 

groetjes @Anonymoose245 

Reputatie 3
Badge +1

Hey @pipxc

 

Ik raak ook altijd heel snel afgeleid. Maar meestal doe gewoon mijn telefoon uit (helemaal uit) zodat ik geen snaps of berichtjes krijg, en gebruik ik mijn iPad voor muziek.
Ik luister meestal naar Tame Impala. Sommige nummers van hem zijn best fijn om bij te leren (vind ik). Zoals: “new person, same old mistakes” en “bordeline”.

 

Hoop dat dit helpt! 🙃

 

groetjes @Anonymoose245 

Als ik weer moet leren ga ik het zeker proberen bedankt!

Reputatie 4
Badge +2

Heyhey, 

Ik weet niet of ik al te laat ben, maar hier toch nog wat tips:

 

  • Zet je telefoon helemaal uit. 

Dit zorgt ervoor dat je geen meldingen krijgt van snap, insta, tiktok, whatever je allemaal meldingen van krijgt. En als je dan toch de verleiding krijgt om 'm weer uit te zetten, dan duurt het altijd even voor alles weer goed is opgestart (bij Iphone tenminste, geen idee of dat bij andere telefoons ook zo is). Of nog beter, geef hem aan iemand! Bijvoorbeeld aan je moeder, vader, broertje, etc. en zeg dat je gaat leren en je telefoon over 2 uur weer komt ophalen. Dan kan je er niet bij, en moet je wel doorwerken. 

  • gebruik de 25/5 methode

Uit ervaring weet ik dat dit (voor mij) echt heel goed werkt!! De 25/5 methode betekent dat je 25 minuten ongestoord gaat werken, geen telefoon, geen spelletjes, echt pure concentratie, en dan, als de 25 minuten om zijn krijg je 5 minuten rust.

  • Als je bovenstaande methode gebruikt, niet op je telefoon in de rusttijden.

Dit is heel simpel, maar heel moeilijk. Want als je in de rusttijden gaat scrollen of snappen, dan word dat echt wel langer dan 5 minuten. Bijna niemand kan zich aan de 5 minuten houden als ‘ie eenmaal aan het scrollen is. Lees een boek, doe een kort spelletje op je laptop/Ipad. Maar als je een spelletje doet, doe dan iets dat niet te lang duurt, zoals stickman ofzo. (of iets waar je heel slecht in bent, als je altijd verliest is de lol er snel vanaf😆)

  • Zorg voor een schone werkplek

Ik klink nu misschien een beetje als een freak die alles schoon en netjes wil hebben, maar zorg dat je bureau/tafel is opgeruimd als je gaat leren (of huiswerk maakt!). Uit onderzoek blijkt dat je beter, geconcentreerder en netjeser (idk of dit een woord is btw) werkt. 

  • leer niet in je bed

Als je in je bed leert weer je waar het probleem ligt haha. je bent gewoon echt veel minder productief dan dat je aan een bureua of tafel zit. 

  • een timer

Wat mij echt heel erg motiveert is om een timer naast je te zetten. zet gewoon klok aan op je Ipad of laptop, dan zie je hoe lang je nog moet en dat motiveert - in ieder geval voor mij -  heel erg. 

  • Pak alles wat je nodig hebt

Als je dan begint met leren, zorg dan meteen dat je alles hebt wat je nodig hebt. Een pen, eventueel een potlood (en gum), misschien een geodriehoek en een rekenmachine? Zorg er gewoon voor dat alles netjes klaar ligt en je in die 25 minuten diepe concentratie niet moet zoeken of rommelen in je tas naar een rekenmachine. dat kost tijd, en je bent je concentratie weer kwijt. En zorg ook dat je iets van water en een snack bij je hebt! Een appel, mueslireep, chocolaatje, iets wat je energie geeft. 

 

Ik denk dat dit het wel ongeveer was, ik hoop dat het een beetje geholpen heeft!

 

Schaakgirlll

I don't care about what you forget, but never forget to love yourself💗

 

Reputatie 3
Badge +1

@schaakgirlll 

ik ga het zeker proberen voor mijn volgende toets🫶🏼

Reputatie 7
Badge +12

Hey! De tips zijn geweldig! Ik deed er al wat van maar ik ga ze zeker ook gebruiken! 

Liefs, Tover xxx

In mijn ervaring verschilt leren per persoon. De helft van de tips die @schaakgirlll geeft, werken totaal niet bij mij, toch zijn het goede tips! Ik zal er zelf dus ook een paar dingen bij zetten, maar onthoud dit dit tips zijn die voor mij werken. In mijn ervaring moet je gewoon zoveel mogelijk tips proberen totdat er een paar gaan werken…

 

-planning

Zorg voor toetsweken of drukke schoolweken voor een planning, zelf maak ik vaak een tabel met links de datum, in het midden de stof die ik ga leren en rechts of ik hulp van iemand nodig heb. Jullie kunnen dit natuurlijk anders doen, bijvoorbeeld een kolom met de datum met de toets/huiswerk van die dag. 

Dit helpt mij met concentreren, ik vind het nooit fijn als ik onverwachts iets moet doen… dus ik kan me dan al een soort mentaal voorbereiden voor een taak.


-in de ochtend

Na een lange dag school heb je vaak gewoon niet de energie om te leren. Dus leer in de ochtend! Ik weet dit klinkt niet heel leuk, maar het helpt echt. Ikzelf leer 2-3X zo snel in de ochtend dan dat ik in de middag doe. Dit komt gewoon doordat je meer energie hebt… 

 

-Zorg voor een goede werkplek

Op sommige plekken kan je gewoon niet leren, dit komt bijvoorbeeld omdat je dan gewoon in een andere ‘mode’ zit. Ikzelf kan bijvoorbeeld nauwelijks op school leren, ik ben dan te veel met mijn omgeving bezig en mijn vrienden. Thuis leer ik dus ook 2-3X sneller... Voor andere mensen kan dit anders zijn, ik heb een vriend die juist liever op school leert, omdat hij graag thuis niet aan school wil denken.


Dit kan misschien moeilijk zijn om in te voeren in je ritme, maar het werkt (voor mij) wel echt. Thuis in de ochtend leer ik 6-9X sneller dan op school in de middag. Dus als jij jouw eigen dingen vind om je te concentreren zal alles echt beter gaan.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

 

Reageer