Skip to main content

Wat voor opleiding gaan jullie doen?? (MBO/HBO)

• July 21, 2025
  • 4 reacties
  • 57 Bekeken

Forum|alt.badge.img+4

Hee, wat voor opleiding ga jij doen na de zomervakantie?? Of wat voor studie ga je doen??

Ben benieuwd🙃

groetjes F. 

4 reacties

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • July 21, 2025

Ik ben nu klaar met de middelbare (jaar overgeslagen) en ga eerst in de zomer nog een extra cursus doen en daarna beginnen aan een best wel pittige studie wat met geopolitiek (wereldpolitiek) te maken heeft. Exacte titel van de studie houd ik voor me vanwege anonimiteit.

Uiteindelijk wil ik ook in het buitenland gaan studeren. Dat lijkt me echt heel gaaf. Wel een beetje eng want weg bij m'n ouders en zusje, vooral dat laatste zie ik erg tegenop want we zijn heel close en hebben een bijzondere relatie.

Toch voel ik dat ik moet groeien want ik heb ambities in het leven en wil niet zomaar een baantje ofzo maar echt iets bereiken. Ik trek het me erg aan wat er allemaal gaande is in de wereld, zoals oorlog, dat de zwakkeren worden platgewalst door de sterkeren en dat de natuur, dieren en het milieu helemaal naar de knoppen gaat. Vaak allemaal voor egoïstisch kortzichtig eigenbelang. Of nog erger: met een religieuze inslag. Zoek als je wilt maar eens op Genesis 1:28 en Psalm 8:6-8 over dat de mensheid van god 'Dominion' (heerschappij) heeft gekregen over de natuur en de natuur min of meer ten dienste staat van de mens. Daar sta ik heel anders in en daarop heb ik ook mijn studiekeuze gebaseerd en waarschijnlijk ook toekomstige carriëre.

Misschien werk ik later wel voor een NGO of voor Greenpeace ofzoiets. Dat weet ik nog niet. Maar wel iets om de aarde te beschermen tegen 'de klootzakken' op deze wereld - vaak van conservatieve signatuur.

Heel veel mensen kiezen een baan omdat het geld oplevert, daar baseren ze hun keuze dan op. Maar dan werk je dus enkel voor het geld en dan vind ik dat je dan misschien meer een 'huurling' bent die alles doet voor het geld en nauwelijks principes of moraliteit hebt.

Dat gezegd, ik heb makkelijk praten want ik kom uit een goed nest en geldproblemen zullen we niet snel hebben. Dus ik heb ook wel makkelijk praten. Mijn ouders zijn erg progressief en dat heeft mijn leven en kijk op de wereld ook sterk veranderd.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierin staan en hoe jullie je toekomst zien en wat voor opleiding jullie gaan doen.

Laat ik nog wel dit zeggen: ik heb veel meer respect voor mensen die een heel lage opleiding hebben of misschien wel iets minder (cognitief) intelligent zijn, dan mensen die een hoge opleiding hebben en dan best wel kwaadaardige dingen gaan doen zoals voor Shell werken. Bovendien intelligentie is niet alleen cognitief je hebt ook zoiets als emotionele intelligentie en dat is denk ik veel belangrijker voor als je gelukkig wilt worden in het leven. Mensen die een eerlijk leven leiden en bijvoorbeeld straatmaker, afwasser in een restaurant of vuilnisman zijn, heb ik juist heel veel respect voor. Blij dat die mensen er zijn en de klusjes doen waar ik minder zin in heb. Bijvoorbeeld een 'krantenwijk' lijkt mij een hondenbaan, dat is mij niet gezien. Ik hoop dat weer goed te maken dat ik dingen doe waar anderen weer profijt van hebben. Zoals dat je lucht in kunt ademen zonder kanker te krijgen of dat je schoon water kunt drinken doordat grondwatervervuiling (boeren met hun pesticiden en VVD'ers die giftige staalslakken dumpen in natuurgebieden en zelfs kinderspeelplaatsen) wordt aangepakt. Zo hebben we allemaal onze functie in de maatschappij en dragen we allemaal bij aan een betere wereld. Met zo'n systeem voel ik me veel fijner dan die focus op geld verdienen, zoals bankiers en financiëel wiskundigen.

Liefs, xxVera 💋

• August 5, 2025

Ik moet vanwege mijn gezondheid nog een jaar langer op de middelbare zitten want doe het verspreid over twee jaar ik doe mavo en wil erna naar een mbo 4 gaan en daarna naar hbo deeltijd doen zodat ik kan werken en leren 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 5, 2025

Ik zit nu nog op de havo, maar over 2 jaar ofz ga ik naar het HBO

xx liefs Wolf 🐺

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 6, 2025

Hey! Ik ga naar de 3e vwo en daarna weet ik eig nog niet precies wat ik wil. Liefst een combi van zorg, mensen dingen leren en helpen en wrs ook defensie (kan ook als part time). Dus daar kan ik de komende jaren mooi over puzzelen xD. 

Liefs, Tover xxx