Vraag

Wat houden de vakken Natuurkunde en Aardrijkskunde precies in??

  • 4 April 2022
  • 5 reacties
  • 138 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3

Hallo, ik moet over een paar dagen mijn officiële profielkeuze kiezen maar ik twijfel nog tussen Natuurkunde of Aardrijkskunde. Ik zit op het vwo. Mijn vraag is eigenlijk wat houden deze vakken in in de bovenbouw van het vwo? want ik heb er zelf niet echt uitleg over gekregen en het zou erg helpen om nog even te weten wat de vakken inhouden.

Groetjes Sillie78💛


5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Heyy @sillie78

Ja dat vind ik ook wel een goede. Ik moest in maart m’n profiel kiezen en ik heb voor AK gekozen. Ik kan het altijd nog aanpassen via de decaan en wil ook wel graag weten wat die twee vakken precies in de bovenbouw inhouden. Dus als er iemand is die die vakken heeft en in de bovenbouw van het vwo zit. Zouden jullie alsjeblieft willen helpen? :) 

xx Eenmeisje004 

Natuurkunde is pittig. Is een begrijpvak. Veel formules toepassen.  Aardrijkskunde is vooral heel veel.  Meer een leervak. Kies je wiskunde a of b? Bij b is natuurkunde wat gemakkelijker. Ik heb overigens zelf wiskunde a en natuurkunde gekozen.  Ik twijfelde tussen Duits en Frans en natuurkunde en aardrijkskunde. 

Reputatie 4
Badge +3

ik kies wiskunde B 

 

Reputatie 3
Badge +1

Aardrijkskunde is deels heel abstract: bijvoorbeeld hoe luchtstromen werken of hoe aardplaten bewegen, maar deels ook veel demografische aspecten, denk aan hoe culturen eruitzien en hoe de wereldeconomie werkt.

 

Zelf heb ik geen natuurkunde meer, maar ik ken wel veel mensen die het wel nog hebben. Natuurkunde is over het algemeen meer van hetzelfde; veel formules leren en formules ombouwen, begrippen stampen en vooral veel inzicht hebben in wanneer je welke methode gebruikt.

 

Veel succes met je profielkeuze! Vraag vooral eens aan je ouders wat zij bij je vinden passen, ouders hebben daar vaak een intuïtie voor.

Ik heb gekozen voor een profiel met wiskunde B en natuurkunde, ook vwo trouwens. Ik heb geen aardrijkskunde dus daar kan ik niks  meer aan toevoegen.

Natuurkunde wordt echt wel pittig. Het begint met krachten, beweging, elektriciteit, etc. En uiteindelijk eindigt het bij elektromagnetisme, astrofysica en subatomaire deeltjesfysica (quantumfysica), best wel pittig dus. Het draait inderdaad erg om het inzicht en de manier van denken en weten hoe en wanneer je welke formules en theorieën toepast. Als jij dit inzicht hebt, gaat dit je vast lukken. (Tip: BiNaS is je beste vriend).

Maar je moet vooral doen wat je leuk vindt en waar je interessen liggen, dan gaat het het makkelijkste. Daarnaast moet je natuurlijk ook een beetje denken aan wat je in toekomst nodig denkt te hebben. Bij het kiezen van een profiel is het handig als je al een béétje weet welke richting je na de middelbare op wilt gaan. Idealiter moet je er natuurlijk voor zorgen dat je profiel uitsluit bij de richting die je wilt gaan in het vervolgonderwijs.

Wij kregen hiervoor helemaal een profielkeuzetest, een enorme vragenlijst over je interessen, sterke en minder sterke punten, etc, inclusief een persoonlijk interview. Als je het nog niet weet, kan dit zeker helpend zijn. Misschien biedt jouw school dit ook wel aan als je het helemaal nog niet weet, kan je altijd naar vragen, bijvoorbeeld bij je mentor.

 

Reageer