Vraag

waarheid

  • 31 July 2022
  • 3 reacties
  • 42 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
  • Praat goed mee
  • 63 reacties

Is de waarheid vertellen beter dan liegen ??


3 reacties

dat hangt van de situatie af. Maar ik denk dat het uiteindelijk niet uitmaakt omdat mensen voor zichzelf liegen, om er zelf meer uit te halen. Maar ik zou zeggen dat het niet zoveel uitmaakt. 

 

(1984 doublethink)

Daar is geen antwoord op te geven zonder de situatie te kennen.  Een tijdje terug heeft een jongen mij op date gevraagd. Ik vind hem echt niet leuk.  Ik zei dus nee.  Hij vroeg waarom niet.  Als ik de waarheid had gezegd dan had ik gezegd ik vind je lelijk en en beetje eng.  Maar dat is zielig dus zeg ik: ik ben al met iemand bezig, en ik wil kijken of dat iets wordt, sorry. Dan kan je beter de waarheid en beetje verdraaien vind ik

Eigenlijk zijn beide slecht: de waarheid is feitelijk en vaak pijnlijk en liegen is pijnlijk als blijkt dat er gelogen is terwijl daarvoor dingen vaak beter waren voor degene die loog.

Een mooi voorbeeld is als je ruzie hebt gehad met iemand en iemand anders zegt dat je sorry moet zeggen. Het is de norm om gewoon je excuses aan te bieden, maar degene die het ontvangt heeft er niks aan als het niet gemeend is.

Ik denk dat hoe dan ook iedereen kiest voor zichzelf als hij kiest om te liegen of de waarheid te vertellen.

Reageer