Skip to main content
Vraag

vrijstelling?

• August 14, 2025
  • 5 reacties
  • 47 Bekeken

Hi misschien weet je het al misschien nog niet maar doe het mijn examenjaar over twee jaar verspreid en na de zomervakantie is het mijn tweede jaar maar ik zit er dus aan te denken om vrijstelling aan te vragen het kan in mijn situatie want aantal maanden terug in maart zij de jeugd arts die bij mij betrokken is dat ze het kan regelen ik wil het dus misschien doen ben bang dat ik het niet haal omdat ik slecht ben ik Engels dat ik veelste moe ben voor school dat ik niet goed mijn huiswerk kan maken of leren en mentaal gaat het ook niet goed heb laatste tijd veel last van angsten heb een eetstoornis en voel mij echt somber heb door mijn eetstoornis last van bewegen dram waardoor ik bang ben dat dat mijn school in de weg staat ik doe ook aan zelfbeschadeging en word alleen maar erger maar aan de andere kant ik wil wel een diploma ik wil niet nog veel langer op de middelbare blijven ik wil studeren en de hele dag thuis zitten vind ik ook maar niks verveel mij kapot en thuis gaat het ook niet lekker en school is de enige manier om lang weg te zijn van huis dus wat moet ik doen vrijstelling of misschien met school kijken wat voor opties er nog meer zijn want ja als ze vrijstelling al kunnen regelen kunnen ze vast ook iets anders en hebben jullie dan ideeën wat er goed bij mij zal passen 

5 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 15, 2025

Hoi ​@Gekehenkie,

Je zit in een lastige situatie: je wilt je diploma halen, maar hebt nu veel uitdagingen zoals angst, somberheid, eetstoornis, vermoeidheid, moeite met bewegen, zelfbeschadiging en spanningen thuis. School betekent voor jou niet alleen leren, maar ook een plek om weg te zijn van thuis, wat het kiezen voor vrijstelling ingewikkeld maakt.

Vrijstelling kan zorgen voor minder druk, maar ook voor minder structuur, sociale contacten en afleiding. Omdat je jeugdarts al zei dat vrijstelling mogelijk is, is er ruimte voor maatwerk, maar misschien is een tussenoplossing beter. Denk aan minder vakken volgen, aangepaste schooltijden, extra begeleiding op school, gespreid examen combineren met ondersteuning of een mix van thuisstudie en schooldagen.

Het is belangrijk deze keuze niet alleen te maken, maar samen met je jeugdarts, mentor en eventueel jeugdzorg op papier te zetten wat je nodig hebt om dit jaar haalbaar te maken, en eerlijk te zijn over hoe slecht het soms gaat, zodat school passende hulp kan bieden.

xx liefs Wolf 🐺

• August 15, 2025

Maar ja hoef komend jaar maatschappijleer Engels ak geschiedenis en handvaardigheid af te ronden alleen maar aan vakken plus mentor les maakt 14 lesuren in de week wil het niet verminderen

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 1, 2025

Ah, dus je wilt eigenlijk gewoon je volle rooster houden en niks af te ronden omdat je het allemaal interessant vindt of belangrijk vindt, toch? 😅

Dat kan best, maar hou er wel rekening mee dat sommige vakken een verplicht onderdeel zijn voor je diploma of je vervolgopleiding. Als je zeker weet dat je ze later nog kunt afronden of dat je ze niet hoeft te halen, is het oké om 14 lesuren vol te houden. Anders kan het stress geven als je later ineens die vakken nog moet doen.

Eigenlijk komt het neer op: als je het kunt bijhouden en het niet teveel wordt, is 14 lesuren prima. Maar plan wel een beetje rustmomenten, anders word je supermoe. 😬

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • November 12, 2025

​@Gekehenkie Wat is vrijstelling?

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • November 12, 2025

Ik denk dat je de vrijstelling moet aanvragen