Skip to main content

vriendinnen die buitensluiten

• May 22, 2025
  • 2 reacties
  • 42 Bekeken

Heeyy guyss, 

ik heb eventjes advies nodig over wat ik moet doen. Op school ga ik vooral om met 2 vriendinnen van mij. Vriendin 1 en vriendin 2. Alle lessen die ik heb, heb ik met vriendin 1, en sommige ook met vriendin 2 erbij. Wanneer ik alleen met vriendin 1 ben is het altijd heel gezellig samen, en wanneer ik alleen met vriendin 2 samen ben is het ook heel gezellig. Alleen het probleem is, wanneer we met zijn drieën zijn, gaan ze de hele tijd met zijn tweeën om en wordt ik echt heel erg buitengesloten.

Ik zit dan soms alleen, wat ik ook niet erg vind hoor, maar dan gaan ze de hele tijd praten met elkaar en als ik dan mee probeer te doen in het gesprek dan zeggen ze dat ik maar op had moeten letten. Vandaag ook vroeg vriendin 1 aan mij: ‘Wanneer doe je mooie oorbellen in'.  Wanneer we huiswerk moeten maken in de les gaan ze ook de hele tijd samen, wanneer ik dan iets vraag doen ze echt alsof ik dom ben, terwijl als een van hun het niet snapt dan gaat de ander het helemaal uitleggen. Ook als zij iets bij mij doen en ik doe het terug dan worden ze chagrijnig. 

Het vervelendste hieraan vind ik dat ik al vier jaar vriendinnen ben met vriendin 2 en drie jaar met vriendin 1. Dit is echt iets van de afgelopen 2/3 maanden, want aan het begin van het jaar was het juist heel gezellig.

Helppp, wat moet ik doenn?

xxx Lieke

2 reacties

𝐋𝐚𝐩𝐩𝐢𝐞𝐭𝐡𝐚𝐜𝐚𝐭
Forum|alt.badge.img

Halloo ​@Lieke,

Als deze vriendinnen zo met jouw omgaan, denk ik niet dat ze echte vriendinnen zijn. Een vriendin van mij is laatst ook uit een heel toxic trio gekomen die haar uiteindelijk hebben gedumpt voor het populairdere groepje. 

Als ik jouw was zou ik eerst proberen met je vriendinnen te spreken en het uitleggen. Als dat niet werkt kan je waarschijnlijk beter naar een ander groepje gaan. (Zijn er nog andere kinderen waar je goed mee kan opschieten??) Hoeft niet is in dezelfde klas te zijn. Als dat niet werkt kan je misschien beter contact zoeken met vrienden bij sport?

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen! Groetjes 𝐋𝐚𝐩𝐩𝐢𝐞𝐭𝐡𝐚𝐜𝐚𝐭

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 6, 2025

Heeyy ​@Lieke, ik snap echt heel goed dat je hiermee zit. Het is supervervelend als je met twee vriendinnen bent waar je je afzonderlijk goed bij voelt, maar zodra jullie met z’n drieën zijn, jij ineens buitengesloten wordt. Zeker omdat je al jarenlang bevriend met ze bent, komt dit waarschijnlijk best hard aan. Het lijkt erop dat ze met z’n tweeën een soort klik hebben gekregen waarin jij er een beetje buiten valt en dat is niet eerlijk, want jij doet helemaal niks verkeerd. Je probeert mee te doen, je stelt vragen, je bent sociaal, maar zij reageren kortaf of negeren je gewoon. Dat doet pijn.

Wat je zou kunnen doen, is het voorzichtig met één van de twee bespreken, apart. Kies degene bij wie je je het meest op je gemak voelt en zeg iets als: “Ik wil even iets zeggen dat me dwarszit. Ik voel me de laatste tijd vaak buitengesloten als we met z’n drieën zijn. Met jou alleen is het altijd leuk, maar als we met z’n drieën zijn, voel ik me vaak alsof ik er niet bij hoor. Misschien hebben jullie het niet door, maar het doet me best veel.” Zo geef je aan wat je voelt, zonder iemand aan te vallen. Misschien zijn ze zich er niet eens bewust van, en verandert het daarna.

Maar als het niet verandert, weet dan ook dat het oké is om wat afstand te nemen. Je verdient mensen die blij zijn dat je er bent, niet mensen die je het gevoel geven dat je overbodig bent. Ga ook rustig eens om met andere mensen in de klas of op school, soms ontstaan daar hele fijne vriendschappen waar je je wél echt gezien voelt.

Kortom: jouw gevoel is helemaal terecht. Je hoeft je niet klein te maken om in een groepje te passen. Kies voor jezelf en laat zien dat jij respect verdient, net zoals jij dat altijd aan anderen geeft. 💛

xx liefs Wolf 🐺