Skip to main content

Vriendengroepje

• June 11, 2026
  • 0 reacties
  • 15 Bekeken

anoniempie0606
Forum|alt.badge.img+1

Hoi iedereen,

in deze topic ga ik het hebben over mijn klas en misschien ook over andere klassen.

Ik heb wel eens in eerder topics/reacties verteld dat ik in een vriendengroepje zit met 3 andere meiden. Verder zijn er in mijn klas nog 11 meiden en 9 jongens. En als ik heel eerlijk moet zijn, vind ik het vriendengroepje helemaal niet leuk. Het valt me steeds vaker op dat ze vooral over zichzelf praten en hun eigen regeltjes bedenken, en alleen maar aandacht hebben voor elkaar. Dan denk ik: Ik kan er net zo goed niet zijn. Dus dan ga ik naar het ondersteuningspunt waar ik aan het begin van het schooljaar heel vaak zat. Als de pauze voorbij is en ik ze weer tegenkom, vragen ze wel altijd waar ik was.  Missen ze mij dan?

Het is nu natuurlijk bijna zomervakantie, en het afgelopen schooljaar ben ik bijna alleen met hun omgegaan. De laatste tijd probeer ik dus zo goed mogelijk om ook met de andere meiden te communiceren, wat al aardig lukt. Af en toe als ik geen zin heb in het “gezeik” van die andere meiden ga ik bij hun zitten in de pauzes. Ook fiets ik nu met een paar samen naar huis. Eerst fietste ik altijd alleen. Ik woon 3 minuten van school, maar toch. Zo is het gezelliger. En toen ik in een pauze iets vertelde over mijn familie die ik niet ken, waren ze gewoon allemaal stil aan het luisteren.

De overige jongens zijn elke pauze aan het voetballen, dus daar kan ik niet zoveel over vertellen. Ik kan wel vertellen dat we tijdens opvang-uren altijd met de hele klas gaan voetballen. Dat is wel leuk.

Soms, en steeds vaker, praat ik met kinderen uit andere klassen. Ik heb altijd aan het begin van een schooljaar dat ik niks zeg, en pas in de laatste periode durf ik meer mezelf te zijn en spreek ik mensen aan. Zoals nu. Maar dit is de laatste “normale” week, want volgende week is de toetsweek, die week daarna een sportdag en die week daarna een eindactiviteit. En verder niks. Dus eigenlijk heeft het niet echt meer nut om nieuwe vrienden in mijn klas te maken, want volgend schooljaar ga ik toch naar een andere klas.

Ik heb nog een paar vragen:

1. Met wie zal ik deze laatste dagen doorbrengen?
  2. Zou ik meer met andere kinderen uit mijn toekomstige klas moeten praten?
  3. Heeft het nog nut om meer om te gaan met mijn andere klasgenoten?
  4. Wil je nog iets zeggen?

Ik hoop dat jullie goede raad hebben voor mij.

Doei!🍀