Verschil atheneum/gymnasium

  • 19 January 2024
  • 5 reacties
  • 104 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag, wat is eigenlijk het verschil tussen atheneum en gymnasium.
Klopt het dat de leerstof hetzelfde is, maar dat alleen bij gymnasium latijn/grieks bij zit.
Hoe pittig is atheneum eigenlijk, ervaring?

Dankjewel alvast!
Groetjes


5 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Dat klopt inderdaad. En het atheneum is verschillend voor iedereen. Sommige zullen bijvoorbeeld wiskunde erg lastig vinden, terwijl anderen liever Frans skippen.

Je krijgt wel wat moeilijkere opdrachten dan havo.

 

Liefs,

        M.

Reputatie 7
Badge +8

Dat klopt eigelijk wel. Atheneum en gymnasium zijn beide VWO. De toetsen en stof zijn hetzelfde maar dan heb je extra Griek en Latijn. Dat is vaak makkelijker voor bepaalde banen maar zelfs dan heb je het vaak niet nodig omdat je het bij bepaalde opleidingen opnieuw leert. Dus naast die talen is het niks. 

Reputatie 7
Badge +17

Gymnasium is idd Atheneum met Grieks en Latijn. Als je na de middelbare naar de universiteit wilt maakt het niet uit of je Atheneum of Gymnasium hebt gedaan. Het niveau is van beide hetzelfde.

Reputatie 5
Badge +1

De leerstof voor alle andere vakken is inderdaad hetzelfde. Gymnasium heeft dus Grieks en Latijn erbij. Bij mijn school was ik in de eerste drie jaren verplicht om Latijn en Grieks te volgen, in klas 4 mocht ik een van de klassieke talen laten vallen. De regels hierover verschillen wel per school.

Voor het vwo eindexamen heb je minimaal acht vakken nodig. Iemand op een Gymnasium school heeft kan Latijn of Grieks hebben in plaats van Frans, Duits of Spaans als verplicht eindexamenvak.

De moeilijkheidsgraad kan per vwo school verschillen, de een geeft iets moeilijkere toetsen dan de ander, maar het centraal eindexamen zal hetzelfde zijn voor iedereen.

Reputatie 4
Badge +2

Haii, ik zit nu op atheneum en zit in de 1e.

nou kom ik dus kiezen en koos ik voor regulier ( gwn atheneum) en ik vind zelf het wel te doen alleen soms iets te veel huiswerk en wiskunde snap ik soms echt niks van en als ik dan zeg ik snap het niet dan doet die docent ook niks, alsof hij betaald word om leerlingen gwn dingen niet te laten snappen ofzo l. Maarja wiskunde is dus m’n enige struggle tot nu toe en eigk is het nooit echt moeilijk ofzo want meestal word Henk het goeie niveau gezet dus is de stof op jou niveau. Als je bv mavo hebt en je vind het soms moeilijk is dst normaal want het is gwn jou niveau. Nu is school voor mij alleen een beetje moeilijk de laatste tijd want ik heb gwn veel hoofdpijn en vergeet dingen geen concentratie en ja maar ik ga je dat niet allemaal nu zeggen want daar gaat het niet om 😅 maar dat ligt aan mij en niet aan atheneum 😂

Reageer