Vraag

verkeerde niveau?

  • 17 October 2023
  • 3 reacties
  • 78 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5

Hoi, ik heb een vraagje: Ik zit nu in de 3de jaar van de driejarige brugklas, mijn middelbare school heeft een driejarige brugklas periode. Ik zit nu op het vmbo basis niveau, maar ik doe heel veel vakken op kader niveau, op de basisschool dachten de leerkrachten eerst dat ik beter naar praktijkonderwijs kon gaan voor een lange tijd, maar in groep 8 zei mijn juf dat ze vond dat ik vmbo basis moest doen. 

Toen ik de route 8 toets deed, een alternatief voor de Cito eindtoets, het advies van de route 8 toets was basis/kader, dus dat ik basis kon doen maar ook kader kon doen. 

Maar mijn juf wilde dat ik basis ging doen. 

Toen ik in de eerste brugklas jaar zat, toen ik nog op alle vakken op basis niveau deed, later mocht ik bijna alle vakken behalve wiskunde en rekenen op kader doen, want ik haalde heel veel goede cijfers, daarom. De volgende brugjaar bleef ik op kader niveau de vakken doen behalve wiskunde en rekenen, wiskunde doe ik nog steeds op basis en rekenen heeft geen niveau. 

Nu dat ik in de derde brugjaar zit, heb ik weer nieuwe vakken zoals biologie en economie. 

Allebei doe ik op kader niveau. 

Dus bijna alle vakken doe ik nu op kader niveau. 

Maar misschien mag ik Engels op TL niveau doen, omdat het op kader niveau weer te makkelijk is. 

Vinden jullie dat ik op het goede niveau zit? 

Ik snap wel als dit een ingewikkeld verhaal is, want zelf snap ik het ook niet zo heel goed. 

Maar kunnen jullie hier op antwoord geven? 

Want ik wil laten zien aan de docenten dat ik ook TL niveau kan doen, want ik zou graag naar de havo willen. 

Ik zou willen doorstromen na de school waar ik nu op zit naar de havo, omdat mijn moeder en mijn opa en mijn oom zijn zelf ook naar de havo gegaan. 


3 reacties

Reputatie 4
Badge +5

Ik heb nog iets toe te voegen bij de topic, in de brugklas en in de 2de klas moest ik Cito toetsen maken en volgend jaar, niet volgend schooljaar, moet ik weer een Cito toets maken, daarna gelukkig niet meer. 

Maar bij de vorige Cito toetsen scoorde ik met Nederlands en Engels op GL/TL niveau.  Met rekenen en wiskunde weer op basis niveau. 

Reputatie 7
Badge +12

Hey! Allereerst het is helemaal niet raar of erg om op kader niveau te werken hoor :) en ik denk dat als je wat vakken een trapje hoger kan doen je het altijd kan proberen. Maar leg vooral niet te veel druk op jezelf. Wat hoeft en moet is namelijk wat voor jou het beste voelt en wat je aan kunt.  Misschien moet je dit eens overleggen met je mentor of een vertrouwenspersoon op school. Maar als jij het gevoel hebt dat je heel erg je best doet, dan doe je het eigenlijk al heel goed vind ik.

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +11

Ik snap het niet helemaal, maar ik zou gewoon doen waar jij je goed bij voelt, en ik weet dat dit soms een heel vervelend antwoord is, dus ik ga het proberen uit te breiden.

Ten eerste, als het goed gaat met de vakken en je niet te veel stress hebt, dan kan je proberen om naar de havo door te stromen, je kan altijd nog terug. 

Ten tweede, ik heb hier geen ervaring mee :) Zelf doe ik gymnasium, met het idee dat als het niet lukt, ik beter terug kan stromen dan hogerop klimmen zonder veel ervaring met het hogere niveau. Het gaat goed bij mij, dus geen moeite daarvoor. Dus dat sluit weer aan bij dat idee; als het niet lukt, kan je altijd nog terug.

 

Ik hoop dat dit een beetje helpt!

 

Liefs,

  1.  

Reageer