Verbod op mobieltjes op school

  • 3 February 2023
  • 23 reacties
  • 282 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi! Er is discussie in ons land over een verbod op mobieltjes op school. Dus bij binnenkomst mobiel in je kluisje en pas als je  naar huis gaat mag je ‘m weer aan doen en bij je hebben. Ben je daar vóór of tegen en waarom? Probeer ook een argument te bedenken tegen je eigen mening.

Sjammetje xxxx


23 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Ergens begrijpelijk maar het lijstje “verboden” wordt als maar langer : geen uitdagende kledij , geen messen of andere wapens , geen sigaretten , geen drugs , geen drank ,  en nu dus je telefoon ….. Binnenkort worden we naakt gefouilleerd aan de ingang  :( 

Reputatie 7
Badge +14

hoi @Sjammetje,

bij ons in de klas worden mobieltjes tijdens de les sws niet echt veel gebruikt, dus of je in moet leveren maakt dan niet zoveel uit, denk ik. Ik kijk alleen soms erop omdat ik me zorgen om iemand maak en ik wil weten of die al online is geweest en zonder telefoon kan ik dat niet checken en als ik moet w88 tot na school word ik 'gek’ denk ik.

Daarom zou ik er tegen zijn dat je een hele dag niet bij je telefoon kunt, ook al heb ik 'm niet echt nodig….

Ik denk dat er wel meer met elkaar irl gepraat wordt in de pauzes, want bijna iedereen zit dan op zijn telefoon te kijken. Niet constant, maar toch.

Dus, ik zou wel zonder kunnen, zolang ik toch af en toe (al was het alleen tijdens de pauzes) ff mijn telefoon kan checken….

In Frankrijk mag je op sommige scholen al geen telefoon meer en op Dreamschool (op NPO tv) ook niet en die kunnen niet zonder, dus daar maken ze best gedoe over.

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 7
Badge +17

Een landelijk verbod ben ik tegen. Ik vind dat scholen daar heel goed zelf regels voor kunnen maken. Daar hoeft de regering zich niet mee te bemoeien.

Mobieltjes horen idd niet in de klas thuis en een verbod geeft op zich wel duidelijkheid. Maar zoals ik al zei, dat moeten de scholen zelf regelen.

Reputatie 7
Badge +17

Haha @Ianka op de kledij na vind ik dat allemaal dingen die ook best verboden mogen zijn hoor 😉 maar ik snap wat je bedoeld. Toch ben ik wel voor.  Het maakt dat je meer contact zoekt met anderen, er komen gesprekken,  meer inhoud  van de pauzes samen, en laten we eerlijk zijn, er hangt niets van af en gaat niets stuk als we ze niet mogen hebben tijdens school. Ouders die zeggen dat ze hun kind dan niet kunnen bereiken gebruiken natuurlijk een onzin-argument. Is het dringend, bel gewoon de school.  Ik respecteer natuurlijk elke mening maar dit is de mijne. Ik vind het te gek dat we als levende wezens zulke slaven zijn van apparaten. De mooiste dagen die ik heb gehad waren survivals en vakantiedagen zonder moob of tablet of wat dan ook. Geweldig om je gewoon  mens te voelen zonder die pingeltjes en piepjes. Van mij mag het verbod :)

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +9

ik ben er tegen want stel je hebt geen telefoon en een leerling krijgt een hart stilstand en de docent is er niet hoe moet je dan 112 bellen of je docent krijgt een hart stilstand of je heb in de pauze lokaal wisseling/ uitval hoe met je het dan weten

@Gekehenkie  dat valt op te lossen met een noodknop of meldknoppen die je vaak al hebt voor brand enzo. Maar wel een goed punt wat je zegt.

Sjammetje xxxx

Reputatie 7
Badge +15

tja… een landelijk verbod ben ik 100% tegen, scholen kunnen zelf die regels aanschaffen, als ze denken dat die nodig is,

maar… stel , die regel zou er wél echt landelijk komen, denken jullie dan dat kinderen zich daaraan gaan houden?! ik denk namelijk van niet, ik bedoel, je mag geen telefoons tijdens de lessen toch?! vlgm is dat algemeen bekend, tóch zie ik regelmatig een telefoon uit een zak worden gesneakt, TIJDENS de les…. ;)

 

nee, ik denk überhaupt niet dat die regel echt zou gaan helpen, en eerlijk?! het lijkt me ook best onhandig, ik bedoel, als je een nieuw rooster hebt, is het wel zo handig als je even je telefoon erbij kan pakken om even op magister te kijken waar je moet zijn , toch? en ik weet dat hier ook echt wel oplossingen voor zijn, zoals een agenda of gwn je rooster uit je hoofd leren… maar nee, (ikzelf) zou opzich wel zonder kunnen, maar ik denk dat mobieltjes en andere apperatuur zo een groot deel van onze maatschappij is geworden, dat het een beetje moeilijk is om dat te gaan verbieden. 

 

dit was mijn mening, leuk topic btw!

 

Mij_Niet_Gezien

Reputatie 7
Badge +2

Aah lieve Sjammetje was je er nog maar bij! 🥹 

On topic, ik las net dat er steeds meer scholen zijn die het mobieltje al verbieden. Soms zelfs tot aan het eind van je schooldag.  Zelf ben ik vóór omdat het rust brengt en niet elk voorvalletje meteen door iemand op TikTok ofzo wordt gezet. Dat bederft echt zoveel, de dreiging dat je elk moment op dat openbare netwerk kunt komen te staan met weer ik wat voor pietluttigheidje.  Stel je bijvoorbeeld maar eens voor dat  jongens als Tover en Tartan tijdens hun straf overal op de socials te zien zouden zijn daar in de hoek of op de gang (zie topics). Of jijzelf als je gepest of belachelijk gemaakt wordt, of moet plein vegen, weet ik wat.  Van mij mag het tot je naar buiten gaat naar huis gewoon zonder dat ding. En ja, ik zal hem af en toe zeker missen maar dat moet dan maar. 

Maiskolfje X 

Reputatie 7
Badge +11

Ik ben voor.

Het is ingesteld op mijn school, van het begin tot het einde van de schooldag. En de pauzes zijn fantastisch! Iedereen zit met elkaar te kletsen, te voetballen of een ander spel, en we hebben een plek waar je dingen kan lenen met een onderpant als een etui of kluissleutel.

Je mag natuurlijk wel je telefoon meenemen bij uitzondering, bv met iets medisch.

Ik heb verhalen van mijn vriendinnen gehoord, over hoe saai de pauzes zijn als iedereen zit te gamen of te snappen op de telefoon.

 

Natureflower

Ik ben ook voor!

Stel je bijvoorbeeld maar eens voor dat  jongens als Tover en Tartan tijdens hun straf overal op de socials te zien zouden zijn daar in de hoek of op de gang (zie topics). Of jijzelf als je gepest of belachelijk gemaakt wordt, of moet plein vegen, weet ik wat.

Gebeurt helaas erg vaak☹️Zou fijn zijn als dat stopt!

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Eens met jou @Maiskolfje .  In mijn geval kon dat gelukkig niet omdat je bij gym sowieso niks mee in de sporthal kunt nemen maar inderdaad dat zou ik echt verschrikkelijk hebben gevonden.  Ik ben nog steeds voor net als 6 maanden geleden 😉 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 2
Badge

Bij mij op school hebben we nu een jaar al de regel dat als de docent je mobiel ziet ze eerst een klassikale waarschuwing moet geven, de eerst volgende die betrapt wordt moet een blauwe brief halen. Met de blauwe brief moet je je om 7.45 melden op school (1e uur is om 08.25) ik vondt dit zelf al best een goede regel. Maar ik zal het echt belachelijk vinden als je de telefoon in je kluisje moet doen. 

Mijn school heeft een mail uitgestuurd met daarin dat wij de telefoon of in de kluis moeten doen of voor de les begint in de tas moeten doen. Ik vindt niet dat ze telefoons helemaal moeten verbieden want de meeste leerkrachten hebben zelf de telefoon ook gemiddeld 2 tot 3 keer in de hand tijdens de les.

Reputatie 7
Badge +2

Hey allemaal! 

Zoals meerdere Mensen hier al hebben gezegd vind ik een verbod wel nutvol want je gaat dan meer met je vrienden doen en meer irl socializeren. In Frankrijk hebben ze een landelijk verbod op telefoons in de klas en de meeste leerlingen zelf vinden het goed! Volgens onderzoeker is het ook goed voor de kinderen zelf. Nu is het denk ik ook wel een beetje onduidelijk wat de regels nou precies zijn met de mobiel. 

Groetjes Caiya

Ik ben ook voor!

Stel je bijvoorbeeld maar eens voor dat  jongens als Tover en Tartan tijdens hun straf overal op de socials te zien zouden zijn daar in de hoek of op de gang (zie topics). Of jijzelf als je gepest of belachelijk gemaakt wordt, of moet plein vegen, weet ik wat.

Gebeurt helaas erg vaak☹️Zou fijn zijn als dat stopt!

 

Voor mij overtuigend argument!  Vernedering zou dat zijn.  Dat zou echt voor hun heel erg zijn. Kun je beter voorkomen. Ik heb ook wel respect voor de inbreng van@Rarerad12345  tho. Maar dan moeten ze heel streng opletten en optreden en kan iemand nog sneaky dingen filmen.  Maar, wel goed argument! 

Asky XxX 

 

 

Reputatie 5
Badge +1

Ik vind het echt kut want als je naar de les gaat kan je niet op magister kijken welk lokaal en dan heb ik ook geen muziek meer

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Koenie  dat is waar maar dat magister probleem kan weer opgelost worden met toch maar weer papier of e-boards met touchscreen op verschillende plekken in de school. Ik snap je bezwaar maar het argument van @Maiskolfje  is toch wel heel goed 😊 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +17

Vanaf 1 januari zijn mobieltjes dus landelijk verboden in de klas op middelbare scholen.

Ik blijf bij m’n standpunt van 8 maanden geleden.Ik ben het helemaal eens dat die dingen niet in de klas thuishoren maar scholen en leerkrachten kunnen heel goed zelf over dit soort zaken afspraken maken. Dit is weer volstrekt overbodige overheidsbemoeienis. En hoe wil je dit gaan handhaven als overheid? Inspecteurs op pad sturen?   Een totaalverbod, wat sommige scholen nu al doen, is sws onzin. Wat je in de pauze doet moet je wmb zelf weten.

Reputatie 7
Badge +11

Hey,

Ik vind dat scholen dat zelf mogen beslissen of tr telefoon is toegestaan. Mij lijkt het gewoon goed dat die telefoonhotels er zijn, dan zijn ze wel in de klas, maar je kunt er niet bij.

Groetjes, @Monkeyboy08 

Hi @tim16  en iedereen, dat is voor een deel een goed argument. Maar, ook in de pauze vallen leerlingen onder gezag en verantwoordelijkheid van de school. Als er dan toch weer nare vids of  pics worden verspreid krijgt de school als geheel weer de publieke verontwaardiging over zich heen. En dan komt straf te laat want is het kwaad al geschied.Ik wil je niet dwars zitten maar ik vind zelf eigenlijk, dat zolang je onder de 'paraplu' van school valt, dus op moment van terrein betreden tot terrein afgaan, ook tijdens geldende les-, tussen- en pauze tijden, je je gewoon hoort te conformeren aan de regels. Bovendien moet het maar gewoon wennen. Ja buiten school gebeuren ook nare dingen maar zo wordt het in elk geval op school zelf minder en gaan kinderen ook meer sociaal omgang zoeken. Dat zag je laatst al op het Jeugdjournaal o.a. Ook contact van ouders met hun kind in noodgevallen is best mogelijk, de school heeft immers telefoon. Conciërges hebben mobiele telefoon, zijn binnen enkele minuten in een lokaal indien nodig. En ik vind het argument van @Maiskolfje  wel sterk. Stel je voor dat elke leerling die iets vervelends krijgt of overkomt of voor straf iets openlijk moet doen, hup meteen op tiktok komt.  Met respect natuurlijk voor jou 😊😊 maar ik ben eigenlijk wel voor dat verbod. Ik denk ook, later op het werk zijn er ook banen genoeg waar je dat ding ook niet bij je mag of kan hebben. Op school zou dat ook normaal moeten zijn. Als het gewoon wordt heeft niemand het er meer over denk ik. Het moet wennen, net als statiegeld op blik en drinken boven 18 etc etc. 

Asky XxX

Ik ben het helemaal eens met @Askygirl .

 

Op mijn school komt alleen een verbod in de klas, vind ik zelf eigenlijk best jammer.

Reputatie 7
Badge +17

@Askygirl je zit me niet dwars hoor 😄 Je hebt ook best goede punten en ik ben het voor een groot deel met je eens.  Maar of een totaalverbod echt gaat werken? Ik vind het veel belangrijker dat kinderen verantwoord met mobieltjes en social media leren omgaan. Bij mij op school werd ook mediawijsheid gegeven maar dat stelde echt weinig voor. Laat ze daar eens goede docenten voor opleiden ipv weer met een verbod te komen.

En verder zal het idd ook gewoon wennen zijn. Maar ja, ik zit niet meer op de middelbare dus ik heb er geen last van.😅

 

Reputatie 7
Badge +8

Bij mij op school mag je in de pauzes, uitval uren en leswisselingen je telefoon gebruiken. Tijdens de les gaat ie in een telefoon hotel ding (Het is een doos vol vakken en daar doe je je telefoon in). Dit is denk ik de beste manier om het aan te pakken. Gewoon niet tijdens de les en niet bij je in de les. 

Ons rooster wordt vaak aangepast (uitval en les wisseling) tijdens schooltijd (B.v kwam 3de uur achter dat 5e zou uitvallen) dus als ik somtoday of een andere website kan openen om mijn rooster te bekijken zit ik in de nesten. Daar zou bij mij op school een oplossing voor moeten komen als er een telefoon verbod zou zijn. Ik weet niet wat de oplossing zou zijn maar als er er eentje is kan de telefoon denk ik wel weg. Dan moeten er wel meer leuke dingen komen om tijdens de pauze te doen. Anders is het te verleidelijk om je telefoon erbij te pakken.

Badge

Sigma verbod, totaal mee eens, ga ff van je telefoon af en haal een leven

Reageer